ÖZET
Eşya ithalatı nedeniyle sonradan ortaya çıkan ödemelerin 1 Nolu veya 2
Nolu KDV Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine beyan edilip tekabül eden
KDV’nin ödenmesi durumunda; Gümrük ve Dış Ticaret Mevzuatı açısından telafisi
zor veya mümkün olmayan bir çok sakıncalar doğuracak, ilgili mükellefler/ şahıs
ve firmalar Gümrükçe tahsil edilmesi gereken Gümrük Vergilerinin ödenmemesi
veya eksik ödenmesi nedeniyle 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 234, 235, 237, 238,
239, 241.maddelerinde belirtilen ceza ve müeyyideler başta olmak üzere 5326
sayılı Kabahatler Kanunu, 2976 sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanun, vb. kanun ve hukuki düzenlemelere göre çeşitli ceza uygulanmasına maruz
kalabileceklerdir.
Bu
nedenle; Yapılacak hizmet ithalatlarının ilgili Vergi Dairesine
bildirilmesi/beyan edilmesi,
Yapılacak
mal/eşya ithalatları ile bu ithalatlar nedeniyle sonrasında ortaya çıkan
ödemelerin ise ilgili Gümrük İdaresine beyan edilmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: 2 Nolu KDV Beyannamesi, Gümrük
Kıymeti, Gümrük vergileri, İstisnai kıymetle beyan,Eşya/mal ithalatı, Hizmet
ithalatı, …
GİRİŞ
Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 09.02.2022
tarihinde yapılan bir bildiride; [ 2
Nolu KDV Beyannamesine, Vergi Bildirimi – Tam Tevkifat Uygulanan İşlemlere Ait
Bildirim – İşlem Türü seçmeli alanına “106-İthal Edilen Malın Bedelinde
Sonradan Ortaya Çıkan Ödemeler” eklendiğinin, ayrıca, Ekler bölümünde, İthal
Edilen Malın Bedelinde Sonradan Ortaya Çıkan Ödemelerle ilgili bilgilerin
ayrıntılarına ilişkin “Tam Tevkifat Kapsamında İthalat İşlemlerine İlişkin
Bilgiler” Tablosunun oluşturulduğu]
belirtilmiştir.
Gelir İdaresi’nin bu uygulamasıyla, artık
sadece yurt dışından alınan ve Türkiye’de faydalanılan hizmetler için değil,
aynı zamanda yurtdışından Türkiye’ye ithal edilen mallar/eşyalar sebebiyle sonradan
ortaya çıkan ödemeler için de artık 2 Nolu KDV beyannamesi uygulamasında ayrı
bir başlık yer alıyor olacak. Yani; Daha önceden Türkiye’ye ithali yapılan
eşyalarla ilgili olarak sonradan meydana gelen kıymet ve/veya miktar farkları
için yapılacak ödemelerin de 2 Nolu KDV Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine
beyan edilebileceği belirtilmiştir.
I- KONUYA İLİŞKİN MEVZUAT HÜKÜMLERİ
1- Eşyanın Gümrük Kıymeti
Eşyanın Gümrük Kıymeti: Kısaca, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 24.maddesine
göre ithal eşyasının gümrük kıymeti, eşyanın satış bedelidir. Satış bedeli,
Türkiye'ye ihraç amacıyla yapılan satışta 27 ve 28. maddelere göre gerekli
düzeltmelerin de yapıldığı, fiilen ödenen veya ödenecek fiyattır.
Cif Kıymet veya eşyanın cif
kıymeti: Eşya bedeli + sigorta bedeli + navlun ücreti toplamından
oluşmaktadır.
Cif kıymet veya eşyanın cif kıymeti, gümrük vergilendirme tekniği açısından en temel
(fakat dar olan) matrah tanımıdır. Gümrük kıymeti veya eşyanın gümrük
kıymeti ise gümrük vergilendirme tekniği açısından en geniş matrah tanımı
olup, kıymete dair hemen her şeyi içine almaktadır. Kısacası, Cif kıymetle
gümrük kıymeti aynı şeyler değildir.
Örnek
1: Türkiye’de faaliyet gösteren A firmasının İran’daki B
firmasından tonu 2.000-TL’den 100 ton hurda bakır satın aldığını, taşıyıcı C
firmasına 10.000-TL taşıma (navlun) bedeli ile sigorta acentesi olan D firmasına da 500-TL sigorta bedeli
ödediğini, ayrıca söz konusu eşyalar için 2.000-TL Yurt dışı kara taşıması
bedeli ile 1.000-TL elleçleme ücreti ödediğini varsayalım. Söz konusu eşyanın/hurda bakırın Cif kıymeti= 210.500-TL, Gümrük kıymeti ise= 213.500-TL’dir.
- Fiilen ödenen veya ödenecek
fiyat, ithal eşyası için alıcının, satıcıya veya satıcı yararına yaptığı veya yapması gereken ödemelerin
toplamıdır. Bu fiyat, ithal eşyasının satış koşulu olarak, alıcının satıcıya
veya satıcının bir yükümlülüğünü karşılamak üzere üçüncü bir kişiye yaptığı veya
yapacağı tüm ödemeleri kapsar. Ödemeler, para transferi şeklinde olabileceği
gibi, akreditif veya ciro edilebilir bir kıymetli evrak kullanılarak ya da
doğrudan veya dolaylı yapılabilir (Gümrük Kanunu’nun 24/3-a.maddesi).
Örnek
2: Türkiye’de faaliyet gösteren
X firması, Tayvan’da faliyet gösteren Y firmasından tanesi 250-USD cif teslim
10.000 adet (2.500.000-USD tutarında) notebook- dizüstü bilgisayar satın
aldığını, ayrıca ithalatçı X firmasının satıcı Y firmasının isteği üzerine, Y
firmasının Çin Halk Cumhuriyetinde
bulunan alacaklısı olan Z firmasına 100.000-USD ödediğini varsayalım. Burada
eşyanın gümrük kıymeti (İthalat sırasında dikkate alınacak kıymet)
2.600.000-USD’dir.
Örnek 3: İthalatçı K firmasının Singapur’daki üretici L
firmasıyla 01.03.2020 tarihinde yaptığı sözleşme gereği Cif teslim birim fiyatı
200-USD/Adet olmak üzere toplam 8.000.000-USD tutarında 40.000-adet televizyon
satın almak için anlaştığını, televizyon’un “Cooban” markası, güvence ve
kalitesiyle üretileceğini, ayrıca
eşyaların satış koşulu gereği, ithalatçı K firmasınca marka kullanımı için
İsviçre’de mukim marka sahibi M firmasına satış hasılatı üzerinden % 10 royalty
ödeneceğini, üretici L firmasının söz konusu eşyaları üretebilmesi için
yeni bir kalıba ihtiyacı olduğunu, ithalatçı K firmasının ithal edeceği söz konusu eşyaların Singapur’da
üretilebilmesi için ilave olarak Singapur’dan ve/veya Singapur’a komşu
ülkelerden 400.000-USD tutarında kalıp, 65.000-USD teknik çizim-tasarım,
25.000-USD hammadde-malzeme, 35.000-USD yedek parça, 40.000-USD ambalaj
malzemesi satın alarak üretici L firmasına teslim ettiğini, ayrıca söz konusu
hammadde, malzeme ve eşyaların L firmasına taşınması ve teslimi için N
firmasına 15.000-USD yurt dışı kara taşıması, 10.000-USD tutarında elleçleme
gideri ile yurt dışı gümrükleme hizmetleri için para ödediğini, üretici L
firmasının üç (3) aylık süre içinde üretimi tamamlayarak 02.05.2020 tarihinde
eşyaları sevk ettiğini ve 20.05.2020 tarihinde eşyaların Türkiye gümrük
bölgesine ulaştığını, toplam eşya bedeli olan 8.000.000-USD’nin 20.05.2020
tarihinde satıcıya ödendiğini ve eşyaların ithali için 24.05.2020 tarihinde
serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tanzim ve tescil edildiğini varsayalım.
Sonuçta; K firması, ithal edeceği 40.000-adet televizyon için L
firmasına eşya bedeli olarak ödediği 8.000.000-USD’ye ilave olarak bu eşyalar
için yukarıda belirtilen gümrük kıymet unsurları karşılığı olarak toplam 590.000-USD
daha masraf yapmış (ilave gümrük kıymeti oluşmuş) olup, bu tutarında
40.000-adet televizyonun ithali sırasında eşyaların gümrük kıymetine ilave
edilerek/katılarak, ilgili SDGB’de belirterek ilgili gümrük idaresine beyan
edilmesi, gümrük vergi ve resimlerinin
8.590.000-USD üzerinden hesaplanıp tahsil edilmesi gerekir.
Ayrıca, ithalatçı K firmasınca, 01.03.2020 tarihli 8.000.000-USD
tutarlı televizyonun alış sözleşmesine tekabül eden Damga Vergisinin 488 sayılı
Damga Vergisi Kanunu’nun 1, 3, 4, 5, 14, 15, 22, 24.maddeleri ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun
114.maddesi ve diğer ilgili mevzuat kapsamında ilgili vergi dairesine ödenmesi,
söz konusu televizyonların Türkiye’ye ithal edilmesi sırasında ise, Damga
Vergisi Kanunu’nun 26.maddesi gereği ithalat eşyasına ilişkin sözleşme veya
sözleşmelere tekabül eden Damga Vergisinin ödenip ödenmediğinin ilgili gümrük
idaresince kontrol edilip, ödenmediyse ödenmesinin/tahsilinin sağlanması,
ayrıca ödenen ya da ödenecek Damga Vergisi tutarı, aynı zamanda 3065 sayılı
Kanun’un 21.maddesinin (b) fıkrası gereği ithalatta KDV matrah unsuru olduğu
için, eşyaların (televizyonların) ithaline ilişkin SDGB’de (Yurt İçi Giderleri
içinde, Yurt içi giderlerine eklenerek) beyan edilerek tekabül eden KDV ile
varsa benzeri diğer gümrük vergilerinin tahakkuk ve tahsilinin sağlanması
gerekir.
2- Gümrük Vergileri
Gümrük Vergileri: Gümrük Kanunu’nun 3.maddesinin 8.fıkrasının (a)
bendine göre; İlgili mevzuat uyarınca eşyaya uygulanan ithalat
vergilerinin ya da ihracat vergilerinin tümünü ifade eder.
İthalat Vergileri: Gümrük
Kanunu’nun 3.maddesinin 9.fıkrasına göre; a) Eşyanın ithalinde ödenecek gümrük
vergisi ile diğer eş etkili vergiler ve mali yükleri, b) Tarım politikası veya
tarım ürünlerinin işlenmesi sonucu elde edilen bazı ürünlere uygulanan özel
düzenlemeler çerçevesinde ithalatta alınacak vergileri ve diğer mali yükleri
ifade eder.
- İthalat vergileri (ithalatta/ithalattan
alınan vergiler) çok çeşitli olup, Gümrük vergisi, İlave Gümrük Vergisi, Özel
Tüketim Vergisi, Katma Değer Vergisi vb. ithalat vergilerine örnek olarak
gösterilebilir.
İhracat Vergileri: Gümrük
Kanunu’nun 3.maddesinin 10.fıkrasına göre; a) Eşyanın ihracatında ödenecek
gümrük vergisi ile diğer eş etkili vergiler ve mali yükleri, b) Tarım
politikası veya tarım ürünlerinin işlenmesi sonucu elde edilen bazı ürünlere
uygulanan özel düzenlemeler çerçevesinde ihracatta alınacak vergileri ve diğer
mali yükleri ifade eder.
-
İhracatta
DFİF Kesintisi, Telafi Edici Vergi, ihracat vergilerine örnek olarak
gösterilebilir.
Örnek
4: Türkiye’de faaliyet
gösteren A firmasının İran’daki B firmasından tonu 2.000-TL’den 100 ton hurda
bakır satın aldığını, taşıyıcı C firmasına 10.000-TL taşıma (navlun) bedeli ile
sigorta acentesi olan D firmasına da 500-TL
sigorta bedeli ödediğini, ayrıca söz konusu eşyalar için 2.000-TL Yurt dışı
kara taşıması bedeli ile 1.000-TL elleçleme ücreti ödediğini hurda
bakır ithalatında % 10 Gümrük Vergisi (GV), % 18 Katma Değer Vergisi (KDV) ile
% 5 İlave Gümrük Vergisi (İGV) olduğunu varsayalım.
Söz konusu eşyanın/hurda bakırın Cif kıymeti=
210.500-TL, Gümrük kıymeti ise =
213.500-TL olup, eşyalarımızın gümrük kıymeti
üzerinden 21.350-TL GV, 10.675-TL İGV, toplam matrah 245.525-TL, % 18 KDV
oranı, 44.194,50-TL KDV olmak üzere İthalat Vergileri Toplamı
76.219,50-TL’dir.
3- İstisnai Kıymetle Beyan
A- Normal İstisnai Kıymet:
1) Gümrük
Kanunu’nun 24.maddesine göre kıymet tespitinin yapıldığı hallerde beyan
sahibinin talebi üzerine; a)
Konsinye şekilde teslim edilen çabuk bozulabilir eşyanın,
b) Gümrük
kıymetine ilave edilmesi gereken, ancak ihracatçı ve ithalatçı arasındaki
sözleşme gereği söz konusu kıymet unsurları gümrük yükümlülüğünün başladığı
tarihten sonra belli olacak eşyanın,
c) Satış
sözleşmesinde, fiyatın sonradan gözden geçirilmesini öngören hükümler içeren
eşyanın,
ç) Boru
hatları veya elektrik telleri ile taşınan ve depolama imkânı olmayan sürekli
akış halinde olan eşyanın,
d) Deniz
yolu ile sıvı halde Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen ve gümrük gözetimi
altında gaz haline dönüştürülerek limanda boru hattına verilen sıvılaştırılmış
doğal gazın,
Gümrük
kıymetinin tespitinde, beyan sahibinin talebi üzerine, gümrük idaresince basitleştirilmiş
usuller uygulanır.
2) Birinci
fıkra uygulamasında, 22 ilâ 24.maddelerdeki genel ve özel koşullar aranmaz.
Ancak bu genel ve özel koşulların aranmaması bu kişiye basitleştirilmiş usulle
sağlanan diğer hakların kullanım hakkını vermez. Birinci fıkranın (b), (c) ve
(ç) bentlerinde belirtilen durumlarda yükümlülerin, anılan kıymet unsurlarının
mevcudiyetini gösteren sözleşmelerin örneği ve onaylı çevirisini gümrük
idarelerine sunmaları gerekir.
3)
Birinci fıkrada belirtilen hallerde, vergi tahakkuku mevcut belgelerde
belirtilen kıymet esas alınarak yapılır. Tamamlayıcı beyana göre gözden
geçirilmiş kıymetin daha yüksek olması halinde ek vergi tahakkuku yapılır. Daha
düşük olması halinde ise; farka isabet eden kıymetin iade alındığının tevsiki ve
satış sözleşmesine göre kıymetin yeniden belirlenmesini gerektiren işleme ait
tahlil raporu gibi bir belgenin onaylı örneğinin sunulması koşullarıyla ve
gümrük idaresince yapılacak inceleme sonucunda söz konusu hususların tespiti
üzerine Kanunun 211.maddesi çerçevesinde işlem yapılır.
4) Tamamlayıcı beyana
isabet eden ithalat vergileri bakımından zamanaşımı tamamlayıcı beyanın
verildiği tarihten itibaren başlar.
5) İthal
eşyasının gümrük kıymetine veya katma değer vergisi matrahına girmesi gereken,
ancak gümrük beyannamesinin tescili anında beyan sahibi tarafından
mevcudiyetinin bilinmesi mümkün olmayan kıymet veya matrah unsurları için, en
geç söz konusu kıymet veya matrah unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın
yirmi altıncı günü akşamına kadar beyanda bulunulur ve vergileri de aynı süre
içinde ödenir.
6)
İstisnai kıymetle beyana ilişkin tamamlayıcı beyanların süresi içerisinde
verilmemesi nedeniyle zamanında ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest
dolaşıma girişine ilişkin beyannamenin tescil tarihinden itibaren 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen
gecikme zammı oranında gecikme faizi tahsil edilir ve Kanunun 241 inci
maddesinin birinci fıkrası uyarınca işlem yapılır (Gümrük Yönetmeliği’nin 53.maddesi).
-
Yurtdışında üretilerek veya ürettirilerek Türkiye’ye ithal edilen ürünlerin
ithalatı/ithalat beyanı sırasında, yukarıda ayrıntıları belirtilen gümrük
kıymet unsurlarından belli olmayanlar, gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten
(serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescilinden) sonra belli olacak olanlar
ile sözleşme gereği fiyatın sonradan gözden geçirilmesi sonucunda ortaya
çıkacak kıymet farklarının varlığı durumunda ise; Gümrük Yönetmeliğinin
53.maddesine göre (İstisnai kıymetle) beyan/işlem yapılarak, vergi hesaplama
(tarh), tebliğ ve tahakkukunun da mevcut belgelerde belirtilen kıymet unsurları
ve tutarları dikkate alınarak yapılması, ithalat sonrasında söz konusu gümrük
kıymet unsurlarının gerçekleşmesi, netleşmesi, miktar ve tutarlarının belli
olmasına müteakip -(İthal eşyasının
Gümrük Kıymetine veya İthalatta Katma Değer Vergisi matrahına girmesi gereken,
ancak gümrük beyannamesinin tescili anında beyan sahibi tarafından
mevcudiyetinin bilinmesi mümkün olmayan kıymet veya matrah unsurları için)- en geç söz konusu kıymet veya
matrah unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına
kadar ithalatın yapıldığı gümrük müdürlüğüne, Gümrük Yönetmeliği’nin 53 ve
150/3.maddeleri kapsamında tamamlayıcı beyanda bulunulur ve vergileri de aynı
süre içinde ödenir.
Örnek 5: İthalatçı K firmasının yukarıda (Örnek 3’te) belirtilen televizyonları ithalata müteakip iç piyasada sattığını, hazırlanan satış hasılat
raporlarının taraflarca (K ve M firmalarınca) incelenerek üzerinde uzlaşıldığı
ve satış hasılatı üzerinden oluşan royalty için M firmasınca 400.000-USD
tutarında 01.09.2020 tarihli royalty faturası düzenlenerek K firmasına
gönderildiğini, K firmasının söz konusu royalty faturasından 15.09.2020
tarihinde haberdar olduğunu ve aynı tarihte muhasebe kayıtlarına kaydedildiğini
ve royalty tutarının M firmasına ödendiğini, M firmasının usulüne uygun olarak
temin ettiği mukimlik belgesi bulunduğunu ve bu belgenin aslı ile birlikte
Noterce veya İsviçre’deki Türk Konsolosluklarınca tasdik edilmiş Türkçe
tercümesinin bir örneğini ilgili vergi dairesine veya vergi sorumlusu olan K
firmasına ibraz ettiğini/gönderdiğini varsayalım.
400.000-USD royalty
bedeli M firması için bir gayri maddi hak kazancı olup, Türkiye ile İsviçre arasındaki mevcut Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması gereği gayri maddi hak kazançları üzerinden % 10 vergi
(stopaj) kesintisi yapılması gerekir. K firmasınca, 400.000-USD royalty
bedelinden 40.000-USD (karşılığı TL) vergi/stopaj kesintisi yapılarak ilgili
vergi dairesine yatırılması, geriye kalan 360.000-USD tutarın hak sahibi M
firmasına gönderilmesi, en geç 26.10.2020 tarihi akşamına kadar ithalatın
yapıldığı gümrük müdürlüğüne müracaat edilerek, Gümrük Yönetmeliği’nin 53 ve 150/3.maddeleri
kapsamında 400.000-USD royalty tutarı üzerinden tamamlayıcı beyanda bulunulması
ve 400.000-USD royalty tutarına tekabül eden gümrük vergilerinin (KDV, GV, ÖTV,
vb.) de aynı süre içinde ödenmesi gerekir (5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanunu’nun 15/7. ve 30/11.maddelerine göre; Yapılacak vergi kesintileri, kazanç
ve iratların gayrisafi tutarları üzerinden dikkate alınır).
Şayet; Söz konusu royalty tutarı net (400.000-USD) olarak yurt dışına
ödenmiş/gönderilmiş ise, bunun brütleştirilmesi [ % 90’ı 400.000 ise, % 100’ü
kaçtır? İçler, dışlar çarpımı sonucu 40.000.000/90 = 444.444,44-USD ] ve brütleştirilmiş tutar olan 444.444,44-USD
(karşılığı TL) üzerinden ilgili vergi dairesine ve gümrük müdürlüğüne beyanların
yapılması, tüm vergilerin (stopaj, kdv, gümrük vergileri, vb.) brütleştirilmiş
tutar olan 444.444,44-USD karşılığı TL üzerinden hesaplanıp tahsil edilmesi
gerekir.
B- Özellik Arz Eden İstisnai Kıymet:
Gümrük
Yönetmeliğinin “İstisnai kıymetle beyan” başlıklı 53/1 maddesinin (b) ve (c)
bentleri ile, gümrük kıymetine ilave edilmesi gereken, ancak ihracatçı ve ithalatçı arasındaki sözleşme
gereği söz konusu kıymet unsurları gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten
sonra belli olacak eşya ile satış sözleşmesinde fiyatın sonradan gözden
geçirilmesini öngören hükümler içeren eşyanın gümrük kıymetinin, “istisnai
kıymetle beyan” hükümleri çerçevesinde beyanına imkan sağlanmıştır. Bu
kapsamdaki işlemlerde, gümrük beyannamesinin tescili anında kıymete dahil
edilecek bir unsurun mevcudiyeti bilinmekte ancak, bu unsurun tutarı henüz
bilinmemekte veya nihai olarak belirlenmemiş bulunmaktadır.
Öte yandan, gümrük beyannamesinin
tescili anında mevcudiyeti bilinemeyen ve sonradan öğrenilen kıymet veya matrah
unsurları ile ilgili olarak, 53.maddenin l.fıkrasında yer alan düzenlemeden değil,
Gümrük Yönetmeliğinin 53/5 maddesi çerçevesinde beyanda bulunulması gerekir.
İthalattan Sonra Meydana Gelen/Ortaya Çıkan/Öğrenilen Kıymet
Ve/Veya Fiyat Farkı, Miktar Farkı, Vb. Hususların Gümrük Yönetmeliği’nin
53/5.Maddesi Kapsamında Değerlendirilebilmesi İçin;
1. Söz konusu kıymet, matrah veya miktar unsurunun, taraflar
arasında mevcut fiyatın sonradan gözden geçirilmesini/düzeltilmesini öngören
herhangi bir akdi yükümlülükten kaynaklanmaması,
2. Yükümlüsünce, gümrük beyannamesinin tescili anında söz konusu farkın
mevcudiyetinin veya sonradan ortaya çıkabileceğinin bilinmesinin mümkün
olmaması,
3. Süresi içinde beyanda bulunulmuş olması [En geç söz konusu kıymet veya matrah
unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına kadar
beyanda bulunulması ve vergileri de aynı süre içinde ödenmesi], gerekir.
İspat külfeti Gümrük
Yönetmeliğinin 53/5 maddesinin uygulanması ile ilgili olarak, ithal eşyasının
gümrük kıymetine veya KDV matrahına girmesi gereken bir unsurun gümrük
beyannamesinin tescili anında beyan sahibi tarafından mevcudiyetinin
bilinmediğinin ve madde uygulanmasına ilişkin gerekli koşulların henüz
oluşmadığının, yükümlüsünce
gerekçeleriyle ve olayın özelliğine göre ticari teamüllere uygun olarak izah
ve/veya tevsik edilmesi (ticari yazışmalar vb., dahil) gerekir (Gümrük Yönetmeliği’nin 53.maddesi,
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 16.02.2022/71950650 Tarih ve Sayılı Tasarruflu
Yazısı).
Örnek 6: Cif teslim
şekline göre yapılan ithalatta; satıcının eşyalar için gerekli olan ve üretici
firmadan temin edilmesi gereken “Uygunluk Belgesini” zamanında göndermediğini,
uygunluk belgesi için ithalatçıdan ilave 5.000-USD istediğini, uygunluk belgesi
olmadan eşyaların iç piyasada satılamayacağını, bu nedenle ithalatçının anlaşma
hükümlerine (Cif teslim/İstanbul-Türkiye) aykırı olmasına rağmen satıcıya
5.000-USD tutarında “Uygunluk Belgesini” ücreti ödediğini varsayalım.
En geç, söz konusu ödemenin öğrenildiği/yapıldığı
ayı takip eden ayın yirmi
altıncı günü akşamına kadar ithalatın yapıldığı ilgili Gümrük İdaresine beyanda
bulunularak, vergilerin de aynı süre içinde ödenmesi gerekir.
C- Gümrük Kanunu’nun 234/3.maddesinin
Uygulanması:
Gümrük
Kanunu’nun 234.maddesinin 3.fıkrasında: “234.maddenin 1 ve 2. Fıkralarında
belirtilen aykırılıkların gümrük idaresince tespit edilmesinden önce beyan sahibince
bildirilmesi durumunda söz konusu cezalar yüzde on (% 10) nispetinde
uygulanır.” Denilmekte olup, 234/3.maddenin (3.fıkranın) uygulanabilmesi
için ithalat/beyannamenin tescili sırasında belli
olan veya ileride olabileceği/ doğabileceği kestirilen gümrük kıymet ve/veya
matrah unsurlarının beyan edilmeyip; sonrasında/ sonradan Gümrük İdaresince
yapılan beyan ile muayene ve denetleme veya teslimden sonra kontrol sonucunda;
1 ve 2.fıkralardaki aykırılıkların ortaya çıkması gerekir.
Bize
göre; Gümrük Yönetmeliği’nin 53/5.maddesinde belirtilen kıymet
veya matrah unsurlarının [İthal
eşyasının gümrük kıymetine veya katma değer vergisi matrahına girmesi gereken,
ancak gümrük beyannamesinin tescili anında beyan sahibi tarafından
mevcudiyetinin bilinmesi mümkün olmayan kıymet veya matrah unsurları için, en
geç söz konusu kıymet veya matrah unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın
yirmi altıncı günü akşamına kadar beyanda bulunulur ve vergileri de aynı süre
içinde ödenir.] zamanında ve usulüne uygun şekilde beyan edilip tekabül
eden vergilerin ödenmesi durumunda başta 234/3.maddesi olmak üzere 4458 sayılı
Gümrük Kanunu’na göre her hangi bir ceza uygulanmaması gerekir.
4- Hizmet İthalatı, Vergi Sorumlusu, 2 Nolu
KDV Beyanı
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 2, 8, 10 ve 21.maddesinden hareketle
ithal edilen eşyanın/ malın Katma Değer Vergisi; 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun
ilgili hükümlerine göre ilgili Gümrük İdaresine beyan edilir, ilgili Gümrük
İdaresince tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil edilir. Bu kanuna göre vergisi
ödenmeden veya eksik ödenerek yurda sokulan eşyaların hiç alınmamış veya eksik
alınmış Katma Değer Vergileri hakkında Gümrük Kanunundaki esaslara göre işlem
(tarh, tebliğ, tahakkuk, tahsil ve ceza) yapılır (3065 Sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu’nun 48 ve 51.maddeleri).
Mükellef;
Vergi kanunlarına göre kendisine vergi borcu
terettüb eden gerçek veya tüzel kişidir.
Vergi
sorumlusu; Verginin ödenmesi bakımından, alacaklı vergi
dairesine karşı muhatap olan kişidir (213 Sayılı Vergi Usül Kanunu’nun
8.maddesi).
5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 3.maddesine göre, Tam mükellefiyet: Kanunun 1 inci
maddesinde sayılı kurumlardan kanunî veya iş merkezi Türkiye'de bulunanlar,
gerek Türkiye içinde gerekse Türkiye dışında elde ettikleri kazançların tamamı
üzerinden vergilendirilirler.
Dar mükellefiyet: Kanunun 1 inci
maddesinde sayılı kurumlardan kanunî ve iş merkezlerinin her ikisi de
Türkiye'de bulunmayanlar, sadece Türkiye'de elde ettikleri kazançları üzerinden
vergilendirilirler.
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 9/1.maddesine göre: Mükellefin Türkiye içinde ikametgâhının, işyerinin,
kanunî merkezi ve iş merkezinin bulunmaması hallerinde ve gerekli görülen diğer
hallerde Hazine ve Maliye Bakanlığı, vergi alacağının emniyet altına alınması
amacıyla, vergiye tabi işlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu
tutabilir.
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 20 ve 24.maddesinden
hareketle ithal edilen hizmetin KDV’si; İlgili mükellefler tarafından bağlı
bulundukları Vergi Dairesine beyan edilir ve ödenir.
Dar
Mükellefler ise yurtdışından yaptıkları hizmet ithalatında; Bağlı bulundukları
Vergi Dairesine 2 Nolu KDV Beyannamesi vererek beyanda bulunurlar ve tekabül
eden KDV’yi öderler.
5- Gümrük Mevzuatına Göre Eşyanın
İthali/Serbest Dolaşıma
Girmesi
- Türkiye’ye
eşya ithali; 4458 sayılı Gümrük Kanunu, Gümrük Yönetmeliği, İthalat Rejim
Kararı ve İthalat Yönetmeliği ile İlgili Diğer Mevzuat Hükümlerine göre
gerçekleştirilir.
- Eşyanın
ithal vergilerinin tahsili; Başta eşyanın gümrük kıymeti, tarifesi, menşei ve
diğer ilgili mevzuata göre tespit edilir.
1- Türkiye
Gümrük Bölgesine gelen eşyanın serbest dolaşıma girişi; ticaret politikası
önlemlerinin uygulanması, eşyanın ithali için öngörülen diğer işlemlerin
tamamlanması ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili ile mümkündür.
Eşyanın
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilmeden serbest dolaşıma girişine ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Cumhurbaşkanı yetkilidir (4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun
74.maddesi, Gümrük Yönetmeliği’nin 205.maddesi).
2- 1.Gümrük vergileri,
gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihte yürürlükte olan gümrük tarifesine göre
hesaplanır.
2. Eşya
ticaretine ilişkin özel hükümlerle belirlenmiş diğer önlemler, gerektiği
takdirde, söz konusu eşyanın tarife pozisyonuna göre uygulanır.
3. Gümrük
Tarifesi: a) Cumhurbaşkanınca kabul
edilen Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
b)
Tamamen veya kısmen Türk Gümrük Tarife Cetveline dayanan veya bu cetvele alt
açılımlar ekleyen ve eşya ticaretine ilişkin tarife önlemlerinin uygulanması
için tespit edilen diğer cetvelleri,
c) Türk
Gümrük Tarifesinin kapsadığı eşyaya uygulanacak;
-
Gümrük vergi oranlarını,
- Tarım
politikası veya tarım ürünlerinin işlenmesi sonucu elde edilen bazı ürünlere
uygulanan özel düzenlemeler çerçevesinde alınan ithalat vergilerini,
d)
Türkiye'nin bazı ülkeler veya ülke grupları ile yaptığı tercihli bir tarife
uygulaması gerektiren anlaşmalarda yer alan tercihli tarife uygulamalarını,
e)
Türkiye tarafından tek taraflı olarak bazı ülkeler, ülke grupları veya toprak
parçaları için tanınan tercihli tarife uygulamalarını,
f)
İthalat vergilerinde, bazı eşyaya şartlı olarak uygulanacak muafiyet veya
indirim uygulamalarını,
g)
Yukarıdakilerin dışında kalan diğer tarife uygulamalarını,
Kapsar. … (4458
Sayılı Gümrük Kanunu’nun 15.maddesi, Gümrük Yönetmeliği’nin 32, 431.maddesi).
3- Eşyanın Menşei (Eşyanın Tercihli Olan Menşei): a) 15 inci
maddenin 3 üncü fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde öngörülen uygulamalar hariç
olmak üzere, Türk Gümrük Tarifesinin uygulanması,
b) Eşya
ticaretine ilişkin tarife önlemleri dışında, Cumhurbaşkanı Kararı ile
oluşturulan önlemlerin uygulanması,
c) Menşe
şahadetnamelerinin hazırlanması ve verilmesi,
Amaçları
ile bu Kanunun 18 ila 21 inci maddelerindeki hükümler çerçevesinde belirlenir (4458
Sayılı Gümrük Kanunu’nun 17.maddesi, Gümrük Yönetmeliği’nin 33 ilâ
42.maddeleri).
Eşyanın
Tercihli Menşei: 15 inci maddede
belirtilen tercihli tarife uygulamalarından yararlandırılmak istenen eşyanın
tercihli menşe kuralları; a) 15 inci
maddenin 3 üncü fıkrasının (d) bendinde belirtilen anlaşmalar kapsamı eşya için
bu anlaşmalar ile,
b) 15
inci maddenin 3 üncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen tercihli tarife
uygulamalarından yararlanan eşya için Cumhurbaşkanı Kararı ile,
Belirlenir
(4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun 22.maddesi).
6- İthalat Nedeniyle Sonradan Ortaya Çıkan
Ödemelerin Vergi
Dairesine Beyan Edilmesinin Doğuracağı Sakıncalar
1) Eşya İthalatı nedeniyle sonradan ortaya
çıkan ödemelerin 1 Nolu veya 2 Nolu KDV Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine
beyan edilip KDV’si ödenmesi durumunda; İlgili ithal eşyası için sonradan
ortaya çıkan ödemeye tekabül eden KDV dışında, ilgili eşya ithali için ödenmesi
gereken (Gümrükçe alınan veya tahsil edilen) Gümrük Vergileri [Gümrük Vergisi, İlave Gümrük Vergisi,
Tek ve Maktu Vergi, Dampinge Karşı Vergi, Sübvansiyon Vergisi, Özel Tüketim
Vergisi, Ek Mali Yükümlülük, Toplu Konut Fonu, Kaynak Kullanımı Destekleme
Fonu, Çevre Katkı Payı, TRT Bandrol Ücreti, vb.] ile bu vergilere tekabül eden KDV tahsil edilmemiş olacaktır.
2) Miktar
farkı sebebiyle sonradan ortaya çıkan ödemelerin ilgili Vergi Dairesine beyan
edilip KDV’si ödenmesi durumunda; İthal eşyası için gerekli olan ticaret
politikası önlemleri, alınması gereken izin belgesi, özel izin belgesi, müsaade
yazısı, uygunluk belgesi, kayıt belgesi, gözetim belgesi, menşe belgesi, A.TR
dolaşım belgesi EUR.1 belgesi, vb. izin, işlem ve belgeler yerine getirilmemiş/
alınmamış olacaktır.
3) Yine,
miktar farkı sebebiyle sonradan ortaya çıkan ödemelerin ilgili Vergi Dairesine
beyan edilip KDV’si ödenmesi durumunda; Türkiye’ye ithali yasak olan ve/veya
Türkiye girişi, Türkiye üzerinden transiti yasak olan eşyalar Türkiye’ye
girmiş, Türkiye’ye ithal edilmiş olacaktır. Haliyle buna sebebiyet veren
mükellefler, kişiler ve kuruluşlar başta 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu olmak üzere 5237 sayılı Türk Ticaret Kanunu, vb. kanun ve hukuki
düzenlemelere göre suç işleyebilecekler/ suç işlemiş olacaklardır.
4) Eşya
İthalatı nedeniyle sonradan ortaya çıkan ödemelerin 1 Nolu veya 2 Nolu KDV
Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine beyan edilip KDV’nin ödenmesi durumunda;
İlgili mükellefler/ şahıs ve firmalar Gümrükçe tahsil edilmesi gereken Gümrük
Vergilerinin ödenmemesi veya eksik ödenmesi nedeniyle 4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 234, 235, 237, 238, 239, 241.maddelerinde belirtilen ceza ve
müeyyideler başta olmak üzere 5326 sayılı Kabahatler Kanunu, 2976 sayılı Dış
Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, vb. kanun ve hukuki düzenlemelere göre
çeşitli ceza uygulanmasına maruz kalabilecekler/ kalacaklardır.
5)
Dahilde işleme rejimi, Gümrük Kontrolü Altında işleme rejimi, Hariçte işleme
rejimi, Geçici ithalat rejimi, Nihai kullanım, Yatırım Teşvik, vb. rejim ve
işlemlerin oto kontrolünün yapılması, taahhütlerin yerine getirilmesi, bu
rejimlerin ve izinlerin sonlandırılması, ilgili belgelerin kapatılması
aşamalarında ciddi problemler yaşanacak, ilgili mükellefler/ şahıs ve firmalar
çeşitli problemlerle, çeşitli cezai müeyyidelerle karşı karşıya
kalacaklardır.
6) Eşya
ithalatı nedeniyle sonradan ortaya çıkan ödemelerin 1 Nolu veya 2 Nolu KDV
Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine beyan edilip KDV’si ödenmesi durumunda;
İlgili ithal eşyası için sonradan ortaya çıkan royalty, lisans, isim hakkı,
telif hakkı vb. gayri maddi hak ödemelerinde, ödemeye tekabül eden KDV dışında,
ilgili eşya ithali için ödenmesi gereken (Gümrükçe alınan veya tahsil edilen)
Gümrük Vergileri [Gümrük Vergisi,
İlave Gümrük Vergisi, Tek ve Maktu Vergi, Dampinge Karşı Vergi, Sübvansiyon
Vergisi, Özel Tüketim Vergisi, Ek Mali Yükümlülük, Toplu Konut Fonu, Kaynak
Kullanımı Destekleme Fonu, Çevre Katkı Payı, TRT Bandrol Ücreti, vb.] ile bu vergilere tekabül eden KDV
tahsil edilmemiş olacaktır.
…
SONUÇ
Yukarıda
ayrıntıları verilen sebeplerle: Eşya ithalatı nedeniyle sonradan ortaya çıkan
ödemelerin 1 veya 2 Nolu KDV Beyannamesiyle ilgili Vergi Dairesine beyan edilip
tekabül eden KDV’nin ödenmesi;
1-a) ilgili
mükellefler/ şahıs ve firmalar açısından sağlıklı ve doğru bir yöntem/çözüm
olmayıp, ilgili eşya ithali için ödenmesi gereken (Gümrükçe alınan veya tahsil
edilen) Gümrük Vergileri [Gümrük
Vergisi, İlave Gümrük Vergisi, Tek ve Maktu Vergi, Dampinge Karşı Vergi,
Sübvansiyon Vergisi, Özel Tüketim Vergisi, Ek Mali Yükümlülük, Toplu Konut
Fonu, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu, Çevre Katkı Payı, TRT Bandrol Ücreti,
vb.] ile bu vergilere tekabül eden
KDV tahsil edilmemiş olacaktır. Haliyle ilgili Gümrük İdaresince bunların
sonradan tespiti durumunda 4458 sayılı Gümrük Kanunu başta olmak üzere 5326 sayılı
Kabahatler Kanunu, 2976 sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, vb.
kanun ve hukuki düzenlemelere göre ceza uygulanması gerekecektir.
b) İthal
eşyası için uygulanması gereken çeşitli dış ticaret önlemlerinden, izin,
müsaade, belge temini, menşe ve tarife, vb. gümrük kontrolleri gibi işlemler
yerine getirilmemiş olacaktır.
… bu nedenle;
2-a) Yapılacak
hizmet ithalatlarının ilgili Vergi Dairesine bildirilmesi/beyan edilmesi,
b) Yapılacak
mal/eşya ithalatları ile bu ithalatlar nedeniyle sonrasında ortaya çıkan
ödemelerin ise ilgili Gümrük İdaresine beyan edilmesi gerekmektedir.
KAYNAKÇA:
·
4458 Sayılı
Gümrük Kanunu.
·
Gümrük
Yönetmeliği.
·
Gümrük
Uzlaşma Yönetmeliği.
·
3065
Sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu.
·
213 Sayılı
Vergi Usul Kanunu.
·
5520
Kurumlar Vergisi Kanunu.