"Bir Devlet ki! Gümrük işlerini, vergilerini, ülkenin ve milletin ihtiyaçlarına göre düzenlemekten alı konulmuştur. Böyle bir devlete elbette bağımsız devlet denemez."

2012 Yılı Asgari Müşavirlik ücretleri hk. açıklama

Tarih: 6.01.2012 21:17:00 - Görüntülenme: 1200

Değerli üyelerimiz,


Bildiğiniz üzere Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Asgari Ücret Tarifesi 2011/50 sayılı Gümrük Müşavirliği Asgari Ücret Tarifesi ve Gümrük müşavirliği Uygulama Esasları 2011/51 sayılı Gümrük Genelgeleri ile yayınlanmıştır.
Üyelerimizden gelen yoğun talepler üzerine aşağıdaki açıklamanın yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

Derneklerimiz tarafından bakanlığımıza sunulan asgari ücret tarifesi çalışmamızda kısaca;

1-) İki yıldır uygulama da bulunan asgari ücret tarifeleri formatının 2012 yılı çalışması için de referans alınmasına,

2-) 2011 yılı asgari ücret tarifesinde en azından 2010 yılı ücretlerine göre yeniden değerlendirme oranında da olsa bir artış beklerken aksine bakanlığımızca resen indirim yapıldığı,

3-) 5911 sayılı Kanun ile Gümrük Kanunun geçici 6.maddesi 10. Fıkrası değişikliği yapılmadan önce Bakanlığımızca en son 2006 yılında onaylanan asgari ücret tarifesinde ihracat için ( hava 100.-TL / kara 125.-TL / deniz 150.-TL ) ithalat için ( hava 150-TL / kara 200 /deniz 250.-TL ) olduğu, bütün ücretlerin 2011 yılı ücretlerinden daha yüksek olduğu,

4-) 2010 ve 2011 yılı için dolarda % 28 lik bir artış olup, en önemli maliyet unsurumuz olan akaryakıt ta ise % 38 lik bir artış olduğu,

5-) Üyelerimizden gelen veriler dikkate alınarak ayda ortalama 5.000.- dosya yapan bir gümrük müşavirlik şirketinin risk ve kar eklenmeden en düşük maliyetinin detaylı maliyet analiz tablosundan da görüleceği üzere 116.-TL nin altında olmadığı,

6-) Gümrük Müşavirleri olarak yaptığımız işlerin gümrük idareleri ile sınırlı olmadığı, çok sayıda kamu kurumu, ( TSE, DTS, TARIM, ÖLÇÜ AYARLAR, TİM, ANTREPO İŞLETMELERİ, SANAYİ ODASI, LABORATUVAR, TİCARET ODASI gibi) kurumlardan izinlerin alındığı, bu işlemlerin çok büyük maliyetler oluşturduğu için mutlaka ayrıca ücretlendirilmesi gerektiği,

7-) İş sahipleri, bankalar, taşımacı kuruluşlar, liman, geçici depolama ve antrepo işletmeleri gibi bir çok kuruluş nezdinde iş takibinin başta ulaşım ve personel maliyetini aşırı artırdığı,

8-) Mesai harici işlemlerin maliyetlerimizi artırdığı için ücretlendirilmesi gerektiği,

9-) 150?nin üzerinde Kanun 30?un üzerinde uluslar arası anlaşma ve yüzlerce yönetmelik, tüzük, tebliğ ve genelgenin yorumlanıp, uygulandığı, bu yoğunluktaki mevzuatın mali ve cezai risklerimizi çok yüksek oranda artırdığı, bununda ücretlerimize ilave edilmesi gerektiği,

10-) Yasa ve etik değerlere bağlı, ekonomik baskılardan kurtulmuş, mesleki tarafsızlığı korunmuş hizmet standartları yüksek gümrük müşavirliği sisteminin başta kamunun güvencesi için şart olduğu ve bu anlayışın hizmet kalitesi ve güvencesi oluşturduğu, yapacakları doğru tercihleri ile iş sahiplerinin de yararına olacağı,

11-) Çok geniş sahada ve çok kötü şartlarda mesai kavramı gözetmeden çalıştığımızı bunun da başta personel ve ulaşım olmak üzere toplam maliyetlerimizi artırdığı,

12-) Gümrük Müşavirlerinin kesinlikle maliyet artırıcı unsur olmadığını, tam aksine mesleki bilgi ve tecrübeleri ile işlemlere hız kazandırdıklarını, risklerini azalttıklarını ve yasal haklarını en üst düzeyde koruduklarını,

13-) Başta gümrük idareleri olmak üzere kamunun iş yükünü önemli ölçüde üstlendiklerini,

14-) Bütün bu olumlu etkilere rağmen maliyet ve risk analizlerine dayalı makul ölçülebilir ve sürdürülebilir ücretlerimizi hala yüksek bulan iş sahipleri varsa kanun gereği kuracakları kendi ekipleri ile işlemlerini takip edebileceklerini , gümrük müşavirleri ile çalışmak zorunda olmadıkları,

Tarafımızdan detaylı çalışma ve mali analiz raporu ile birlikte sunulmuştur.

Ancak üzülerek belirtmek isteriz ki sadece onaylama veya onaylamama ( onay ) yetkisi olan bakanlığımız maliyet ve risk analizlerine dayalı makul ölçülebilir ve sürdürülebilir kriterlere göre hazırlayıp mesleğimizin yasal temsilcileri olan beş derneğimizin ortak asgari ücret tarifesi teklifimizi dikkate almamıştır.

Geçen yıl olduğu gibi bu yılda yetkisi olmadığı halde resen asgari ücret tarifeleri oluşturarak 2011/50 ve 2011/51 Gümrük Genelgeleri olarak yayınlayarak uygulamaya koymuştur.

Bakanlığımız yapılan görüşmelerde uygun bulmadığı teklifimize karşı her hangi bir karşı öneri de bulunmadığı gibi, önerdiğimiz tarifeyi değiştireceğine yani resen bir liste oluşturacağına dair bir bildirimde bulunmamıştır.

Yapılan görüşmelerde ve toplantılarda asgari ücret tarifesi konusunda iş sahipleri ve temsilcileri olan sivil toplum kuruluşlarından sürekli şikayet ve sızlanma aldıklarını, bundan duyulan rahatsızlıklarını aktarmışlardır.

Bu ücretlerin sadece asgari ücret tarifesi olduğunu, altında iş kabul edilemeyeceğini, ancak her gümrük müşavirinin işin şartlarına göre bu ücretlerin üstünde olmak kaydıyla kendi ücretini kendisinin belirleme hakkının olduğu ifade edilmiştir.

Ayrıca ÖZ 3 hizmet kodunda tanımlanan DTS, TSE, TARIM, ÖLÇÜ AYARLAR gibi işlemlerin başka kurumlara ait işlemler olduğu dolayısıyla bakanlıklarının ücretlendirme yetkisinin olmadığını bu konunun iş sahipleri ile gümrük müşavirleri arasında ayrıca belirlenmesi gerektiği belirtilmiştir.

Sizlerinde bildiği üzere 2011 yılı asgari ücret tarifesini belirleyen 2010/59 sayılı genelge için Danıştay 10. Dairesi nezdinde 19 ocak 2011 tarihinde E:2011/784 ve E:2011/785 esas numaralı davalar henüz sonuçlanmamıştır. 2012 yılı ilgili hukuki süreç konusunda ayrıca değerlendirme yapılacaktır.

Değerli üyelerimiz,

Bütün bu süreçte yaptığımız bir tespiti sizlerle paylaşmak istiyoruz. İş sahiplerinin temsilcileri ısrarla biz gümrük müşavirlerimiz ile çalışmaktan memnunuz ve mutlaka devam etmek istiyoruz. Ancak ücret artışı yapılmasın çünkü maliyetlerimiz artıyor diyorlar.
Bundan da anlaşılacağı üzere mesleki bilgi ve tecrübe isteyen gümrük müşavirlik hizmetlerini kendi bünyelerinde yapmanın çok daha yüksek maliyetli ve riskli olduğunun bilinci içindeler.

Sorunun çözümünde en önemli görevin meslek mensupları olarak bizde olduğunu, Gümrük müşavirleri olarak maliyetlerin altında iş kabul etmememiz gerektiğini, sızlanmak yerine mesleğimize, mesleki geleceğimize ve meslek onurumuza sahip çıkmak adına derneklerimizce maliyet ve risk analizlerine göre hazırlanmış ve bakanlığımızın onayına sunulmuş olan, asgari ücret tarifelerine sahip çıkarak bize dikte edilen asgari ücret tarifesinin ancak bu ortak tavır ile geçersiz olacaktır.

Bilgilerinize sunarız.



Saygılarımızla,

Turhan GÜNDÜZ
İstanbul Gümrük Müşavirleri Derneği
Yönetim Kurulu Başkanı

Son Yüklenen Diğer Haberler