Günümüzde Dijital Gümrük ve
Kâğıtsız Beyan Projeleri hayata geçmiş olup, gümrük uygulamalarına damga
vurmaktadır. Bu yönüyle dijital ve kâğıtsız ortam için damga vergisini analiz
etmek istedim. Gümrük beyanını zorlaştıran vergilendirmeye ilişkin bir unsurun çatallanması,
budaklanması, birkaç konuyu bir arada barındırmasıdır. Örneğin Konşimento, Özet
Beyan, Menşe İspat Belgesi, Gümrük Beyannamesi gibi belgelerin ortak özelliği
Damga Vergisine tabi olması ayrıca Damga Vergisi tutarının da KDV matrahına
girmesidir. Abartmadan belirtmeliyim ki; bu konu rahatlıkla “doktora tezi”
konusu olabilir.
Belge ibrazı/imzalanması nedeniyle
alınan Damga Vergisi, gümrük beyannamesinde elektronik ortama taşınması 2005
yılında başladı. BİLGE sisteminde tescil edilen gümrük beyannamelerinde
01.01.2005 tarihinden itibaren Damga Vergisi sistem tarafından tahakkuk
ettirilmektedir.[1]
Günümüzde ise ihracat beyannamesi ile
başlayan Kâğıtsız gümrük uygulamaları kapsamında 20.08.2019 tarihi itibariyle ihracat
beyannamesi işlemleri e-imza ile yürütülmekte olup; beyanname çıktıları ıslak
imza ile imzalanmamaktadır. Gümrük işlemlerinin elektronik ortamda
gerçekleştirilmesi amacıyla başlatılan "kâğıtsız gümrük” projesi
kapsamında elektronik ortamda tescil edilecek ihracat ve serbest dolaşıma giriş
(elektronik kâğıt) beyannamelerinden ücret ve damga vergisi alınmaktadır.
Uluslararası
Ticarette kullanılan Damga Vergisine tabii belgeler? Gümrük Beyannamesinde
Damga Vergisi uygulaması? Damga Vergisinde muafiyet uygulaması? Elektronik Belgeler ve Damga Vergisi? KDV ye tabi olması sonuçları? İncelendiğinde karmaşık yapıyı
görebiliriz.
Öncelikle Damga Vergisi; maktu ve
nispi olarak alınan bir vergidir.[2] Bu
nedenle Damga Vergisinde hem advolerem (değer esasına göre yüzdelik) matrah hem
de spesifik matrah uygulaması vardır.
Damga Vergisi Kanuna ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kâğıtlar Damga vergisine tabidir. Kâğıtlar terimi,
yazılıp imzalamak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen
ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan
belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve
elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade eder.[3]
Damga Vergisinin mükellefi kâğıtları imza edenlerdir.[4]
BİLGE sisteminde iki rejimin bir
arada kullanıldığı durumlar bulunmaktadır. Bu beyannamelerde Damga Vergisi
sistem tarafından tahakkuk ettirilmeyecek, Damga Vergisi BİLGE sistemi dışında
manuel olarak takip edilmektedir.[5] Önemli gördüğüm bir konuda, Damga Vergisinin
KDV Matrahına ilave edilmesi ile ilgili olarak; Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün
23.05.2011 tarihli 6927 sayılı yazısında; Gümrük idarelerinde işlem gören
muhtelif gün ve sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamelerinin incelenmesi neticesinde;
beyannamenin 1 inci kaleminde beyan edilen eşyanın dahilde işleme rejimi
kapsamında, diğer kalemlerinde beyan edilen eşyaların serbest dolaşıma giriş
rejimi kapsamında işlem görmesi durumunda, BİLGE Sistemi tarafından damga
vergisi tahakkukunun yapılmadığı görülmüştür. Damga vergisi tahakkukun yukarıda
belirtilen sebeple yapılmadığı tespit edilmesi üzerine Bakanlık bu beyannameler
için Damga Vergisi tahsili yoluna gitmiştir. Gümrük beyannamesinde Dahilde
İşleme Rejimi gibi teminata bağlanan ya da Damga Vergisi tahsil etmesi için
beyanname yazıldığında program komutu ile bu beyannamede yer alan her hangi bir
sıradaki Dahilde İşleme Rejimine ilişkin kalemi, beyannamenin I kalemine ya da
Damga Vergisi Tahakkuk yapması için 1 kalemde beyan edilen Dahilde İşleme
rejimi yerine kati kalemi doğrudan 1 nci kalem olarak atama yapan programlar
yapıldığını hatırlıyorum. (belki hala bu işlem yapan programlar vardır.) İthalatta da Kağıtsız Beyan’a geçileceğinden
sorun yaşanmaması için ofiste ve gümrükte alınan dökümlerin aynı olması teyit
edilmelidir.
Uluslararası
Ticarette kullanılan Damga Vergisine tabii belgeler? Aslında
sorunun cevabı basit. Kâğıtların Damga Vergisi Kanuna ekli (1) sayılı tabloda
yer alıyorsa Damga Vergisine tabi, yer almıyorsa tabi değildir. Tabi olanlar;
Tablo 1’e göre;
3 kısımda yer alan Taşıma Senedi,
konşimentolar, Menşe ve Mahreç Şahadetnameleri, Ordinolar[6]
(Konşimento Alıcı Nüshası) Gümrük İdarelerine verilen özet beyan formları,
4 kısımda yer alan Gümrük
İdarelerine verilen beyannameler olarak sayabiliriz.
Detaya girersek; bu belgelerin
açılımı ve Damga vergisine girip girmediğini incelememiz gerekir.
Ø
Gelir
İdaresi Başkanlığının 18.07.2012 tarihli 3433 sayılı yazısında; Menşe Ispat
Belgesi kapsamında EUR.1, EUR-MED, Form A Belgeleri, Fatura Beyanı[7],
Damga Vergisi alınması gerektiği, A.TR Dolaşım Belgesi ise hariç tutulduğu
belirtilmiştir.
İhracatçı Beyanı’nın, menşe
şahadetnamesi veya tedarikçi beyanı yerine kullanılabilen bir belge olma
özelliğini taşıdığı anlaşıldığından damga vergisine de tabi tutulmaktadır.[8]
Ø
Damga
Vergisi konusunda uluslararası ticaret ve gümrük işlemlerinde kullanılan belgeler
bunlarla sınırlı değil. Gümrükler Genel Müdürlüğünün 2011/2 sayılı genelgesine
göre TIR Karnesi, Elçilik Mektubu, Kurye Mektubu, ATA Karnesi, Kumanya Listesi,
Özel Fatura, Déclaration en Douane, CPD Karnesi ve Sözlü Beyan Formu gibi
belgelerin Damga Vergisine tabi tutulmaması gerektiği (beyanname olarak kabul
edilmeyenler) belirtilmiştir.
Damga
Vergisinin istisna uygulamasında iki Tebliğ vardır. Ekonomi Bakanlığınca[9]
yayımlanan diğeri ise Maliye ve Hazine Bakanlığınca[10]
yayımlanan Tebliğ.
Vergi,
Resim, Harç İstisnası Belgesi sahiplerine tanınacak damga ve harç muafiyeti ile
belgesiz olarak doğrudan yararlanacak işlemler belirtilmiştir. Buna göre;
Ø
İhracat
ve Transit Ticaret beyannameleri (anlaşmaları…)
Ø
27/10/1999
tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 131 inci maddesine istinaden ithalat
vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimine tabi ambalaj
malzemesi ithali ile kati ihraç edilen mallara ait ambalaj malzemesinin geçici
ihracı ve ithali,
Ø
Dahilde işleme
izni kapsamında iznin geçerli olduğu süre içerisinde yapılan ithalat,
ile ilgili işlemler harçtan ve bu işlemler nedeniyle
düzenlenen kâğıtlar (gümrük idarelerine verilen beyannameler dâhil) damga
vergisinden istisna olacaktır. Bununla birlikte;
İptal edilen İhracat beyannamesi,[11]
Bedelsiz İhracat beyannamesi[12]
Durumlarında istisna
uygulanmamaktadır.
Serbest dolaşımda bulunan
kumanyaların dış sefere çıkan Türk ve yabancı bandıralı gemi ve hava
taşıtlarına verilmesi işlemlerinin, söz konusu malın Türkiye Cumhuriyeti gümrük
bölgesinden çıkışının gümrük idarelerince düzenlenecek belgelerle tevsik
edilmesi şartıyla 4458 sayılı Gümrük Kanununun 176 ncı maddesi uyarınca ihracat
kapsamında değerlendirilerek damga vergisi ve harç istisnasından re’sen
faydalandırılması, uygun görülmektedir.
·
Ambalaj
Malzemeleri ile ilgili olarak Geçici İthal edilen ambalaj ve paletlerin;
ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle Geçici İthalat Rejimine tabi
tutulan ambalajların, dolu olarak yeniden ihracında düzenlenen beyannamelerin
damga vergisinden istisna edilmesi gerekmektedir. İthalat vergilerinden tam
muafiyet suretiyle geçici ithali yapılan ambalaj maddelerinin dolu olarak
çıkışında, 3153 rejim kodunun 1000 rejim kodu ile birlikte beyan edildiği
durumlarda, söz konusu Tebliğ uyarınca ambalaj maddelerinden damga vergisi
alınmaması için “DMGV” (Damga Vergisi Muafiyeti) muafiyet kodu seçilerek işlem
yapılmaktadır.[13]
Ayrıca ambalaj malzemeleri için;
2100 rejim kodlu (Serbest Dolaşımda Bulunan Eşyanın Hariçte İşleme Rejimi
Kapsamında Geçici İhracatı), 2300 rejim kodlu (Daha Önce Bir Rejime Tabi
Tutulmamış Eşyanın İhraç Edildiği Şekli ile Geri Gelmek Üzere Geçici İhracatı)
ve 2340 rejim kodlu (Muafiyete Tabi Olmadan Serbest Dolaşım ile Eşzamanlı
Yurtiçi Kullanıma Giren Eşyanın İhraç Edildiği Şekli ile Geri Gelmek Üzere
Geçici İhracatı) eşyaya yönelik ihracat beyannamelerinin kati ihracata yönelik
olmadığı ve döviz kazandırıcı işlevlerinin bulunmadığı, bu işlemlerin
tanımlarından da anlaşılacağı gibi geçici ihracata yönelik olduğu, dolayısıyla bu
işlemlerin 488 Sayılı Damga Vergisi Kanunu ve 1 Seri No.lu Döviz Kazandırıcı
Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç İstisnası Uygulanması Hakkındaki Tebliğinde
belirtilen istisna uygulamasını gerektiren döviz kazandırıcı faaliyet
kapsamında değerlendirilmemekte, 2300 veya 2340 rejim kodu ile beyan
edilen ve kati ihraç edilen mallara ait ambalaj malzemesinin geçici ihracı
ve ithali yukarıda zikredilen madde hükmü gereğince damga vergisinden
istisna tutulması, 8100 rejim kodlu (İhracat Tahakkuk Kağıdı) eşya ya yönelik
olarak hazırlanan ve Gümrük beyannamesi yerine kullanılan ancak gümrük
idarelerine verilen ve Gümrük Yönetmeliğinin 131 inci maddesinde beyanname
mahiyetinde olmadığı belirtilen Sözlü Beyan Formu gibi belgelerin Damga
Vergisine tabi tutulmaması gerekmekte olduğu belirtilmiştir.[14]
·
NCTS
üzerinden verilen (LRN) ile başlayan geçici tescil numarası alan transit
beyannamelerinin her hâlükârda 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1)
sayılı tablonun IV/2-c fıkrası uyarınca maktu damga vergisine tabi tutulması,
(LRN)
ile başlayan geçici tescil numarası alan beyannamelerin devamı niteliğinde olan
(MRN) ile başlayan tescil numarası alan transit beyannamelerinin ise ayrıca
damga vergisine tabi tutulmaması,[15]
·
Yurtdışından
gemi ile deniz özet beyanda transit kaydı ile gelerek gümrük idarelerine özet
beyanla bildirilen ve gümrüklü sahadan tekrar başka bir gemi ile yurt dışına
sevk edilen transit eşyası ve konteyner için, transit ticarete konu malın
alım-satımını yapan ihracatçı firma tarafından düzenlenen transit beyannamelerine,
ihracata ilişkin olduğunun tevsik edilmesi kaydıyla, I Seri No.lu Döviz Kazandırıcı
Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç İstisnası Uygulaması Hakkında Tebliğin
(3.1.4) maddesi uyarınca re'sen damga vergisi istisnası uygulanması gerektiği;
Yurt
dışından gelen ve serbest dolaşımda olmayan söz konusu malların Türkiye Gümrük
Bölgesi üzerinden yabancı bir ülkeye transit olarak taşınması işini üstlenen
yerli firma tarafından düzenlenen transit beyannamelere, Ekonomi Bakanlığı (Dış
Ticaret Müsteşarlığı)'nca söz konusu yerli firmalar adına düzenlenmiş geçerli
bir Vergi, Resim ve Harç İstisnası Belgesinin bulunması koşuluyla, I Seri No.lu
Döviz Kazandırıcı Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç İstisnası Uygulaması
Hakkında Tebliğin (3.2.11) maddesi uyarınca damga vergisi istisnası uygulanmasının
mümkün bulunduğu,[16]
Taahhütnameler
belli bir parayı ihtiva etmediklerinde (Standardizasyon vs gibi) damga vergisine
tabi tutulmamaktadır.[17]
Diğer
yandan Sözleşmelerinde Damga Vergisine konu olup olmadığı hususu vardır. 85
Sayılı Cumhurbaşkanı Kararına göre Türk Parasına uyarlanacak Sözleşmelerde
Damga Vergisine İlişkin olarak Gelir İdaresi Başkanlığı’nın Damga Vergisi
Sirküleri yayımlamıştır. Döviz cinsinden[18]
kararlaştırılmış sözleşmelerdeki bedellerin Türk Parası olarak değiştirilmesine
ilişkin düzenlenen kâğıtlarda damga vergisi bu sirküleri ile
gerçekleştirilmektedir.
Damga Vergisi Kanunu’nun 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasında yer alan her bir kâğıttan alınacak damga vergisine ilişkin üst sınır 1
Ocak 2019 tarihinden itibaren 2.642.810,00
Türk Lirası olmuştur. Bu tutar 2020 yılında yeniden
belirlenecektir.
YGM
ve Şirketlerinin yaptıkları tespit sözleşmelerinde Damga Vergisi tahsil
edilmektedir.[19]
İstisnai Kıymet beyanlarına ilişkin gümrük idarelerine ibraz edilen
sözleşmelerde[20]
ödenmemesi durumunda damga Vergisine tabi olması durumu araştırılmaktadır.
Gümrük
Beyannamelerinde Damga Vergisi muafiyeti olduğunda DMGV muafiyet kodu
kullanılmaktadır.[21]
Damga
vergisinin karmaşık yapısı ile birlikte ödenmesinde de sıkıntı yaşanmaktadır.
Gerek gümrük beyannamesi, gerekse özet beyan formlarından alınması gerektiği
halde alınmayan damga vergisi, ceza ve gecikme faizinin tahsil edilmesi
işlemlerinin gümrük idarelerince yapılmayıp, ilgili vergi dairelerine
bildirimde bulunulması gerekmektedir. Bu işlem emek ve zaman kaybına neden
olmaktadır. Gümrük Saymanlık Müdürlüklerince tahsil edilmesi sorunu
giderecektir.
Damga
Vergisine tabi menşe ispat belgelerinin gümrük beyannamesinde tahsil
edilebildiğinin duyurulması,
İhraç
edilen eşyanın (transit ticaret dahil) Türkiye Gümrük Bölgesini terk ettikten
sonra bir kısmının geri gelmesi halinde bu işlemde ihracat beyannamesi için
Damga Vergisi doğmaması gerektiği konusunda duyuru yayınlanması,
Ayrıca,
bir belgenin damga vergisine tabi olup olmayacağına ilişkin kesin bir kriter
bulunmamaktadır. Maliye ve Hazine Bakanlığı her seferinde değerlendirdiğinden
yoğun bir mevzuat oluşmuştur. Damga
Vergisinin dijital ve kağıtsız ortama uygun olarak adının revize edilmesi,
sadeleştirilmesi ve bir Tebliğ’de toplanması karışıklığı giderecektir.
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
[1]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 21.12.2004 tarihli 36080 sayılı yazısı.
[2] Damga
Vergisi Kanunu 10 madde.
[3] Damga
Vergisi Kanunu 1 madde.
[4] Damga
Vergisi Kanunu 3 madde.
[5]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün
[6] Tabloda
yer alan “Ordino” Gümrük Mevzuatında kullanılmamaktadır. Gümrükler Genel
Müdürlüğü’nün 23.11.2017 tarihli 29799029 sayılı yazısı.
[7] Gelir
İdaresi Başkanlığının 18.07.2014 sayılı 76216 sayılı yazısı.
[8]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 19.07.2018 tarihli 35941977 sayılı yazısı.
[9] İhracat,
Transit Ticaret, İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile Döviz Kazandırıcı
Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Hakkında Tebliğ
(İhracat:2017/4) 18.05.2017 tarihli 30070 sayılı RG
[10] İhracat
ve Diğer Döviz Kazandırıcı Hizmet be Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç
İstisnası Uygulaması Genel Tebliğ
18.05.2017 tarihli 30070 sayılı RG
[11]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 10.02.2006 tarihli 03214 sayılı yazısı.
[12]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 15.02.2011 tarihli 4011 sayılı yazısı.
[13]
Gümrükler Genel Müdürlüğünün 2010/10 sayılı genelge.
[14] Gümrükler
Genel Müdürlüğü’nün 03.11.2015 tarihli 11406198 sayılı yazısı.
[15]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 06.03.2019 tarihli 42314962 sayılı yazısı.
[16] Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 13.02.2012
tarihli 04498 sayılı yazısı.
[17] Dış
Ticaret Müsteşarlığı 07.02.2005 tarihli 06646 sayılı yazısı.
[18] Borsada
rayici olmayan yabancı paralar için senetli ve senetsiz alacaklarda
kullanılacak döviz kuru VUK 505 Tebliğ (02.02.2019/30674 RG)
[19] Risk
Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 05.11.2012 tarihli 06304 sayılı yazısı.
[20]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 14.02.2013 tarihli 2952 sayılı yazısı, ve 2014/11
sayılı genelge
[21]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 21.12.2004 tarihli 36080 sayılı yazısı.