Giriş
Büyük umutlarla beklenen Gümrük
Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 7256 Sayılı Kanun ve buna
ilişkin Gümrük Tebliğ beklendiğinden çok farklı çıkmıştır. 7256
sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi ile 4 üncü maddesinde (onüçüncü ve
ondördüncü fıkraları hariç) yer alan başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerinin,
anılan maddelerde belirtilen sürelerin bitiminden itibaren bir ay uzatılmasına,
7256 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin on altıncı fıkrası gereğince karar
verilmiştir. Bilindiği gibi başvuru süresi 31 Aralık 2020 tarihinde sona
eriyordu. Yasadan yararlanma süresinin uzatılması, hangi durumlarda yeniden
yapılandırmadan yararlanılabileceği tartışması devam ederken çok isabetli
olmuştur. Bu tartışmanın temelinde ise hiç kuşkusuz, 17/11/2020 tarihi
itibarıyla (bu tarih dâhil) alacakların idari açıdan kesinleşmiş olması şartı
yatmaktadır.
I.
Gümrük Alacaklarının Yeniden
Yapılandırılmasından Yararlanmak İçin Genel Şartlar
1-31/8/2020
tarihinden (bu tarih dâhil) önce 4458
sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü
doğmuş ve gümrük idarelerince takip edilen bir alacak olmalıdır.
2-
Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun
hükümlerine göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler,
gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları bulunmalıdır.
3- 17/11/2020 tarihi itibarıyla (bu tarih dâhil)
alacaklar kesinleşmiş olmalıdır.
4-İhtirazi
kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk etmiş olan vergiler de
yapılandırmadan yararlanabilecektir.
5-
Kanun ve tebliğ hükümlerine göre, idari anlamda kesinleşmeyen alacaklar
yapılandırmadan yararlanamazken idari yargı yollarında kesinleşme
aranmamaktadır. Gümrük Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması hükümlerinden
yararlanmak isteyen borçluların, bu maddede belirtilen şartların yanı sıra dava
açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları
da bir diğer şarttır.
6-
31.08.2020 tarihinden önce gümrük yükümlülüğü doğmuş gümrük vergilerinin
17.11.2020 tarihinden önce ödemiş olması durumunda, ek ceza kararının itiraz ve uzlaşma değerlendirmesi henüz
sonuçlanmamış olması halinde de yararlanılabilmektedir.
7-
31 Ocak 2021 tarihine kadar başvuru yapılabilmektedir.
II.
İdari Açıdan Kesinleşme Şartının
Aşağıdaki Nedenlerle Kaldırılması ve Sürenin Tekrar Uzatılması Gerekir
Gümrük
Kesinleşme şartı Gümrük Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasından yararlanan
kişi sayısını azaltmış, bu durum Devlet gelirleri ve Kamu yararı açısından beklenenin
altında kalınacağını göstermektedir.
Gümrük
mevzuatında da mücbir sebep ve beklenmeyen haller arasında gösterilen “genel
salgın hastalık” olan bütün Dünyanın içinde bulunduğu Covid-19
salgın hastalığı nedeniyle itiraz ve uzlaşma sürelerine gümrük idarelerinin
cevap verme sürelerini uzatmıştır. Bu
durum, normalde kesinleşecek olan Ek Tahakkuk ve Ceza kararları Covid-19 salgın hastalığının nedeniyle kesinleşememiştir.
Aynı
ya da benzer durumunda olan yükümlülerin, biri yapılandırmadan
yararlanabilirken, diğer yararlanamamaktadır. Örneğin 31.08.2020 tarihinden
önce gümrük yükümlülüğü doğmuş gümrük vergilerinin 17.11.2020 tarihinden önce
ödenmiş olması durumunda, itiraz ve uzlaşma henüz sonuçlanmamışsa bile,
yapılandırmadan yararlanarak para cezalarından kurtulmaktadırlar. Yasa da ve
tebliğde olmayan bu genişletici yorumu olumlu buluyoruz. Ancak, aynı ve benzer
durumda olmakla birlikte 17.11.2020 tarihinden sonra vergilerini ödeyenler
yararlanamamaktadır. Aslında, vergiyi ödemeyenlerden gümrük yükümlülüğünün
başladığı tarihten ödendiği tarih arasındaki ödeneme faiz uygulandığından Kamu
alacağı açısından iki alacak arasında bir fark da yoktur.
Gümrük vergi ve
cezalarının kesinleşmesi için Gümrük Kanunun 242 maddesindeki itiraz
sürelerinin geçmesi gerektiğidir. Vergi daireleri tarafından tahsil edilen vergilerde bazı istisnalar dışında, vergilerin
tebliğ ile doğrudan yargı yoluna gitmek mümkün olup, idari yolların tüketilmesi
gibi bir süreç yoktur. Günümüzde dış ticaretle uğraşanların Pandemi süreci ile
durumları daha kötü olmasına karşın, gümrük vergilerinin kesinleşmemesi
nedeniyle yapılandırmadan iç ticaretle uğraşanlara göre daha az yararlanması da
vergi ilkeleri açısından uygun düşmemiştir.
III.
Gümrük Vergilerinin ve Para
Cezalarının Tebliği
1) Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimine Göre Beyan Edilen Eşya İle İlgili Ek Tahakkuk Ya Da
Ceza Kararı Gerektirmeyen Durumlarda Tebliğ Aşaması;
Gümrük Kanunu’nun
46’ıncı maddesinde yer alan, deniz yoluyla gelen eşyalar için 45 gün diğer
yollarla gelen eşyalar için ise 20 gün içerisinde, Gümrük Kanunu’nun 70/2
maddesine göre ise Gümrük
antrepolarında bulunan eşya için 30 günlük süre içerisinde, Gümrük Kanunu’nun
31 maddesinde yer alan mücbir sebepler ve beklenmeyen haller ile Gümrük
Yönetmeliğinin 76 ncı maddesinde belirtilen sürenin durduğu haller ve süre
uzatımı halleri hariç, gümrük
işlemlerinin bitirilmesi gerekmektedir. Bu süreler vergilerinin ödenmesini de
kapsamaktadır. Aksi takdirde, eşya tasfiye edilir.
Bilindiği gibi, gümrük vergileri
beyana tabi olarak tahsil edilmektedir.
4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 197`nci maddesinin birinci fıkrasında,
gümrük vergilerinin, tahakkukundan hemen sonra beyanname veya beyanname yerine
geçen belge üzerinde yükümlüye tebliğ edileceği; hükmündeki “beyanname veya
beyanname yerine geçen belge üzerinde” ibaresi 6455 (11.04.2013 t. 28615 s.
R.G.) Sayılı kanunla madde metninden çıkarılmış, gümrük vergilerinin tebliğinin
nasıl yapılacağı konusunda yeni bir düzenleme yapılmamıştır.
Bu bağlamda gümrük vergileri,
normal usulde, yani ek tahakkuk gerektirmeyen durumlarda, yükümlü tarafından
beyan edilmekte ve BİLGE sistemi tarafından otomatik olarak hesaplanmakta muayene
memuru tarafından sistem üzerinden kontrol edilmekte ve beyanname
kapatıldığında vergiler ödenebilir aşamaya gelmektedir. Uygulamada yükümlü
tarafından hesaplanıp beyan edilen vergiler bir kez de Bilgisayarlı Gümrük
Etkinlikleri Sistemi (Bilge sistemi) tarafından otomatik olarak
hesaplanmaktadır. Beyanın kontrolü ile
görevli memurlar, gümrük vergileri ile gümrük idaresince tahakkuku gereken
diğer vergileri tahakkuk ettirmek veya muaflık hükümlerini uygulamak, gümrük
mevzuatı, dış ticaret mevzuatı ile diğer mevzuat hükümleri bakımından yapılacak
işlemleri yürütmekle görevlidir. Muayene sonucunda ek tahakkuk gerektiren bir
durum yoksa muayene memurları tarafından tahakkuk ettirilen vergiler üzerinden
beyanname kapatılmakta ve Gümrük Vergileri ödenebilir hale gelmektedir.
Beyannamenin kapatılması ile gümrük
vergilerini ödemek isteyen yükümlünün beyanı ile gümrük bilgisayar sisteminden;
beyanname tescil numarasına göre ödenecek vergiler online sorgulama yapılarak
''Gümrük Vergi Alındısı'' ile saymanlıklar tarafından ya da saymanlıklar adına
bankalar tarafından tahsil edilmektedir. Bu şekilde ''Gümrük Vergi Alındısı''
tanzimi ve mükellefe verilmesi ile tahsil ve tebliğ aşamaları aynı anda meydana
gelmektedir.
Gümrük alacaklarının aşamaları eskiden kağıt
ortamında tarh, tahakkuk, tebliğ ve tahsil olmak üzere dört aşamadan oluşmakta
iken, elektronik ortamda iç içe geçmiş birincisi tarh ve tahakkuk aşaması
ikincisi ise tebliğ ve tahsil aşamaları olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır.
2) Hiç
alınmadığı veya noksan alındığı belirlenen gümrük vergileri gibi Ek tahakkuk
gerektiren herhangi bir durumun tespiti halinde, BİLGE sistemi üzerinde muayene
memurları tarafından Gümrük Vergileri Tahakkuk Kararı oluşturulmakta ve bu
Karar müzekkere ile birlikte onaylanmak üzere idare amirine sunulmakta, İdare
amirince onaylanmasının ardından yükümlüsüne tebliğ edilmekte ve tebliğ tarihi
sisteme işlenmektedir. Gümrük Kanunu’nun
232/1. maddesi uyarınca, gümrük vergileriyle birlikte alınması gereken para cezaları bu
vergiler ile aynı zamanda karara bağlanır, tebliğ edilir ve ödenir.
Yapılan kontrol ve
denetlemeler sonucunda hiç alınmadığı veya noksan alındığı belirlenen gümrük
vergileri ile işlemleri daha sonra yapılmak üzere teslim edilen eşyaya ilişkin
gümrük vergilerinin, yükümlüye tebliğ edildiği tarihten itibaren on beş gün
içinde ödenmesi zorunludur. Ödeme süresinin bitmesinden önce ilgilinin yazılı
istemde bulunması ve teminat alınması şartıyla ödeme süresi otuz gün daha
uzatılabilir.
Gümrük vergileri,
tahakkukundan hemen sonra yükümlüye tebliğ edilir. Tebliğ edilen gümrük
vergilerine karşı Gümrük Kanunu’nun 242 nci maddesi çerçevesinde gümrük
idareleri nezdinde itiraz edilmesi ödeme süresini keser. Ödeme süresi idarenin
ya da yargı mercii kararının tebliğ edildiği tarihten itibaren yeniden başlar.
Gümrük Kanunu’nun 244
üncü maddesine göre; Gümrük idarelerince düzenlenen ek tahakkuk ve ceza kararı
muhteviyatı alacaklar için yükümlü veya ceza muhatabı tarafından uzlaşma
başvurusu yapılabilir. Uzlaşılan gümrük vergileri ve cezalar, uzlaşma
tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. Uzlaşma talebi, henüz
itiraz başvurusu yapılmamış veya itiraz edilmiş olmakla birlikte itirazı henüz
sonuçlandırılmamış gümrük vergileri ve idari para cezaları için, tebliğ
tarihinden itibaren onbeş gün içinde yapılır. Uzlaşma talebinde bulunulması
hâlinde, itiraz veya dava açma süresi durur, uzlaşmanın vaki olmaması veya
temin edilememesi hâlinde süre kaldığı yerden işlemeye başlar, ancak sürenin
bitimine beş günden az kalmış olması hâlinde süre beş güne tamamlanır.
Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi hâlinde yeniden uzlaşma
talebinde bulunulamaz.
IV.
Gümrük Vergileri ile Para
Cezalarının İdari Anlamda Kesinleşmesi
1-
Gümrük vergileri ve para cezalarına ilişkin olarak tebliğ edilen kararlar;
a)
İtiraz edilmemesi halinde, tebliğ edildiği tarihten itibaren Gümrük Kanununun
242 nci maddesinde belirtilen 15 günlük idari itiraz süresinin bitiminde,
b)
Gümrük Kanununun 242 nci maddesi uyarınca idari itirazda bulunulması halinde,
itirazın reddine ilişkin kararın tebliğ edildiği tarihten itibaren bu karara
karşı idari yargıya başvurma için 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari
Yargılama Usulü Kanununda belirtilen sürenin bitiminde,
kesinleşir.
(2)
Gümrük Kanununun 244 üncü maddesi uyarınca başvuruda bulunulması ve uzlaşılması
durumunda, gümrük vergileri ile para cezaları uzlaşılan tutarlar üzerinden
kesinleşir.
V.
Gümrük Vergileri ve Cezaları ile
Mali Yüklerin Kesinleşmesini Sağlayan Özel Durumlar
1-Eşyanın
Teslimi İle Gümrük Vergilerinin ve Cezalarının Kesinleşmesi
Gümrük
Kanunu’nun 197 maddesi birinci fıkrasında; “Gümrük vergileri, tahakkukundan
hemen sonra yükümlüye tebliğ edilir. Üçüncü fıkrasında “Yükümlü tarafından
gümrük beyannamesinde gösterilen vergi tutarı ile gümrük idaresince hesaplanan
vergi tutarının eşit olması halinde, gümrük idarelerinin eşyayı teslim etmesi,
gümrük vergilerinin yükümlüye tebliği yerine geçer.”
Yukarıdaki
hükümlerin hangi durumlarda uygulanabileceğine ilişkin Kanun hükmü dışında bir
düzenleme bulunmamaktadır.
Gümrük beyannamesinde gösterilen
vergi tutarı ile gümrük idaresince hesaplanan vergi tutarının eşit olduğu yani advalorem vergilerde yükümlünün beyan ettiği vergi
oranı ile idarenin hesapladığı vergi oranının ve hesaplanan vergilerin aynı olması,
kanaatimizce gümrük tarife istatistik pozisyonu aynı olmakla birlikte, daha yüksek bir vergi
oranı tespit edilmesi halinde, bu yüksek
vergi oranı da eşyanın teslim edilmiş olması şartıyla tebliğ edilmiş sayılacak ve ayrıca ek tahakkuk
yapılmasına gerek olmayacaktır. Bu çerçevede fark vergi oranından kaynaklanan
gümrük vergileri ve para cezaları da tebliğden yani eşyanın tesliminden
itibaren 15 gün sonra Gümrük Kanunu’nun 242 inci maddesine göre
kesinleşecektir.
Kanaatimizce
böyle bir durumda, idare ek tahakkuk yapamayacak 6183 sayılı kanununa göre
takibe geçecektir. Gümrük Kanunu’nun 197 inci maddesine bakıldığında, aslında
gümrük alacaklarının zamanaşımını uzatan düzenlemeleri içerdiği ve bu şekilde
Gümrük Kanunu’nun 197/3 zaman aşımını 6183 sayılı kanuna göre takip
yapılacağından üç yıldan beş yıla çıkmaktadır. Daha açık ifadeyle Gümrük
Kanunu’nun 197/3 üncü fıkrası Devlet lehine bir düzenlemedir.
İstisna
olarak bakıldığında ise, yukarıdaki açıklamalarda olduğu gibi vergi tebliğ
edilmiş ve gümrük vergileri ve para cezaları ek tahakkuk yapılmadan kesinleşmiş
olacağından, Gümrük Kanunu’nun 197/3 fıkrasındaki hükme uyan yükümlüler, 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması Kanunu’ndan
yararlanabilecektir.
2-
Ek Tahakkuk ve Ceza Kararında Zımni Red
Ek Tahakkuk ve Ceza Kararına Gümrük ve Ticaret Bölge
Müdürlükleri itiraz süresinden itibaren herhangi bir ek süre almaksızın 30 gün
içinde karar alıp tebliğ etmemiş ise “zımni ret kararıyla” var demektir. Böyle bir
durumda gümrük vergileri ve para cezaları idari açıdan kesinleşmiştir.
Muhtelif
idari yargı kararlarında da belirtildiği gibi, 4458 sayılı Kanunun 242`nci
maddesi gereğince yapılan itiraz başvurularını 30 gün içinde karara bağlayarak tebliğ etme görevi olan idarenin, bu süre
içerisinde cevap vermemesi, itiraz üzerine idari makamın sükutu halinde
izlenecek yol ve sürelerimde gösterilmemesi
nedeniyle, ek tahakkuk ve ceza kararının kesinleşmesi ve dava yoluna başvurulması için "idari
makamlarca verilecek ret kararının” beklenmesinin yükümlüleri eylemsiz bırakmaktadır. Anayasamızın temel hak ve hürriyetlerin
korunmasını düzenleyen 40`ıncı maddesinin ikinci fıkrasına ilişkin gerekçede
belirtildiği gibi son derece karışık olan mevzuat karşısında bireylerin yargı
yeri ve idari makamlar önünde haklarını sonuna kadar arayabilmelerini olanaklı
kılmak amacıyla öngörülen zorunluluğa aykırı ve dolayısıyla, Anayasanın 36`ncı
maddesinde öngörülen hak arama hürriyetini sınırlayıcı bir sonuç doğuracağından
ve ayrıca hukuk düzeninde “zımni red” kararının yükümlülere verilen bir hak
olduğu da düşünüldüğünde, bu hakkın
yükümlü lehine değerlendirilerek, ek tahakkuk kararı ve ceza kararının
kesinleştiğinin kabul edilmesi gerektiği kanaatindeyiz.
Zımni
red kararı var ise şartları uyan yükümlüler, 7256 sayılı Bazı Alacakların
Yeniden Yapılandırılması Kanunu’ndan kanaatimizce yararlanabilecektir.
3-
Uzlaşma ve Zımni Red
4458
sayılı Gümrük Kanunu’nun; 3`üncü maddesinin 5`inci fıkrasında, bağlayıcı tarife
ve menşe bilgileri de dahil olmak üzere, gümrük idaresinin, gümrük mevzuatı ile
ilgili olarak belirli bir konuda bir veya daha fazla kişi üzerinde hukuki sonuç
doğuracak tasarrufları, idari karar olarak tanımlanmış,
6`ncı
maddesinin 2`nci fıkrasında, karar alınması talebinin yazılı olarak yapılacağı,
gümrük idaresinin söz konusu talebe ilişkin başvurunun kendilerine ulaştığı
tarihten itibaren otuz gün içinde karar alacağı; Verilen kararların
başvuru sahibine yazılı olarak tebliğ edileceği; Ancak, gümrük idareleri
tarafından bu süreye uyulması mümkün değilse, belirtilen sürenin aşılabileceği;
Bu durumda, söz konusu idareler, yukarıda belirlenen sürenin dolmasından önce
başvuru sahibine süre aşımını haklı kılan gerekçeler ile talep hakkında karar
vermek için gerekli gördükleri ek süreyi de belirterek bilgi verecekleri; hükme
bağlanmıştır.
Kanaatimizce
gümrük idareleri uzlaşma başvurusundan itibaren 30 gün içinde uzlaşma kararı
alıp tebliğ etmemiş ise ya da sürenin dolmasından önce başvuru sahibine süre
aşımını haklı kılan gerekçeler ile talep hakkında karar vermek için gerekli
gördükleri ek süreyi de belirterek bilgi vermedikleri takdirde, bu durumu
“zımni red” olarak değerlendirmek mümkündür.
Uzlaşma
başvurusunun yapıldığı tarihten itibaren herhangi bir mazeret
gösterilmeksizin otuz gün içinde
uzlaşmaya çağırılmayan yükümlü açısından ek tahakkuk ve ceza kararı “zımni red” kararı ile idari anlamda kesinleşeceğinden,
şartları uyan yükümlüler, 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması
Kanunu’ndan kanaatimizce yararlanabilecektir.
4-
2976 Sayılı Kanununa Göre Ceza Uygulanan Durumlarda Kesinleşme
2976 sayılı kanununa ek tahakkuk ve
ceza uygulandığında kanaatimizce Gümrük Kanunu’na göre takip edilemez. Bunun
yerine 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 27/8 inci maddesinin; “İdarî yaptırım
kararının verildiği işlem kapsamında aynı kişi ile ilgili olarak idarî yargının
görev alanına giren kararların da verilmiş olması halinde; idarî yaptırım
kararına ilişkin hukuka aykırılık iddiaları bu işlemin iptali talebiyle
birlikte idarî yargı merciinde görülür.” Hükmüne göre takip edilir. Bu anlamda
idari sürecin tüketilmesine de gerek yoktur. Başka bir ifade ile Gümrük
Kanunu’nun 242’nci maddesi tahakkuku tahsiline bağlı vergilerde uygulanamaz.
Gümrük idaresi tebliğ etse de etmese de kanaatimizce mali yükümlük ve cezası
idari anlamda kesinleşmiştir.
Bu
mali yükler de (örneğin Destekleme Fiyat İstikrar Fonu’nda)
7256 sayılı kanundan; dava açmamak, açılmış davalardan vazgeçmek ve kanun
yollarına başvurulmama şartları ile yararlanılabilir diye düşünmekteyiz.
VI.
Sonuç olarak;
Covid-19
salgın hastalığının halen devam ettiği de göz önüne alınarak, yeniden
yapılandırma süresinin uzatılmasının yanında, gümrük alacaklarında kesinleşme
şartının kaldırılması, bunun yerine gümrük yükümlüğünün doğmuş olması şartının
aranması yönünde düzenleme yapılması halinde, hem Devletimiz hem de yükümlüler
açısından Yeniden Yapılandırma Kanunu’ndan beklenen yararın sağlanacağı
düşünülmektedir.
Bunun yanında, Gümrük Vergileri ve Cezaları ile Mali Yüklerin Kesinleşmesini Sağlayan Özel Durumlar başlığı altında yaptığımız yorumlar ve buna benzer durumların uygulamada yer bulması halinde, 7256 sayılı Kanundan daha fazla kişinin yararlanabilecektir.
Sefa Yayla
Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri