Eskiler teşbihte hata olmaz derler. Nasrettin Hoca’nın meşhur
fıkrasında; “ödünç alınan kazanın tencere doğurması, ikinci kez ödünç
alınması sonucu kazanın ölmesi” durumunu konumuza uyarlarsak tencere faizi,
kazanın ölmesi ise eksi faizi anımsatmaktadır. Üretim faktörlerinden sermayenin
getirisi faizdir. Borç ilişkisinde ise faiz, temerrüde (vadesinde ödeme
yapılmaması) düşülmesinde para alacağı için söz konusu olmaktadır.
Gümrük Kanunu yürürlüğe girdiği ilk
metinde “6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
belirlenen gecikme zammı oranında faiz tahsil edilir.” Şeklindeydi. “GECİKME
ZAMMI ORANINDA FAİZ”
Gümrük kanunun 216 ve 217 nci maddelerinde yer alan Geri Verme Kaldırma ve
hatalı tahsilat konusuna ilişkin olan faizin geri ödenmesi ve yükümlüye iadesi durumu
konumuz dışında tutarak; yükümlülerin ödemek zorunda olduğu, makalenin başlığındaki
konumuz hakkında Gümrük Kanunda; 194/4 (234/5)
ve 207 nci maddelerinde GECİKME ZAMMI, 193/3, 194/1, 238/1-c ve 238/1-d ve 244/5 nci maddeslerinde
GECİKME ZAMMI ORANINDA FAİZ, 198/1 nci maddesinde ise TECİL FAİZİ
düzenlemesi mevcuttur.
Yürürlükteki Gümrük Kanunun 207 nci maddesinde: 5911 sayılı kanunla
yapılan değişik şekli aşağıdadır.
MADDE
207- 1. Nakdî
teminat dışında, bu Kanuna göre;
a) Tahakkuk ettirilip tahsili gereken
gümrük vergileri için verilen teminatın kabulü,
b) Bir şartlı muafiyet düzenlemesine
tabi tutulan eşyaya ilişkin gümrük yükümlülüğü doğması halinde, şartlı
muafiyete ilişkin beyannamenin tescili,
tarihinden başlamak üzere, 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre tespit edilen gecikme
zammı tahsil edilir.
2. Bir şartlı muafiyet düzenlemesi
kapsamında eşya için indirimli teminattan faydalanılması durumunda birinci
fıkrada belirtilen gecikme zammı, teminatın nakit verilen kısmı dışında kalan
kısım ile teminat verilmeyen kısmın tümü için uygulanır.
Gümrük Kanunun 207/1-a bendi için örnek vermek gerekirse; gümrük
idaresi ile ihtilaf halinde Gümrük Yönetmeliğinin 587/1-b fıkrasına istinaden
fark vergi ve para cezasının teminat verilmek suretiyle işlem yapılmaktadır.
Nakit dışında teminat verilmesi durumunda gecikme zammı oluşacaktır. İthalatta Haksız Rekabet mevzuatı uyarınca geçici
önlem uygulanan eşya içinde ilgili karar uyarınca teminat verilmektedir. Anti
Damping Soruşturması sonucu geçici önlem kesin önleme dönüştürülmesi karar
verildiğinde nakdi teminat dışında örneğin banka teminat mektubu verilmesi
durumunda kesin önlem tarihinden itibaren gümrük idaresince verilen süre içinde
kesin önlem tutarı ödenmeyerek teminat mektubu iade alınmadığında Gümrük Kanunu
207/1-a uyarınca gecikme zammı(!) uygulanması söz konusu olacaktır.
Gümrük Kanunun 207/1-b bendi için Gümrük Yönetmeliğinin “Faiz”
başlıklı 323 ncü maddesine göre işlem yapılmaktadır.
MADDE 323 – (1) Geçici ithalat rejimi ile dahilde
işleme rejiminde işlem görmüş ürün veya ithal eşyası için gümrük yükümlülüğü
doğması halinde, ithalat vergilerine ilave olarak Kanunun 207 nci maddesi uyarınca belirlenecek gecikme
zammı oranında faiz tahsil edilir.
(2) Birinci fıkra hükmü;
a) Kanunun 194 üncü maddesi uyarınca bir gümrük
yükümlülüğünün doğması halinde,
b) Kanunun 164 üncü maddesi çerçevesinde imha
sırasında ortaya çıkan hurda, atık ve döküntülerin serbest dolaşıma giriş
rejimine tabi tutulması durumunda,
c) 359
uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen işlem görmüş ikincil ürünlerin
serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulması durumunda,
ç) Eşyanın ithalat vergilerinin
henüz geri ödenmemiş veya kaldırılmamış olması şartıyla Kanunun 121 inci maddesinin dördüncü fıkrası
çerçevesinde yapılan serbest dolaşıma giriş başvurusunun sonucu olarak gümrük
yükümlülüğünün doğması durumunda,
d) Teminatın nakit olarak alınmış
olması durumunda,
e) Kanunun 181 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi uyarınca ithalat vergilerine tabi eşyanın ithalat vergilerinden kısmi
muafiyet suretiyle geçici ithali halinde % 3’ü üzerinden kesin olarak alınan
ithalat vergilerinin tahsili yapılan kısmına ve Kanunun 131 inci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu
Kararı ile ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici ithal edilecek
taşıtlar, konteynerler, paletler, yolcular
tarafından ithal edilen kişisel eşya ve sportif amaçlı eşya, ses, görüntü veya
veri taşıyan eşya ve turistik reklam malzemesi, sergilenmek veya satılmak
amacıyla getirilen eşya, doğal afetlerde gönderilen yardım malzemesi,
sanat eşyası, antika eşya ve mücevherat, tip onaylama işlemi için getirilen eşyanın serbest dolaşıma girişi
esnasında doğan gümrük yükümlülüğünde,
uygulanmaz.
Yine
Gümrük Kanunun 238 nci maddesinde;
c) Dahilde işleme
rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimine ilişkin hükümler ihlal
edilmekle birlikte, rejim kapsamı ithal eşyasının işleme faaliyetindeki hâli
veya işlem görmüş ürün hâli de dahil olmak üzere, gümrük gözetiminden mevzuata
aykırı olarak çıkarılmamış olduğunun tespiti hâlinde, ithal eşyasının gümrük
vergileri ile ilgili rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin
yapıldığı tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanuna göre tespit edilen gecikme
zammı oranında faizin toplamı kadar,
d) (b) bendinde
belirtilen taşıtlar hariç olmak üzere, geçici ithalat rejimi kapsamında ithal
edilen eşyanın süresi içerisinde gümrükçe onaylanmış başka bir işlem veya
kullanıma tabi tutulmaması durumunda gümrük vergileri ile rejime ilişkin
beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanuna göre tespit edilen gecikme
zammı oranında faizin toplamı kadar,
Gümrük Kanunun 207 nci maddesinde yer alan GECİKME ZAMMI ifadesi yerine aynı işleme
ilişkin olarak Gümrük Kanunun 238 nci maddesinde ve Yönetmeliğin 323 ncü maddesinde
“GECİKME ZAMMI ORANINDA FAİZ” uygulanacağı hükmü mevcuttur.
Gümrük Kanunu 207 nci maddesinde GECİKME ZAMMI
olarak yer almasına rağmen Gümrük Yönetmeliğinde ve cezai hükümler içeren 238
nci maddede GECİKME ZAMMI ORANINDA FAİZ olarak yer almaktadır. GECİKME ZAMMI ve
GECİKME ZAMMI ORANINDA FAİZ hesaplaması
arasında fark bulunmaktadır. Bu durum çelişkiye sebebiyet vermektedir.
Gümrük
Kanunun 193/3 maddesi ise; tahakkuk zamanaşımı kapsamında noksan alınan hatalı
beyan dolayısıyla gecikme zammı oranında faiz alınmaktadır.
193/3. Beyan sahibinin hatalı beyanı sonucu
hiç alınmadığı veya noksan alındığı tespit edilen gümrük vergilerine, gümrük
yükümlülüğünün başladığı tarih ile vergilerin kesinleştiği tarih arasındaki
süre için 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre tespit edilen gecikme
zammı oranında faiz uygulanır. Gümrük vergilerinin
kesinleşmesinden önce ödenmek istenmesi durumunda faiz, ödeme tarihine kadar
hesaplanarak vergiler ile birlikte tahsil edilir.
“Gecikme Zammı” ve “Gecikme Zammı Oranında Faiz” arasındaki
farkı açıklayarak devam edelim. Kanunda 207 nci maddede Gecikme Zammı, 193/3
maddesinde Gecikme Zammı Oranında Faiz ifadesi olarak yönetmelikte ise doğrudan
Gecikme Zammı Oranında Faiz olarak yer almaktadır.
“Gecikme zammı” vadesinde ödenmeyen kamu alacakları için uygulanır. 51 nci maddeye göre; Amme
alacağının ödeme müddeti içinde ödenmeyen kısmına vadenin bitim tarihinden itibaren
her ay için ayrı ayrı % 4 ( cari oran 1,6)) oranında gecikme zammı tatbik olunur.
Ay kesirlerine isabet eden gecikme zammı günlük olarak hesap edilir. “ hükmü
mevcuttur.
Faiz ise, Gecikme zammındaki bileşik faiz gibi aylık değil, yıllık
müddet ve basit faiz olarak hesaplanır. Tahsilat
tebliğ Seri No 2 Tebliğ’de; 3 Formül ile Gecikme Zammı ve Gecikme Zammı
Oranında Faiz hesaplaması örneği mevcuttur. 1 Nolu formül Gecikme Zammı
Oranında Faizi, 2 ve 3 Nolu Formül ise Gecikme Zammı hesaplamasını
içermektedir.
Gecikme
zammı ve gecikme zammı oranında faiz uygulanması
MADDE
15 – (1) Hiç alınmayan veya
eksik alınan gümrük vergilerine, gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten,
vergilerin kesinleştiği tarihe kadar olan süre için 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesine göre tespit edilen gecikme zammı oranında faiz uygulanır. Söz
konusu faiz, Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenen aylık gecikme zammı oranı on
iki ile çarpılmak suretiyle yıllık orana dönüştürülerek ve formül-1
kullanılarak hesaplanır.
FORMÜL-1
Gecikme Zammı Oranında
Faiz |
= |
Tutar X (Aylık Gecikme Zammı Oranı
X 12) X Gün Sayısı |
36.000 |
(2) Hiç alınmayan veya eksik alınan gümrük
vergilerine ilişkin olarak ilgili gümrük idaresince yapılan tebligata rağmen
ödeme süresi içinde ödenmeyen vergiler için, vadenin bitim tarihinden
itibaren ödeme tarihine kadar geçen süre için gecikme zammı her ay için
ayrı ayrı uygulanır. Bu hesaplamada ödeme tarihi süreye dahil edilir, vade
tarihi ise süreye dahil edilmez.
(3) Gecikme zammı, aylık olarak
formül-2 kullanılarak hesaplanır. Aylık esasa göre gecikme zammının
hesaplanacağı bir aylık süre içinde oran değişikliği yapılırsa söz konusu bir
aylık sürenin tamamına eski oran tatbik edilir.
FORMÜL-2
Aylık esasa göre gecikme zammı tutarı |
= |
Aylık gecikme zammı oranı |
X |
Ay sayısı |
X |
Gecikme zammı uygulanacak tutar |
(4) Ay kesirleri için gecikme zammı,
25/12/2003 tarihli ve 5035 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun yürürlüğe girdiği 2/1/2004 tarihinden itibaren günlük esasa göre
formül-3 kullanılarak hesaplanır. (Ek-10’da
örnek verilmiştir).
FORMÜL-3
Günlük esasa göre gecikme zammı tutarı |
= |
(Aylık gecikme zammı oranı/30) |
X |
Gün sayısı |
X |
Gecikme zammı uygulanacak tutar |
Faiz
hesaplaması Ticaret Bakanlığı’nın resmi internet sitesinde intvrg.gib.gov.tr
adresine (GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI-İNTERNET VERGİ DAİRESİ) yönlendirilmektedir.
Bu adresten ŞİFRESİZ İŞLEMLER sekmesinden HESAPLAMALAR kısmından Gecikme Zammı
ve Faizi hesaplanmaktadır.
Gümrük
Kanununa göre tahakkuku yapılan vergi ve para cezaları yine gümrük kanununa
göre tahsili için takibat yapılmaktadır. Süresi içinde ödenmeyen gümrük
vergileri Gümrük kanunun 201 nci maddesine göre yapılan atıfla ancak
kesinleştikten sonra 6183 sayılı kanun hükümleri uygulanmakta ve vadesinde
ödenmeyen kamu alacağı için GECİKME ZAMMI 51 nci madde kapsamında
uygulanmaktadır. Dolayısıyla Gümrük Kanunun 207 nci maddesinde sadece gecikme
zammı oranında faiz uygulanacağı aşikardır.
MADDE
201- Süresi içinde ödenmeyen
kesinleşmiş gümrük vergileri hakkında 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Gümrük mevzuatında
faiz ve gecikme zammı uygulamaları:
·
6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin üçüncü fıkrası
doğrultusunda, gümrük idarelerince verilen idari para cezalarına gecikme zammı
oranında faiz ve gecikme zammı uygulanmaz.
·
Gümrük Kanunu 244 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereğince,
uzlaşılan vergilerin alınması gerektiği tarihten itibaren uzlaşma tutanağının
imzalandığı tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine
göre tespit edilen gecikme zammı oranında faiz uygulanır.
·
Geçici
İthalat, Dahilde İşleme Rejimi kapsamında ithal edilen eşyaların kati
ithalatlarında ve rejim ihlallerinde faiz doğmaktadır.
·
Geri
gelen eşyada iade alınan KDV’nin faizi ise ödenmeden işlem yapılmaktadır. (Gümrükler Genel Müdürlüğü 25.01.2017 / 22121849 yazısı)
Gümrük Vergilerinin tecil ve taksitlendirilmesi de mümkündür.
2 Nolu Tahsilat Tebliği’ne göre;
Gümrük
Kanununa göre ödemenin ertelenmesi
MADDE
17 – (1) Gümrük Kanununun 198 inci
maddesinin birinci fıkrası uyarınca, yükümlünün, gümrük vergilerinin
tebliğinden itibaren tanınan on beş günlük ödeme süresi içinde talep etmesi
halinde ödeme, teminat alınmak şartıyla başvuru tarihinden itibaren otuz güne
kadar ertelenebilir.
(2) Ödemesi ertelenen gümrük
vergileri ile birlikte, 6183 sayılı Kanunun 48 inci
maddesine göre tecil faizi alınır. Söz konusu tecil faizinin hesaplanmasında 24
üncü maddede yer alan formül-4 kullanılır.
FORMÜL-4
Tecil Faizi = |
Taksit Tutarı X Yıllık Tecil Faizi
Oranı X Gün Sayısı |
36.000 |
6183
sayılı Kanun çerçevesinde ödemenin ertelenmesi
MADDE
18 – (1) 6183 sayılı Kanun
çerçevesinde, zamanında alınmadığı veya noksan alındığı için sonradan
yükümlüden istenen gümrük vergileri ile bu vergilerden kaynaklanan para
cezaları için yapılan başvurunun ilgili gümrük idaresi tarafından uygun
bulunması halinde tecil ve taksitlendirme işlemi yapılır.
(2) Söz konusu başvurunun reddi
durumunda ise 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
mezkûr alacağın, ret kararının tebliğinden itibaren azami otuz gün içinde tecil
faizi uygulanmak suretiyle ödenmesi mümkündür.
Tecil
ve taksitlendirme yetkisi
MADDE
19 – (1) İdari para
cezalarının taksitlendirilmesine ilişkin 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin
üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak üzere, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi
uyarınca yapılan, gümrük vergilerinin ve para cezalarının tecil ve
taksitlendirme taleplerinde;
a) 250.000 liraya kadar olan tutarlar
için gümrük müdürlükleri,
b) 250.000 liradan - 1.000.000 liraya
kadar olan tutarlar için gümrük ve ticaret bölge müdürlükleri,
c) 1.000.000 lira ve üzerindeki
tutarlar için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı,
yetkilidir.
Tecil
ve taksitlendirme başvuru süresi, şekli ve yeri
MADDE
20 – (1) Alacağın tecil
edilmesi ve taksitlendirilmesine yönelik başvuru, alacağın ilgilisine
tebliğinden itibaren, haczedilen malların paraya çevrilmesi aşamasına kadar
yapılabilir.
(2) Alacağın tecil edilmesi ve
taksitlendirilmesi talebinde bulunacak yükümlülerin başvurularını, ek-3’te
yer alan Tecil ve Taksitlendirme Talep Formu, Taksitlendirilmesi İstenilen Borç
Bilgileri ve Mali Durum Bildirim Formunu doldurarak, ilgili gümrük beyannamesi
ve ekleri ile birlikte ilgili gümrük müdürlüklerine yapmaları gerekir.
(3) İlgili gümrük müdürlükleri
tarafından söz konusu talebin ilk incelemesi yapılır, varsa eksik bilgi ve
belgelerin on beş gün içinde tamamlanması istenilir.
(4) Tecil ve taksitlendirmeye ilişkin
yazılı talebin ilgili gümrük idaresinin kaydına girdiği tarih, bu konuda
yapılacak süre ve tecil faizi hesaplamalarına esas alınır.
Çok
zor durum halinin tespiti
MADDE
21 – (1) Çok zor durum halinin
tespitinde yetkilendirilmiş gümrük müşavirlerince hazırlanan Çok Zor Durum
Halinin Tespitine İlişkin Rapor dikkate alınır.
(2) Çok Zor Durum Halinin Tespitine
İlişkin Rapor, yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından tespit işlemleri
için gerekli inceleme ve araştırmanın tamamlanmasını müteakiben, 5/5/2011
tarihli ve 27925 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği
(Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği) (Seri No:2)’nin uygulanmasına ilişkin yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği
rehberinin ilgili bölümlerinde belirtilen usul ve esaslara uygun şekilde
düzenlenir.
(3) İhbar, şikâyet veya bariz bir
şüphe olması durumunda Genel Müdürlükçe Tecil ve Taksitlendirme Talep Formu
veya Çok Zor Durum Halinin Tespitine İlişkin Raporda yer alan bilgilerin doğru
olup olmadığı yönünde gerekli inceleme yapılır. Yapılacak olan inceleme
sonucunda oranların hesaplanmasına esas olan bilgilerin doğru olmadığının
anlaşılması halinde tecil ve taksitlendirme işlemi iptal edilir. Yanıltıcı
rapor düzenlediğinin tespit edilmesi halinde, ilgili yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri hakkında Gümrük Kanununun geçici 6 ncı maddesi hükümleri uygulanır.
(4) Borçlunun çok zor durum halinin
tespitinde; “[Kasa+Banka+Kısa Vadeli Alacaklar]/Kısa Vadeli Borçlar” formülü
sonucu bulunacak oranın “
(5) Kamu kurum ve kuruluşlarının çok
zor durum hali tespitleri Genel Müdürlükçe yapılır.
Gümrük
Yönetmeliğinde Teminat başlıklı maddesinde;
MADDE 495 – (1) Gümrük işlemleri sırasında
teminat alınmasına gerek görülen hâllerde;
a) Tedavülde olan nakit Türk
Lirası (TL),
b) Bankalar tarafından verilen
süresiz teminat mektupları,
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen
belgeler (Nominal bedele faiz dâhil edilerek ihraç edilmiş ise bu işlemlerde
anaparaya tekabül eden satış değerleri esas alınır.),
ç) Hükümetçe belli edilecek Millî
Esham ve Tahvilât (Bu Esham ve Tahvilât, teminatın kabul edilmesine en yakın borsa
cetvelleri üzerinden %15 noksanıyla değerlendirilir.),
d) İlgililer veya ilgililer
lehine üçüncü şahıslar tarafından gösterilen ve alacaklı amme idarelerince
haciz varakalarına müsteniden haczedilen menkul ve gayrimenkul eşya,
e) Genel yönetim kapsamındaki
kamu idarelerinin, belediyelerin, sermayesinin tamamı devlete ait olan kamu
iktisadî teşebbüslerinin ve Türkiye’deki yabancı misyon şeflerinin verecekleri
garanti mektupları,
f) Merkez Bankası tarafından
kabul edilen ve bu Bankanın belirlediği döviz kuru üzerinden hesaplanan
dövizler,
teminat olarak idarece kabul
olunur.
Sonuç
olarak;
Ø Örnek olarak 05.01.2020-25.06.2020
tarihleri arasında 1.000,00 TL için Maliye Bakanlığı’nın internet sitesinden
gecikme zammı hesaplandığında 91,21 TL hesaplanmakta, faiz hesaplandığında
80,00 TL olmaktadır. Maliye Bakanlığı
İnternet Vergi Dairesi’nin hesapladığı FAİZ hesaplaması ile gümrük
mevzuatında uygulanması gereken GECİKME ZAMMI ORANINDA FAİZ (Tahsilat
Tebliğ Formül 1) ile aynı tutarda hesaplama yapmaktadır.
Ø Gümrük Kanunun 207 nci maddesinde “GECİKME
ZAMMI” ifadesi olarak yer alması karmaşıklığa sebep olmakta; Gecikme Zammı
Oranında Faiz hesaplaması için İnternet Vergi Dairesi hesaplama butonunda genellikle
Gecikme Zammı işaretlenerek hesaplama yapılmasına yol
açmaktadır. Yukarıdaki paragrafta da açıkladığım üzere GECİKME ZAMMI
ORANINDA FAİZ hesaplaması, Maliye Bakanlığı internet sitesinde FAİZ
butonu hesaplaması Tahsilat Tebliğ’inde verilen Formül 1 hesaplama
tutarı eşleşmektedir.
Ø Gümrük Kanunun 234/5 nci maddesindeki atıfla; 194/1
nci maddesi ile 194/4 maddesine yapılan atıfla TELAFİ EDİCİ VERGİ içinde
GECİKME ZAMMI uygulaması hükmü mevcuttur. TEV içinde GECİKME ZAMMI uygulanması
durumu teyit edilmelidir.
Yukarıda yer alan
207 nci madde ve 194/4 maddedeki GECİKME ZAMMI hesaplama farklığı yaratması ve
uygulamanın daha doğru olması için çelişki varsa giderilmeli, ya da GECİKME
ZAMMI olarak uygulanması teyit edilmelidir.
Ø Tecil ve Erteleme işleminde teminat
verilmesi gerekmektedir. Gümrük Yönetmeliğine göre teminat olarak kabul
edilecek unsurlar yer almaktadır. Nakit para ve Teminat Mektupları dışında
kalan unsurlar gümrük işlemlerinde firmalar tarafından kullanılmamaktadır. Bu nedenle tecil ve erteleme fazla etkisi
bulunmamaktadır.
Ø Gümrük Kanununda Para Cezaları için Gecikme
Zammı/Gecikme Zammı Oranında Faiz uygulanması yer almamaktadır 442 sayılı Tahsilat
Tebliğinde 6183 sayılı Kanunun 51/3 maddesine atıf söz konusudur.. Ayrıca
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 14.06.2003 tarihli 15081 sayılı yazısında
14.06.2003 tarihli 15081 sayılı yazısı güncellenerek ya da 2013/38 sayılı
genelge revizesi ile konu daha net hale getirilmesi faydalı olacaktır. Bununla
birlikte Gümrük kanununda para cezaları için faiz alınmaması ifadesinin yer
alması gerektiği kanaatindeyim.
Ø Ticaret Bakanlığının gümrük
mevzuatındaki Gecikme Zammı/Gecikme Zammı Oranında Faiz hesaplaması için Maliye
Bakanlığına internet sitesindeki yönlendirme dışında bir resmi duyurusu bulunmamaktadır.
Tahsilat Tebliğine göre formüller
uyarınca gümrük idarelerince hesaplamalarda İnternet Sitesindeki hangi durumda
hangi mod baz alınacağı, hesaplamaların manuel ve formül 1 göre yapılıp
yapılmaması hususunda genelge ile duyuru yapması, ya da kendi internet
sitesinde Gecikme Zammı ve Gecikme Zammı Oranında Faiz ile Tecil Faizi hesaplanması
daha verimli olacaktır.
Recai
HERGÜN
YGM
GECİKME ZAMMI TABLOSU |
|
||||
GENEL TEBLİĞ NO / |
UYGULAMA TARİHLERİ |
ORANI |
|
||
359 |
01/01/1981 - 29/02/1984 Tarihleri arasında |
1.Ay |
10% |
||
|
|
Diğer Aylar için Aylık |
3% |
||
367 |
01/03/1984 - 31/08/1985 Tarihleri arasında |
1.Ay |
10% |
||
|
|
Diğer Aylar için Aylık |
4% |
||
370 |
01/09/1985 - 31/05/1988 Tarihleri arasında |
1.Ay |
10% |
||
|
|
Takip Eden 5 Ay için Aylık |
7% |
||
|
|
Diğer Aylar için Aylık |
5% |
||
372 |
01/06/1988 - 31/12/1988 Tarihleri arasında |
İlk 3 Ay |
10% |
||
|
|
Takip Eden 3 Ay için Aylık |
8% |
||
|
|
Diğer Aylar için Aylık |
6% |
||
375 |
01/01/1989 - 31/12/1989 Tarihleri arasında |
İlk 4 Ay için Aylık |
10% |
||
|
|
Diğer Aylar için Aylık |
7% |
||
378 |
01/01/1990 - 29/12/1993 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
7% |
||
381 |
30/12/1993 - 07/03/1994 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
9% |
||
383 |
08/03/1994 - 30/08/1995 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
12% |
||
389 |
31/08/1995 - 31/01/1996 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
10% |
||
391 |
01/02/1996 - 08/07/1998 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
15% |
||
403 |
09/07/1998 - 19/01/2000 Tarihleri arasında |
Tüm Aylar için Aylık |
12% |
||
408 |
20/01/2000 - 01/12/2000 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
6% |
||
411 |
02/12/2000 - 28/03/2001 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
5% |
||
415 |
29/03/2001 - 30/01/2002 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
10% |
||
422 |
31/01/2002 - 11/11/2003 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
7% |
||
429 |
12/11/2003 - 01/01/2004 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
4% |
||
5035 Sayılı Kanunun |
02/01/2004 - 01/03/2005 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
4% |
||
434 |
02/03/2005-20/04/2006 Tarihleri arasında |
Her Ay için |
3% |
||
438 |
21/04/2006 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
2,5% |
||
2009/15565 Sayılı B.K.K. |
19/11/2009 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
1,95% |
||
2010/965 Sayılı B.K.K. |
19/10/2010 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
1,40% |
||
62 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı |
05/09/2018 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
2 % |
||
1266 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı |
01/07/2019 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
2,5 % |
||
1592 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı |
02/10/2019 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
2 % |
||
1947 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı |
30/12/2019 Tarihinden İtibaren |
Her Ay için |
1,6 % |
Kaynak: https://www.gib.gov.tr/yardim-ve-kaynaklar/yararli-bilgiler/gecikme-zammi-orani