Kağıtsız Gümrük Projesi kapsamında; Gümrük Yönetmeliğinde
24.05.2019 tarihinde yapılan değişiklikle ihracat beyannameleri ile
uluslararası düzenlemelerden kaynaklanan yükümlülüklerden ya da Ticaret Bakanlığınca
belirlenecek durumlardan kaynaklı olarak kağıt ortamında onaylanması gerekenler
dışındaki ekli belgeler gümrük idaresine kağıt ortamında ibraz edilmemesine
ilişkin mevzuatta düzenleme yapılmıştır. 20.08.2019 tarihi itibariyle ihracat
beyannamesinin kağıt nüshası, gümrük idarelerince yükümlüsüne ya da herhangi
kurum/kuruluşa verilmemektedir.[1] Kağıtsız gümrük uygulamalarının tam
anlamıyla başlaması 20.08.2019 tarihinde ihracat beyannamesi işlemleri e-imza
ile yürütülmesi ile başlamış ve beyanname çıktıları ıslak imza ile
imzalanmamaktadır.[2] Ancak; 20.08.2019 tarihinden önce tescil edilen
ihracat beyannameleri ile ilgili çıktı taleplerinin hat ayırımı yapılmaksızın
2017/16 sayılı Genelge uyarınca karşılanmaktadır. Risk Yönetimi ve Kontrol
Genel Müdürlüğü’nün 16.07.2013 tarihli 4489 sayılı yazısı ile beyanname
nüshasının seri numarasının BİLGE Sisteminde kaydedilmesi ve (verilen nüshada
örnekte beyannamenin alt tarafında seri numarası) olması gerekmektedir. Elektronik ortamda paylaşılan ihracata ilişkin gümrük
beyannamesi elektronik olarak, bu beyanname eki belgeler ise belge aslının
bulunduğu ortama göre kağıt veya elektronik olarak beyanın bağlayıcılığı
çerçevesinde, her bir beyanname itibariyle, sonradan yapılacak kontrollere
imkan sağlayacak şekilde Kanunun 13 üncü maddesi çerçevesinde ihracatçı
tarafından saklanacağı duyurulmuştur.[3]
Kağıtsız
Gümrük İşlemleri Projesi" nde serbest dolaşıma giriş beyannamesi
eki tüm belgeler, beyanname ile ilgili olarak yapılan memur işlemleri ve
beyanname ile ilgili sonradan olabilecek yükümlü taleplerinin elektronik ortama
alınarak gümrük beyannamesi ile ilgili tüm işlemlerin kağıtsız ortamda
yürütülmesi ilişkin Ankara Gümrük Müdürlüğünde 25.02.2020 tarihinden itibaren
pilot uygulamaya başlanılmıştır.[4]
Kağıtsız beyanname sistemine geçen
gümrük idarelerinde transit rejimi işlemlerinin BİLGE Sistemi üzerinden
elektronik ortamda düzenlenen transit rejimine ilişkin beyanname ve
beyanname eki belgeler asıl sorumlu tarafından e-imza ile imzalanmaktadır. [5]
Gümrük
Beyannamesi, Gümrük Yönetmeliğinin 174/4 maddesine göre; Sistemde (BİLGE) kayıtlı beyanname,
gümrük idaresince tüm işlemlere esas tutulacak asıl beyannamedir. Ayrıca, "kağıtsız gümrük” projesinde elektronik
ortamda tescil edilecek ihracat ve serbest dolaşıma giriş beyannamelerinden
e-ihracat beyannamesi ve e-ithalat beyannamesi 2019 yılı
itibariyle uygulamaya başlanmıştır.[6]
Web servis kullanılarak Bilge Sisteminde tescil edilen beyanname
elektronik imzalı olduğundan ve bu beyanname kapsamı Kıymet Bildirim Formu da
elektronik imzalı sayılacağından, BİLGE
Sistemi Detaylı Beyan modülü kullanılarak doldurulan Kıymet Bildirim Formunun
kâğıt ortamında ayrıca beyannameye eklenmesine gerek bulunmamaktadır.[7] Beyanname
eki İthalat Rejim Kararı eki listelerde yer alan ön izin belgeleri Tek Pencere
Sisteminden, Standardizasyon mevzuatınca ibraz edilen ve beyan edilen “belgeler”
ise TAREKS’ten elektronik olarak alınmaktadır. A.TR Dolaşım Belgesi, Menşe
Belgelerinde de uluslararası alanda elektronik olarak düzenlenmesi ve kabulü
adım adım gerçekleşmektedir.[8]
Benim
dikkatimi çeken konu ise, elektronik ortamda üretilen beyanname ile beyannameye
elektronik olarak eklenen TPS, TAREKS gibi elektronik olarak üretilmiş belgelerin
Kağıtsız Gümrük işlemlerinde Gümrük Kanunun 11 ve 13 ncü maddelerine göre
yükümlülerin BİLGİ VERME ve BELGE saklama yükümlülüğünü nasıl yerine getirmesi
gerektiğidir. Çünkü; Gümrük
Kanunun 11 ve 13 ncü maddelere ilişkin hükümler, Gümrük Kanunun yürürlüğe
girdiği 05.02.2000 tarihi itibariyle uygulanmakta olan “kağıt Usul” işlemlerin
yapıldığı döneme göre düzenlenmiştir. Kağıtsız Gümrük” projesi ve gümrük
işlemlerinin elektronikleşme safhasında kanunun 13 ncü maddesi hiçbir
değişikliğe uğramamıştır.
Gümrük
Kanunun değişen maddesi ise 241 nci maddesinde olmuştur. Gümrük Kanunun
241/6 fıkrasına (d) bendi “d) 11
inci madde hükmüne göre yazılı olarak
talep edilen bilgi ve belgeler ile 13
üncü madde hükmü uyarınca beş yıl süreyle
saklanması gereken belgelerin gümrük kontrolü sırasında ibraz edilmemesi.” Cezai
müeyyidenin 8 katı ceza uygulanacağı 17.11.2019 tarihli 7190
sayılı kanunla revize edilmiştir.
01.04.2020
tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliği değişikliği ile Gümrük
Yönetmeliğinin 181/1 nci fıkrasında “Yürürlükteki mevzuat uyarınca ilgili
gümrük rejimleri kapsamında Türkiye’ye ithali öngörülen her türlü izin veya
uygunluk belgesine veya bu belgeler yerine geçen
bilgiye tabi eşyaya ilişkin yetkili
kurumlarca yapılacak kontroller,.. “ metnine altı çizili olan “veya bu
belgeler yerine geçen bilgiye” ifadesi eklendi. Bunun anlamı Belge artık “elektronik
ortamda” bilgi olarak ta yer almaktadır. Örneğin TPS, TAREKS referans numarası
gibi. Makalenin başlığında; v.1.0
ifadesi; okurun anımsamasına yönelik ve konu elektronik ortama
taşındığından DİJİTAL ARŞİV “Versiyon 1.0” (ilk sürüm) anlamında
kullandım. Bilgi, elektronik ortamda artık belge yerine geçiyor. Bu nedenle Gümrük
Beyannamesini doldururken veri girişi yapıyoruz. Veri girişinin hatalı
yapılmaması, elektronik verilerin muhafaza edilmesi önemli hale geliyor.
Gümrük
Kanunun 11 nci maddesinde yer alan “Bilgi Verme” yükümlüğü:
MADDE 11- Gümrük işlemleriyle doğrudan veya dolaylı olarak ilgili
bulunan kişiler, Gümrük Müsteşarlığının veya gümrük idarelerinin talebi üzerine
gümrük işlemleri ile sınırlı olmak kaydıyla belirlenen süreler içinde gerekli
bütün belge ve bilgileri vermek ve her türlü yardımı sağlamakla yükümlüdür.
Kendilerinden
bu konularda bilgi istenilen kişiler, özel kanunlarda yazılı gizlilik
hükümlerini ileri sürerek bilgi vermekten kaçınamazlar.
Gümrük
Kanunun 13 ncü maddesinde yer alan Belge ve Bilgileri saklama yükümlülüğü;
“MADDE 13- İlgili kişiler, 11 inci maddede belirtilen belge ve bilgileri
gümrük kontrolü amacıyla beş yıl süre ile saklamak zorundadırlar.
Belge saklama süresi;
a) (b) bendinde öngörülen haller dışında, serbest dolaşıma girmek veya ihraç edilmek
üzere beyan edilen eşya ile ilgili olarak, serbest dolaşıma giriş veya ihracat
beyanlarına ilişkin belgelerin tescil edildiği yılın;
b) Nihai kullanımları
nedeniyle indirimli veya sıfır ithalat vergisi ile Türkiye'de serbest dolaşıma
giren eşya için, gümrük gözetimine tabi olmalarının sona erdiği yılın;
c) Başka bir gümrük
rejimine tabi tutulan eşya için, söz konusu gümrük rejiminin sona erdiği yılın;
d) Serbest bölgeye
konulan eşya için, buralardan çıktıkları yılın;
Sonundan itibaren
işlemeye başlar.”
Şeklindedir.
Gümrük
Yönetmeliğinde 13 ncü maddenin doğrudan karşılığı bulunmuyor, Ancak; Gümrük
Yönetmeliğinin “Beyannameye Eklenecek Belgeler” başlıklı 114 ncü maddesinde;
(2)
Kanunun 60 ıncı maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi uyarınca beyanname
ekinde ibrazı istenmeyen belgeler, gerekli görüldüğünde gümrük idaresine
ibraz edilmek üzere adına beyanname düzenlenen yükümlü tarafından, transit
rejiminde ise asıl sorumlu tarafından belge saklama süresi boyunca
muhafaza edilir.
(3) Yeşil hattan
yararlanma hakkı bulunan Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası sahibi kişiler
adına tescil edilen ithalata ilişkin gümrük beyannamelerinin 44 no.lu kutusuna
birinci fıkrada belirtilen belgeler kaydedilir. Muayene türü yeşil hat
olarak belirlenen ithalata ilişkin gümrük beyannamelerine birinci fıkrada
belirtilen belgeler eklenmez. Ancak, muayene türü sarı veya kırmızı hat olarak
belirlenen beyannameler, 44 no.lu kutuya kaydedilen belgeler ile birlikte
gümrük idaresine ibraz edilir
(4) Hareket idaresince belge
kontrolüne veya eşya muayenesine karar verildiği durumlar hariç, izinli
gönderici yetkisine sahip kişilerin bu taşıma işlemleri için düzenledikleri transit
beyannamelerine ilişkin belgeler beyannamenin 44 no.lu kutusuna kaydedilmek
kaydıyla beyannameye eklenmez ve söz konusu beyannameler gümrük idaresince
kağıt ortamında aranmaz.
(5) İhracata
ilişkin gümrük beyannamesi eklerinin veri işleme tekniği yoluyla verilmesi
esastır. Uluslararası düzenlemelerden kaynaklanan yükümlülüklerden ya da
Bakanlıkça belirlenecek durumlardan kaynaklı olarak kağıt ortamında onaylanması
gerekenler dışındaki ekli belgeler gümrük idaresine kağıt ortamında ibraz
edilmez. Gümrük idaresince gerek görülmesi halinde beyanname eki belgelerin
aslı istenebilir.
(6) Üçüncü ve dördüncü fıkrada
belirtilen beyannameler dışındaki gümrük beyannamelerine herhangi bir belge
eklenmemesine ilişkin düzenleme yapmaya Bakanlık yetkilidir.
(7) Gümrük işlemleri sırasında belge
aslının aranmadığı durumlarda belge örnekleri üzerinde işlemler sonlandırılır. Belge asılları ikinci fıkra
kapsamında muhafaza edilir.
(8) Bu maddenin üçüncü ve dördüncü
fıkraları uyarınca beyannameye eklenmeyen belgeler dahil ithalat ve transit işlemlerine
ilişkin gümrük beyannameleri ve ekleri, beyanın bağlayıcılığı çerçevesinde her
bir beyanname itibarıyla, sonradan yapılacak kontrollere imkan sağlayacak
şekilde Kanunun 13 üncü maddesi çerçevesinde saklanır.
(9) 112 nci
maddenin dördüncü fıkrası uyarınca ihracatçı ile elektronik ortamda
paylaşılan ihracata ilişkin gümrük beyannamesi elektronik olarak, bu
beyanname eki belgeler ise belge aslının bulunduğu ortama göre kağıt veya
elektronik olarak beyanın bağlayıcılığı çerçevesinde, her bir beyanname
itibariyle, sonradan yapılacak kontrollere imkan sağlayacak şekilde Kanunun
13 üncü maddesi çerçevesinde ihracatçı tarafından saklanır.
(10) Beşinci fıkrada
belirtilen hallerde ibrazı gereken ancak elektronik ortamda mevcut olmayan
belgeler hariç olmak üzere, ihracata ilişkin gümrük beyannamesi ekleri gümrük
idaresi tarafından kağıt ortamında saklanmaz.
Beyanname
eklerinin (belgelerin/bilgilerin) 114 ncü maddenin 5 ila 10 ncu fıkralarında
Gümrük Kanunun 13 ncü maddesine göre saklanmasına yönelik hüküm mevcuttur. Bununla birlikte elektronik ortamda
üretilen gümrük işlemleri için doğru ve hatasız beyan (veri girişi) ile bu verilerin
-bilgi ve belgenin) nasıl saklanacağı konusunda açıklama bulunmamaktadır.
Belge saklama yükümlülüğü artık elektronik ortamda
girilen Bilgi olarak daha önemli hale gelmiştir. Beyanname kalemlerinde beyan
edilen TPS -TAREKS referans numaralarının doğru beyan edilmesi ve muhafaza
edilmesi önem kazanmaktadır.
Doğru beyanda bulunmak aşağıda yer alan 2010/01 sayılı
genelgesine göre doğru VERİ GİRİŞİ yapılmasıdır. Gümrük Yönetmeliğinin 114 ncü
maddesi ilgili fıkralarında belirtildiği
üzere (kalem bilgisine sunulmayan “S” alınacak beyannameler başta olmak üzere-
GY.181/4-e gibi) 44 nolu hanelere belge/bilgiler
mutlaka DOĞRU VERİ GİRİŞİ yapılmasıdır.
“Yeni
düzenlemeler uyarınca kalem bilgilerinin girilmesinin ardından “tarife”
çağırıldığında “Kalem bazında vergi tahakkuku ve aranan belgeler” ekranı
gelmektedir. Söz konusu ekran 3 ana bölümden oluşmaktadır. Söz konusu
bölümlerden “Tarife sonuçları” bölümü, yükümlülerce beyan edilen bilgiler
uyarınca, sisteme yüklenilen vergi oranları ve beyannameye eklenmesi gereken
belgelere ilişkindir. Bu bölümde yer alan bilgiler referans niteliğindedir.
“Kalem bazında vergi tahakkuku ve aranan belgeler” ekranında yer alan “47.Vergilerin hesaplanması” ve “44. Ek bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümleri ise hukuki sonuç doğuracak nitelikteki beyan bölümünü oluşturmaktadır.
Yükümlülerce;
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer alan bilgilerin “47.Vergilerin hesaplanması”, “44. Ek
bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümlerine aktarılması,
• İlgili
mevzuatta beyan konusu eşya, yapısı ve mahiyeti gereği ilgili düzenlemeden
istisna tutulmuş ise “44. Ek bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümüne
aktarılan mezkur belgenin “Hareketler” menüsü kullanılarak 44 nolu alandan
silinmesi,
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer almayan, dolayısıyla “44. Ek bilgi, sunulan belgeler,
ön izinler” bölümüne aktarılmayan, ancak eşyanın özel durumu nedeniyle
beyanname ekine eklenmesi gereken bir belgenin bulunması halinde, “44. Ek
bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümüne “Hareketler” menüsünde yer alan
“Yeni belgelendirme” talimatı kullanılarak ilgili belgenin beyan edilmesi,
•
“47.Vergilerin hesaplanması” bölümüne aktarılan vergilendirmeye ilişkin
hususların da ayrıca kontrol edilerek, beyan konusu eşyanın yapısı ve mahiyeti
gereği ilgili mevzuatta farklı bir vergi oranına tabi tutulması halinde, “Hareketler” menüsü kullanılarak ilgili
düzeltmenin yapılarak tabi olduğu vergi türü, oranı ve vergi tutarının ilgili
alanda beyan edilmesi,
• İlgili
mevzuatta beyan konusu eşya yapısı ve mahiyeti gereği ilgili düzenlemeden
istisna tutulmuş ise “47. Vergilerin hesaplanması” bölümüne aktarılan mezkur
düzenlemenin “Hareketler” menüsü kullanılarak 47 nolu alandan silinmesi,
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer almayan dolayısıyla “47. Vergilerin hesaplanması”
bölümüne aktarılmayan ancak beyan konusu eşyanın özel durumu nedeniyle
ödenmesi/teminata bağlanması gereken bir tutarın bulunması halinde “Hareketler”
menüsünde yer alan “Yeni vergilendirme” talimatı kullanılarak ilgili tutarın beyan
edilmesi,
Gerekmektedir.”[9]
Belge
ve Bilgi Saklama yükümlülüğü ile diğer bir tezatlık ise, Belge ve Bilgilerin
saklanmasına yönelik SÜRE uygulamasıdır. Gümrük Kanunu dışında diğer yasal metin(ler)
dikkate alındığında “saklama süresi” farklı değerlendirmelere yol açmaktadır. Bu
metinlerin başında Kabahatler Kanunun zamanaşımı uygulanmasına yönelik Gümrükler
Genel Müdürlüğü’nün 2013/38 sayılı genelgesi ile Risk Yönetimi ve Kontrol Genel
Müdürlüğü’nün 2014/4 sayılı İç Genelgesidir.
Öncelikle
vergi uygulamasında “zamanaşımı” kavramını hatırlayalım. Gümrük Vergileri için tahakkuk zamanaşımı üç
yıldır. (GK 197/2) Kesinleşen Gümrük Vergi Tahakkuk ve Para Cezaları için 6183
sayılı A.A.T.U.H.K hükümleri uygulanmaktadır. Tahsil zamanaşımı Amme alacağı, vadesinin rastladığı takvim yılını takip
eden takvim yılı başından itibaren 5 yıl içinde tahsil edilmezse zamanaşımına
uğrar.[10]
Para
Cezalarının zamanaşımı hükümlerinin uygulanmasında, para cezalarının gümrük
vergileri alacaklarına bağlı olup olmaması belirleyici olmaktadır. İdari para
cezasının tutarı belirlenirken, para cezasına dayanak bir vergi alacağı söz
konusu ise, bu para cezası gümrük vergileri alacağına bağlı idari para
cezasıdır.
a) Gümrük vergileri alacağına bağlı
idari para cezaları:
4458 sayılı Gümrük Kanununun 231 nci maddesinin
birinci ve ikinci fıkraları;
"1. İdari yaptırıma konu fiilin,
ceza uygulamasını gerektiren bir fiile ilişkin olması ve zamanaşımı daha uzun
bulunan bu fiil nedeniyle ceza davası açılmış olmak kaydıyla, idari yaptırım
kararları Türk Ceza Kanunundaki dava ve ceza zamanaşımı süreleri içerisinde
uygulanır.”
2. Gümrük vergileri alacağına bağlı
idari para cezalarının zamanaşımı, bu idari para cezalarına ilişkin gümrük
vergilerinin zamanaşımına tabidir.”
Hükmünü amirdir.
Bu itibarla, tahakkuk zamanaşımına
uğrayan gümrük vergilerine ait para cezaları da zamanaşımına uğramaktadır. 4458
sayılı Gümrük Kanununun 197
nci maddesinin dördüncü fıkrasının uygulandığı durumlarda cezaya
ilişkin zamanaşımı süresi de aynı şekilde uzamış olacaktır.
b) Gümrük vergileri alacağına bağlı
olmayan maktu ve nispi idari para cezaları:
5326 sayılı Kanunun Soruşturma
Zamanaşımı baslıklı 20 nci maddesinde; zamanaşımı süresinin, kabahate ilişkin
tanımdaki fiilin işlenmesiyle veya neticesinin gerçekleşmesiyle işlemeye
başlayacağı, kabahati oluşturan fiilin aynı zamanda suç oluşturması halinde
suça ilişkin dava zamanaşımı hükümlerinin uygulanacağı, nispi idari para
cezalarında zamanaşımının 8 yıl, maktu para cezalarında ise zamanaşımı
süresinin;
a) Yüzbin Türk Lirası veya daha fazla
idarî para cezasını gerektiren kabahatlerde beş yıl,
b) Ellibin Türk Lirası veya daha fazla
idarî para cezasını gerektiren kabahatlerde dört yıl,
c) Ellibin Türk Lirasından az idarî
para cezasını gerektiren kabahatlerde üç yıl,
olduğu,
Yerine Getirme Zamanaşımı başlıklı 21
inci maddesinde de; zamanaşımı süresinin, kararın kesinleşmesinin rastladığı
takvim yılını takip eden takvim yılı başından itibaren işlemeye başlayacağı,
kanun hükmü gereği olarak idari yaptırımın yerine getirilmesine başlanamaması
veya yerine getirilememesi halinde zamanaşımının işlemeyeceği,
Belirtilmiştir.
Buna göre, 5326 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi hükmü gereğince gümrük vergileri
alacağına bağlı olmayan idari yaptırım kararlarına ilişkin zamanaşımı süreleri
anılan Kanunun 20
nci (Soruşturma Zamanaşımı) ve 21 inci (Yerine Getirme Zamanaşımı)
maddesi hükümlerine tabidir. Uygulamada 4458 sayılı Gümrük Kanununun 231 inci
maddesinin 1 inci fıkrasının da dikkate alınması gerekir.[11]
Tahakkuk, Tahsil ve Ceza zamanaşımı dolmayan belgeler,
yükümlü tarafından haklarını korumak amacıyla imha edilememektedir.
Diğer yandan Ticaret Bakanlığı, belge saklama (arşiv) işlemi
ve işlemi biten belgelerin imha sürecini Risk
Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 2014/5 sayılı genelgesine göre
yapmaktadır. Bu genelgeye göre;
(1) Gümrük işlemlerinde kullanılan
belgelerden; özet beyanlar, gümrük beyannameleri, gümrük beyannamesi yerine
kullanılan belgeler (Elçilik Mektubu, Kurye Mektubu, TIR Karnesi, ATA Karnesi,
Kumanya Listesi, Özel Fatura, Déclaration en Douane, CPD Karnesi ve Sözlü Beyan
Formu gibi belgeler), serbest bölge işlem formları, bu belgelerin ekinde yer
alan belgeler ve gümrük işlemlerinde kullanılan diğer belgeler anlaşılır.
(2) Gümrük idareleri, gümrük
işlemlerine ait yazılı belgeler ile elektronik ortamlarda oluşturulan belgelerin cd, disket veya benzeri kayıt
ortamlarına aktarılması suretiyle teşekkül ettirilen yedeklerinin, iyi biçimde
muhafaza edilmesini teminen yangın, hırsızlık, rutubet, su baskını, toza ve
hayvan ve haşarat gibi her türlü zararlı tesir ve unsurların tahriplerine karşı
gerekli tedbirlerin alınmasından sorumludurlar.
(3) 5326
sayılı Kabahatler Kanunu'nun "Soruşturma zamanaşımı" başlıklı 20 nci
maddesinin üçüncü fıkrasında nispî idarî para cezasını gerektiren kabahatlerde
zamanaşımı süresinin sekiz yıl olduğu hükme bağlanmıştır. 5237
sayılı Türk Ceza Kanunu'nun "Dava zamanaşımı" başlıklı 66 ncı
maddesinin birinci fıkrasında ise en kısa dava zamanaşımı sekiz yıl olarak
belirlenmiştir. Belirtilen hükümler doğrultusunda, birim arşivlerindeki gümrük
işlemlerine ait yazılı veya elektronik ortamdaki belgelerin saklama süresi
sekiz yıl olup, saklama süresinin başlangıç tarihinin tespitinde Gümrük
Kanunu'nun 13
üncü maddesinde belirtilen tarihler esas alınır.
Diğer taraftan, 6015
sayılı Devlet Desteklerinin İzlenmesi ve Denetlenmesi Hakkında Kanunu'nun
"Desteğin geri alınmasında zamanaşımı" başlıklı 11 inci maddesi ile
söz konusu Kanuna uygun olmayan devlet desteklerinin geri alınması, desteğin
fiilen verildiği tarihten itibaren on yıllık zamanaşımına tabi olacağı hükme
bağlanmış olduğundan, 23/10/2010 tarihinden sonra düzenlenen yatırım teşvik
belgeleri kapsamında ithal edilen eşyalar için düzenlenen beyanname ve belgeler
için saklama süresi yatırım teşvik belgelerinin kullanıldığı gümrük
beyannamelerinin tescil tarihinden itibaren on yıldır.
(4) Adli ve idari bir davaya veya
idari bir takibata konu olmuş beyanname ve belgeler, dava veya takibat
sonuçlanıncaya kadar saklanır.
Davaların veya takibatların 3 üncü
maddede belirtilen sürelerden önce sonuçlanması durumunda, söz konusu maddede
belirtilen saklama süreleri dikkate alınır.
(5) Denetim elemanları tarafından imha
harici tutulması istenen evrak ve belgeler ile diğer kamu kurum ve kuruluşları
tarafından mevzuatı gereğince imha harici tutulması istenen evrak ve belgeler,
ilgili denetim elemanı veya kamu kurum ve kuruluşu tarafından belirtilen süre
kadar saklanır.
(6) 6326 sayılı Petrol Kanunu, 6427
sayılı Kuzey Atlantik Antlaşmasına Taraf Devletler Arasında, Kuvvetlerinin
Statüsüne Dair Sözleşmenin Tatbikine Müteallik Anlaşmanın Tasdiki Hakkında Kanun,
6375 sayılı “Kuzey Atlantik Antlaşmasına Taraf Devletler Arasında, Kuvvetlerinin
Statüsüne Dair Sözleşme”nin ve Kuzey Atlantik Nazır Yardımcıları Konseyinin,
işbu Sözleşme Metninin Tadiline Mütedair, 4 Nisan 1952 tarihli Kararı ile
Atlantik Konseyinin 25 Ağustos 1952 tarihli Kararının ve “Kuzey Atlantik
Antlaşması Teşkilatının, Milli Temsilcilerin ve Milletlerarası Personelin
Statülerine Dair Sözleşme”nin ve Kuzey Atlantik Nazır Yardımcıları Konseyinin,
İşbu Sözleşme Metninin Tadiline Mütedair, 4 Nisan 1952 tarihli Kararının ve
“Kuzey Atlantik Antlaşması” Mucibince Kurulmuş Milletlerarası Askeri
Karargahların Statüsüne Dair Protokol’ün, Kabulüne Dair Kanun ve 6095 sayılı
Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı Müşterek Enfrastrüktür Programı Gereğince
Türkiye'de Yapılacak İnşa ve Tesis İşlerine Dair Kanunda belirtilen özel
muafiyet hükümlerine göre kati ya da geçici muaflık yoluyla yurda giren eşya
ile benzeri kanunların özelliklerine göre bilahare vergiye tabi tutulabilecek
eşyaya ilişkin evrak ve belgeler ile 23.10.2010 tarihinden önce düzenlenen
yatırım teşvik belgeleri kapsamında ithal edilen eşyalar için düzenlenen
beyanname ve belgeler imha harici bırakılır.
(7) Saklama sürelerini doldurmuş olan
belgeler, 3473 sayılı Muhafazasına Lüzum Kalmayan Evrak ve Malzemenin Yok
Edilmesi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanun ile Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmeliğin dördüncü ve beşinci
kısmı hükümleri çerçevesinde oluşturulacak ayıklama ve imha komisyonları
nezaretinde ayıklama ve imha işlemlerine tabi tutulur.
Tahakkuk
zamanaşımı açısından Gümrük Kanunu hükümleri, İdari Cezalar açısından
Kabahatler Kanunu kapsamında farklı sürenin ahenkleştirilmesi yararlı
olacaktır. Hem Gümrük İdaresi hem de yükümlü aynı mevzuatı uygulamalı fark
yükümlünün süresi tahakkuk zamanaşımı olan 3 yıl ile Gümrük İdaresinin süresi
tahsil zamanaşımı olan 5 yıl ile sınırlı olmalıdır.
Konunun
bir de Kıymet Araştırma ve Sonradan Kontrol (menşe şahadetnamesi vs) gibi idari
araştırmalara yönelik işbirliği antlaşmalarına ilişkin uluslararası boyutu da
bulunmaktadır. Belge saklama sürelerinin az gelişmiş ülkelerde daha uzun
süre olduğu gözlemlenmektedir.
AB
ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün 2012/1 sayılı genelgesinde;
“3. Yabancı ülkelerde uygulanmakta olan
evrak saklama ve zaman aşımı süreleri, bu sürelerden önceki bir tarihte
gerçekleşen işlemlere dair taleplerin karşılanmasına engel teşkil ettiğinden;
ülkeler itibariyle zaman aşımı süreleri belirli aralıklarla güncellenerek AB ve
Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce Bakanlığımız intranet sayfasından duyurulacak
ve yurt dışından araştırma yapılması talebinde bulunulup bulunulmayacağı
hususunda bu liste mutlaka dikkate alınacaktır. İlgili ülkeler itibariyle evrak
saklama ve zaman aşımı süreleri geçmiş talepler, ilgililerce AB ve Dış
İlişkiler Genel Müdürlüğüne gönderilmeyecek ve gönderildiği takdirde de anılan
Genel Müdürlükçe karşılanmayacaktır. Güncel haline Bakanlığımızın intranet
sayfasında da yer verilecek söz konusu liste, Genelgeye eklenmiştir.”[12]
Belge saklamaya yönelik hüküm
içermektedir.
Sonuç olarak;
1- Asıl beyanname sistemde kayıtlı beyanname olduğundan gümrük müşavirliği hizmeti veren firmaların kendi sistemlerinde üreterek tescil etmiş olduğu beyannameler resmi beyannameye ait tüm bilgiler aynı olmak kaydıyla “eşdeğer” beyannamelerdir. Gümrükte redrese olan beyannameler müşavirlik firmalarında da kendi sistemlerinde düzeltilmelidir. Ayrıca Gümrük Müşavirliği firmalarından hizmet alan yükümlülerin ileride mağduriyetine yol açmaması açısından (Müşavirlik firmasının kapanması gibi) bu elektronik beyannameleri aylık dönemsel veya yıllık olarak elektronik ortamda DİJİTAL ARŞİV’ler teslim alınmalı/ edilmelidir.
2- “Tahakkuk zamanı olan 3 yıllık süre içinde adli ve idari bir davaya veya idari bir takibata konu olmuş (Ek Tahakkuk ve Ceza Kararı ya da Fikri Sınai Mülkiyet gibi karar düzenlenmiş) beyanname ve belgeler, dava veya takibat sonuçlanıncaya kadar saklanır. “hükmü Gümrük Kanuna eklenmelidir. Tahakkuk zamanaşımı süresinin bittiği 3 ncü yılın sonundaki takvim yılı bitiminde yükümlü tarafından beyanname ve eki belgeler imha edilebilmelidir. Vergisel sorumluluk ve cezai sorumluluk (Kabahatler Kanunu) 3 yıl olarak aynı olmalıdır. Gümrük idaresi uluslararası yükümlülükler kapsamında kendi saklayacağı belge ve bilgiler için 5 yıllık bir süre belirleyebilir. Belge saklama yükümlülüğü sadece Gümrük Kanunu ile düzenlenmelidir. Belge Saklama Süresi için tek bir süre belirlenmelidir. Kabahatler Kanuna göre Zamanaşımı dikkate alındığında 8 yıllık süre, Gümrük Kanunundaki 5 yıllık süreyi işlevsiz ve anlamsız kılmaktadır. 8 yıllık uzun süre, işleri yoğun olan firmalar, sanayiciler için emek ve maliyet yüklemektedir.
3- Gümrük Beyannamesinin 44 nolu haneye gerekli beyanın daha sağlıklı yapılabilmesi için kalen bazında “yazı karakteri” sayısı arttırılmalıdır. 44 nolu haneye mutlaka girişi yapılacak “bilgiler” örneklerle gösterilmelidir. En azından gereksiz bilgi girişi önlenmelidir.
4- Hangi belgenin hangi tarihe kadar fiziki olarak muhafaza edileceği, hangi belgenin elektronik olarak muhafaza edileceği ve nasıl muhafaza edileceği açıklık getirilmelidir. Beyannamede BİLGİ olarak kabul edilen belge niteliğindeki verilerin ne olduğu, Bakanlıkça belirlenerek bunların da elektronik (CD vs) veya fiziki olarak nasıl muhafaza edileceğine açıklık getirilmelidir. Örneğin TPS referans numarası mı, Döviz Transfer yazısında ki elektronik dökümü mü ? elektronik olarak ulaşılan seri numarası beyanname ile kalem bilgisi olarak excelde liste halinde mi?
5- Yükümlülerin 2017/16 sayılı genelge kapsamında çıktı talep etmeleri veya gümrük idarelerinden tasdikli nüsha taleplerinde kayıp vs gerekçesiyle 241/6 madde uygulanmaması.
6-
Ticaret
Bakanlığınca, Gümrük Kanunun 13 ncü maddesinin uygulanmasına yukarıdaki 4 nolu paragrafta
belirtilen konulara yönelik Tebliğ veya en azından Resmi Gazetede yayımlanan
genelge şeklinde kamuoyuna duyuru yapılması olası sorunların önlenmesini
engelleyecektir.
Recai
HERGÜN
Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri
EK-2
ÜLKELER İTİBARİYLE BELGE
SAKLAMA SÜRELERİ
1 |
A.B.D. |
5 yıl |
2 |
AFGANİSTAN |
10 yıl |
3 |
ALMANYA |
5 yıl
(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 3 yıl
(Firmalarda belge saklama süresi) |
4 |
ARJANTİN |
6-10 yıl
(Ticari Mallara İlişkin belgelerin saklama süresi) 12 yıl
(Kimyasal ürün, silah, kamu sağlık-güvenliği v.b. ürünlere dair belge saklama
süresi) |
5 |
ARNAVUTLUK |
10-15 yıl
(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 10 yıl
(Firmalarda belge saklama süresi) |
6 |
AVUSTRALYA |
7 yıl |
7 |
AVUSTURYA |
7 yıl |
8 |
AZERBAYCAN |
1 ay-1 yıl
(Mal sınıflandırmasına göre belirleniyor) |
9 |
B.A.E. |
Genellikle
1 yıl |
10 |
BAHREYN |
4 yıl |
11 |
BELÇİKA |
5 yıl |
12 |
BEYAZ RUSYA |
3 yıl |
13 |
BOSNA
HERSEK |
10 yıl Sınırsız
(mali konularda) |
14 |
BULGARİSTAN |
5-6 yıl |
15 |
ÇEK
CUMHURİYETİ |
10 yıl |
16 |
ÇİN HALK
CUMHURİYETİ |
5 yıl
(Gümrük İdaresinde fatura saklama süresi) |
17 |
DANİMARKA |
5 yıl |
18 |
ENDONEZYA |
2 yıl |
19 |
ESTONYA |
7 yıl (2006
dan itibaren beyanname belgeleri saklanmıyor) |
20 |
ETYOPYA |
10 yıl |
21 |
FAS |
5 yıl |
22 |
FRANSA |
3 yıl |
23 |
GÜNEY
AFRİKA |
5 yıl
(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 3 yıl
(Firmalarda belge saklama süresi) |
24 |
GÜNEY KORE |
3 yıl |
25 |
GÜRCİSTAN |
6 yıl |
26 |
HIRVATİSTAN |
3 yıl |
27 |
HOLLANDA |
5 yıl |
28 |
HONG KONG |
2 yıl |
29 |
IRAK |
15 yıl
(Gümrük belgeleri ve şahadetnameler) 5 yıl (Transit Geçen Araç
Dosyası-SonuçlanmışGeçiciİthalat dosyası-İhracat beyanları-Manifestolar) 10 yıl
(Diğer Gümrük beyanları) |
30 |
İNGİLTERE |
4
yıl(Gümrük İd.nde elektronik ortamda bilgi saklama süresi) 4 yıl
(ithalatçının belge saklama süresi) |
31 |
İRAN |
5 yıl |
32 |
İSPANYA |
6 yıl
(Firmalarda muhasebe kaydı ve belge saklama süresi) En az 3 yıl
(Gümrük kontrolü için gümrük belgesi saklama süresi) |
33 |
İSRAİL |
5 yıl |
34 |
İSVEÇ |
10 yıl |
35 |
İSVİÇRE |
5 yıl
(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 3 ay - 5
yıl (Firmalarda belge saklama süresi) |
36 |
İTALYA |
3 yıl
(Gümrük beyannamesi ve ekli belgeler) 10 yıl
(Firmaların ticari belge ve hesap saklama süresi) |
37 |
İZLANDA |
Gümrük idaresinde
belge yok. 7 yıl
(Firmalarda belge saklama süresi) |
38 |
JAPONYA |
2 yıl |
39 |
KANADA |
10 yıl |
40 |
KARADAĞ |
5 yıl |
41 |
KAZAKİSTAN |
5 yıl
(ithalatta gümrük idaresinde belge saklama süresi) 10 yıl
(ihracatta gümrük idaresinde belge saklama süresi) 5 yıl (Dış
ticaret firmalarında belge saklama süresi) |
42 |
KUVEYT |
5 yıl |
43 |
KÜBA |
120 gün
(Ticari kargo belgeleri) 20 gün (El
konulan mallar) 1 ay
(Franchize ithalat/ihracat) |
44 |
LETONYA |
2-3
yıl(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 10 yıl
(Firmalarda belge saklama süresi) 10
yıl(Transit geçiş ve menşe belgesi için belge saklama süresi) |
45 |
LİTVANYA |
6 yıl |
46 |
MACARİSTAN |
5 yıl |
47 |
MAKEDONYA |
5 yıl |
48 |
MALEZYA |
5 yıl |
49 |
MISIR |
5 yıl |
50 |
MOĞOLİSTAN |
10 yıl 2 yıl (transit) |
51 |
MOLDOVA |
5 yıl |
52 |
NORVEÇ |
10 yıl |
53 |
OMAN |
5 yıl |
54 |
ÖZBEKİSTAN |
5 yıl |
55 |
PAKİSTAN |
5 yıl |
56 |
POLONYA |
5 yıl |
57 |
ROMANYA |
5 yıl (2007
yılına kadar belge saklama süresi) 3 yıl (2007
yılından itibaren belge saklama süresi) |
58 |
RUSYA |
5 yıl
(İthalat işlemlerinde belge saklama süresi.) 10 yıl
(İhracat işlemlerinde belge saklama süresi.) |
59 |
SENEGAL |
3 yıl |
60 |
SIRBİSTAN |
3 -5-10 yıl
(ürün türüne ve önemine göre) |
61 |
SİNGAPUR |
2 yıl
(Ticaret Odalarında belge saklama süresi) |
62 |
SLOVAKYA |
3 yıl |
63 |
SLOVENYA |
5 - 10 yıl |
64 |
SRİ LANKA |
5 yıl (Gümrük
İdaresinde belge saklama süresi) 3 yıl
(İthalatçı Firmada belge saklama süresi) |
65 |
SURİYE |
4 yıl |
66 |
SUUDİ
ARABİSTAN |
5 yıl |
67 |
TACİKİSTAN |
3 yıl |
68 |
TAYLAND |
5 yıl
(Firma kapandıysa 2 yıl) 10 yıl (çok
önemli belgeler) |
69 |
TAYVAN |
2 yıl |
70 |
TÜRKMENİSTAN |
5 yıl |
71 |
UKRAYNA |
3 yıl |
72 |
ÜRDÜN |
5 yıl |
73 |
VİETNAM |
3 yıl
(Menşe şahadetnameleriyle ilgili belgeler) |
74 |
YEMEN |
4 ila 10
gün (Gümrük muafiyet belgesi saklama süresi) |
75 |
YUNANİSTAN |
5 yıl
(Gümrük İdaresinde belge saklama süresi) 3 yıl (İthalatçı
Firmada belge saklama süre |
[1]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 23.07.2019/46226946 sayılı yazısı.
[2]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 06.09.2019/47395801 sayılı yazısı.
[4]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 21.02.2019/52542652 sayılı yazısı
[5]
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 04.07.2011 tarihli 2011/36 sayılı genelgesi.
[6] Risk
Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 2019/5 sayılı genelgesi.
[7] Risk
Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 2014/15 sayılı genelgesi.
[8]
Uluslararası Anlaşmalar ve AB Genel Müdürlüğü 27.04.2020/54047714 ve Gümrükler
Genel Müdürlüğünün 21.04.2020/54001525
[9]
Gümrükler Genel Müdürlüğünün 2010/1 sayılı genelgesi
[10] 6183
A.A.T.U.H.K 102 md.
[11]
Gümrükler Genel Müdürlüğünün 2013/38 sayılı genelgesi
[12] AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün 2012/1 sayılı
genelgesi.