Görüş ve Önerileriniz Hakkında
Görüş ve Önerileriniz Hakkında Devamı için tıklayın...
I- İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİNİN
İNCELENMESİ
1- Kayda Alma
Uygulamasının Hukuki Dayanakları:
İthalatta uygulanacak
gözetim ve korunma önlemleri Türk gümrük mevzuatında, 29/01/1995 tarih ve 22186
sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 26/01/1995 tarih ve 4067 sayılı Kanunla
onaylanması uygun bulunan, 1995/6525 sayılı Bakanlar Kumlu Kararıyla onaylanan
Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması`nın ekinde yer alan ve bu anlaşmanın
ayrılmaz parçasını teşkil eden Korunma Tedbirleri Anlaşması ile yerini almıştır.
Kayda
alma uygulaması: 2004/7304 sayılı "İthalatta Gözetim Uygulanması Hakkında
Karar" da yer alan “Ekli “İthalatta Gözetim Uygulanması Hakkında Karar”ın
yürürlüğe konulması; 1567 sayılı Kanunun değişik 1 inci, 474 sayılı Kanunun
değişik 2 nci, 3283 sayılı Kanunun 2 nci, 4458 sayılı Kanunun 55 inci maddesi ile 2976 sayılı Kanun
hükümlerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 10/5/2004 tarihinde kararlaştırılmıştır”, vb. kararlara,
tebliğlere, çeşitli genelge ve tasarruflu yazılara dayanmaktadır.
Söz
konusu tebliğler her sektör için ayrıdır.
Hangi eşyanın kayda alınacağı ilgili Tebliğ eklerinde GTİP ya da fasıl olarak
belirtilmektedir.
2- 2010/1 Sayılı Gözetim Tebliği
Kapsamındaki Kayıt Belgesinin Tek Pencere E-Belge Kapsamına Alınması:
4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 60’ncı
maddesinin 2/b fıkrasına göre; “Gümrük beyanı bilgisayar veri işleme tekniği
yoluyla yapıldığında gümrük idaresi beyannameye eklenmesi gereken belgelerin
beyanname ile birlikte ibrazını istemeyebilir. Bu durumda söz konusu belgeler
gümrük idaresi istediğinde ibraz edilmek üzere beyan sahibince muhafaza edilir.
Bu kapsamda; BİLGE Sisteminde detaylı beyan
modülünde 44 nolu "Beyan Edilen Dokümanlar" alanında beyan edilen, “İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/1)” gereğince söz konusu tebliğ eki GTİP’ler (Ek:1) kapsamındaki
eşyalar için verilen belgelerin 18.08.2015 tarihinden itibaren Tek Pencere
e-belge sistemi kapsamına alınması uygun bulunmuş olup aşağıdaki şekilde işlem
yapılması gerekmektedir.
1- Yükümlüsünce yapılan belge
başvurularının değerlendirilmesi neticesinde düzenlenen 0877 (eski 0743) belge
kodlu izin belgeleri (TPS-Kayıt Belgesi) Tek Pencere e-belge sistemi
aracılığıyla Bakanlığımıza gönderilecektir.
2- Bu şekilde Bakanlığa gönderilen
belgeler için Tek Pencere e-belge sistemi tarafından verilecek 20 haneli belge
numarası/belge satır numarası (Örnek: Referans No:15545419880849000392/1) ile
belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda “Belge Referans
No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilecektir.
3- Söz konusu belgeye ilişkin bilgiler
Bakanlığa doğrudan elektronik ortamda iletileceğinden, beyanname ekinde ayrıca
kâğıt ortamında ıslak imzalı belge aranmayacaktır. Gümrük işlemleri sırasında
ihtiyaç duyulması durumunda belge içeriğinin ilgili memurlarca Tek pencere
e-belge sistemi üzerinden sorgulanması mümkün bulunmaktadır.
3- İstanbul Tekstil Ve
Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği’nin 80269272-TİM. İTKİB. GSK.
UYG. 2021/1192-4791 Sayılı, 20.10.2021 Tarihli Yazısı:
İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
Genel Sekreterliği’nin Muratbey Gümrük
Müdürlüğü’ne yönelik, söz konusu yazısında aynen; “Bilindiği üzere, ithalat kayıt
belgesi uygulamasının yürütüldüğü İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin
Tebliğlerin 3. maddesi “Kayda alınacak ürünlerin serbest dolaşıma
girişinde gümrük beyannamelerinin tescilinde menşe ayrımı yapılmaksızın, 2 nci
maddede belirtilen Kayıt Belgesinin düzenlendiğine ilişkin Tek Pencere Sistemi
çerçevesinde elektronik ortamda 'verilen numaranın gümrük beyannamesinin 44
numaralı hanesine ithalatçı tarafından kaydedilmesi gerekir. ” hükmünü amirdir.
Ayrıca, anılan Tebliğlerin 4. maddesi 1. Fıkrası; “Kayıt Belgesi taleplerine
ilişkin başvuruların değerlendirmeye alınabilmesi için EK 2 ’de yer alan Kayıt
Belgesi başvurusuna eklenecek belgelerin tam ve usulüne uygun bir şekilde
doldurulması ve ithalata ilişkin bilgiler ile birlikte “ithalat.ebirlik.org”
internet sitesi üzerinden iletilmesi gerekir. Bakanlıkça gerekli görülmesi
halinde elektronik ortamda sunulan evrakların kayıtları Kayıt Merkezince talep
edilebilir.” hükmünü amirdir.
Kayıt belgeleri, tescilli gümrük beyannamesi
bilgilerinden önce beyan sahiplerinin beyan ettikleri bilgi ve belgeler
değerlendirilerek düzenlenmekte olup düzenlenen belgeler üzerinde düzeltme veya
değişiklik yapılması mümkün bulunmamaktadır.
Bu itibarla, ithalatçı firmalar adına düzenlenen kayıt belgesinin kullanılacağı eşya ve
gümrük beyanname tescil numarası bilgisi kayıt merkezlerinde yer almamakta olup
geçmişe yönelik kayıt belgesi düzenlenememektedir.
Diğer taraftan, bahse konu Tebliğlerin 6.
maddesi 2. fıkrası “Kayıt Belgesi, 4458 sayılı Gümrük Kanununun "Eşyanın
Gümrük Kıymetine" ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez ve diğer
mevzuat çerçevesinde alınması gereken belgelerin yerine geçmez…
hükmünü havidir.” hususları yer almaktadır.
4- Gümrükler Genel Müdürlüğünün 16.03.2020 Tarihli 53168949
Sayılı Yazısı (TPS-Kayıt Belgesi):
Bahse konu yazıda aynen; “Bilindiği üzere 31.12.2018
tarihli, 30642 sayılı (4.Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanan "2019/1
sayılı İthalatta Gözetim Uygulamasına İlişkin Tebliğ" ve 20.08.2019
tarihli, 30864 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan "2019/1 sayılı Tebliğ'de
Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ" kapsamı eşya ithalinde bir gümrük beyannamesi
kapsamında tekstil, konfeksiyon ve deri ürünleri için 25 kg. muafiyet sınırı
tayin edildiği, ithal edilecek eşyanın Dokuma Kumaş, Örme Kumaş, İplik ve Elyaf
olması halinde ürünün cinsine göre Detay Beyanlarından uygun olanın
doldurulması ve Kayıt Belgesi Başvuru Formunun ekindeki belgelerle birlikte
Kayıt Merkezlerine iletilmesi şartı getirilmiştir.
Ancak, Genel Müdürlüğümüze intikal eden sorunlardan 2019/1
sayılı Tebliğin 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasına göre fatura kıymetinin kayıt
belgesinde belirlenen kıymetten % 5 den fazla farklılık arz etmesi halinde ne
tür işlem uygulanacağı hususunda tereddüt yaşandığı, ayrıca bazı durumlarda
yükümlüsünce kayıt belgesi temini için Tek Pencere Sistemi üzerinden ilgili
eşyaya ilişkin olarak kayıt merkezlerince belirlenen referans kıymet veya
üzerinde bir kıymet ile beyanda bulunmak suretiyle sisteme giriş yapıldığı,
ancak söz konusu referans kıymetin altında beyanda bulunup, eşya kıymetinde
yükseltme yaparak kayıt belgesi temin eden ve ilgili gümrük idaresine
sundukları fatura kıymeti ile kayıt belgesinde yer alan kıymet arasındaki
farklılığı ‘yurtdışı gider’ olarak beyan eden yükümlülerin, sonrasında söz
konusu kıymet artırımını (yurtdışı gider adı altında) dava konusu
yaptıkları anlaşılmaktadır.
Konuya ilişkin İthalat Genel Müdürlüğü'nden
alınan ekli 05.11.2019 tarihli, 49036975 sayılı yazıda; 2019/1 sayılı Tebliğin
10.05.2004 tarihli, 2004/7304 sayılı "İthalatta Gözetim Uygulanması
Hakkında Karar"a dayandığı, kayda alma uygulaması kapsamında gümrük
beyannamesinde yer alan kıymet, miktar, menşe, ihracatçı firma, ithalatçı
firma, rejim kodu, GTİP ve diğer bilgilerin kayıt belgesinde yer alan
bilgilerle -2019/1 sayılı Tebliğin 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrası hükmü saklı
kalmak kaydıyla- aynı olmasının zorunlu olduğu, bu çerçevede gümrük
beyannamesinde yer alan bilgilerle kayıt belgesinde yer alan bilgiler arasında farklılık olması durumunda, gümrük beyannamesinde yer
alan bilgilere uygun olacak şekilde yeni
bir kayıt belgesi sunulması gerektiği,
Benzer şekilde, gümrük beyannamesinin tescilinde kayıt
belgesi ile uyumlu kıymet ve miktar üzerinden ilgili vergilerin ödenmesini
müteakip geri verme başvurusunda bulunulması, bu başvurunun idarece reddi
işlemine karşı dava açılması ve davanın idare aleyhine sonuçlanması durumunda
oluşan yeni kıymete uygun olacak şekilde yeni bir kayıt belgesi sunulması
gerektiği,
Geri verme davalarına ilişkin bilgilerin, söz konusu
Tebliğ uyarınca kayda alma işlemlerine ilişkin koordinatör birlik olarak
belirlenen İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterliğine (İTKİB) iletilmesinde fayda görüldüğü belirtilmektedir.
Bu itibarla; kayda alma uygulaması kapsamında gümrük
beyannamesinde yer alan bilgilerin, kayıt belgesinde yer alan bilgilerle aynı
olması hususunda azami titizlik gösterilmesi gerekmekle birlikte, kayıt belgesi
kapsamında kıymet artırımı yapıp sonrasında mahkemeler nezdinde geri verme
başvurusu yapan firma bilgilerinin, ilgili gümrük müdürlüklerince -ivedi bir
şekilde- İTKİB' e iletilmesi, yükümlüsünce idare aleyhine sonuçlanan davalar
sonrası oluşan yeni kıymete uygun olacak şekilde yeni bir kayıt belgesi
sunulmaması halinde ise 2016/09 sayılı Genelge hükümleri doğrultusunda işlem
tatbik edilmesi gerekmektedir….” hususları yer almaktadır.
5- İthalat Genel Müdürlüğü'nün
05.11.2019 Tarih ve 49036975 Sayılı Yazısı:
İlgi'de kayıtlı yazıda: [... Gümrük beyannamesinde beyan
edilen kıymet veya miktarla kayıt belgesinde beyan edilen kıymet veya miktarın
farklı olması durumunda ve gümrük beyannamesinde "yurtdışı gider"
beyan edilerek buna tekabül eden vergilerin ödenmesi sonrasında geri verme
başvurusunda bulunulması, bu başvurunun idarece reddi işlemine karşı dava
açılması ve davanın idare aleyhine sonuçlanması durumunda tesis edilecek işlemlere ilişkin
tereddüt oluştuğu anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/1) kapsamında yürütülen kayda alma uygulaması,
10/5/2004 tarihli ve 2004/7304 sayılı İthalatta Gözetim Uygulanması Hakkında
Karar’a dayanmaktadır.
Kayda alma uygulaması kapsamında, gümrük beyannamesinde
yer alan kıymet, miktar, menşe, ihracatçı firma, ithalatçı firma, rejim kodu,
GTİP ve diğer bilgilerin kayıt belgesinde yer alan bilgilerle, İthalatta
Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/1)’in 6.maddesinin 3 üncü
fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, aynı olması gerekmektedir. Bu çerçevede,
gümrük beyannamesinde yer alan bilgilerle kayıt belgesinde yer alan bilgiler
arasında farklılık olması durumunda, gümrük beyannamesinde yer alan bilgilere
uygun olacak şekilde yeni bir kayıt belgesi sunulması gerekmektedir.
Benzer şekilde, gümrük beyannamesinin tescilinde kayıt
belgesi ile uyumlu kıymet ve miktar üzerinden ilgili vergilerinin ödenmesini
müteakip geri verme başvurusunda bulunulması, bu başvurunun idarece reddi
işlemine karşı dava açılması ve davanın idare aleyhine sonuçlanması durumunda oluşan
yeni kıymete uygun olacak şekilde yeni bir kayıt belgesi sunulması
gerekmektedir.
Diğer taraftan, geri verme dava açılışlarına ilişkin
bilgilerin söz konusu Tebliğ uyarınca kayda alma işlemlerine ilişkin
koordinatör birlik olarak belirlenen İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı
Birlikleri Genel Sekreterliğine (İTKİB) iletilmesinde fayda görülmektedir.] denilmektedir.
6- Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün, Gümrük Kanununun 235.Maddesinin Uygulanmasına
Dair 2016/9 sayılı Genelgesi:
Mezkûr Genelgede aynen [Bakanlığımıza intikal
eden olaylar, denetim ve sonradan kontrol raporlarında yer verilen tespitler
çerçevesinde, Gümrük Kanunun 235.maddesinin 1 inci fıkrasının c bendi
kapsamında yerine getirilen işlemlerde bir yeknesaklığın olmadığı anlaşılmış
olup konuya ilişkin bazı açıklamalar yapılması gereği hasıl olmuştur.
Bilindiği üzere; Serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulan eşyaya ilişkin
olarak, yapılan beyan ile muayene ve denetleme veya teslimden sonra kontrol
sonucunda yapılan tespitlere yönelik işlemlere ilişkin Gümrük Kanununun 235.maddesinin 1 inci fıkrasının
(c) bendi: "eşyanın ithali, lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli
kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi değilmiş veya
belge alınmış gibi beyan edildiğinin tespit edilmesi halinde, eşyanın gümrük
vergilerinin yanı sıra eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir."
hükmüne amirdir.
Yürürlükteki mevzuat uyarınca ilgili gümrük rejimleri kapsamında Türkiye’ye
ithali öngörülen her türlü izin veya uygunluk belgesine tabi eşyaya ilişkin
yetkili kurumlarca yapılacak kontrolleri açıklayan Gümrük Yönetmeliğinin 181.maddesinin
10 uncu fıkrasının (b) bendinde muayene veya kontrol sonucunun yapılan beyanın
aksine eşyanın ilgili kurumun ithalat veya ihracat kontrolünü gerekli kılması
durumunda, gerekli kontrollerin yapılmasını teminen yükümlünün ilgili kuruma
yönlendirileceği, (c) bendinde denetime ilişkin belgenin veya referans
numarasının beyannamede yer almadığının beyannamenin kapatılmasından veya
eşyanın tesliminden sonra yapılan kontroller neticesinde anlaşılması durumunda
ilgili kurumun bilgilendirileceği, (ç) bendinde ise yapılan yönlendirme veya
bilgilendirme neticesinde; ilgili kurumca gerçekleştirilen denetimin olumsuz
sonuçlandığının bildirilmesi veya ithali ve ihracı lisansa, şarta, izne,
kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine
tabi olan eşyanın denetlendiğine dair belge veya referans numarası alınmadığı
halde alınmış gibi gösterilmesi halinde Kanunun 235.maddesi hükümleri uygulanacağı
belirtilmektedir. …
2- İthale konu eşya ile
ilgili olarak, denetime ilişkin belgenin veya referans numarasının beyannamede
yer almadığının beyannamenin kapatılmasından veya eşyanın tesliminden sonra
yapılan denetimler ve/veya kontroller neticesinde anlaşılması durumunda;
- Eşyaya ilişkin denetimlerin ve/veya kontrollerin yapılmasını teminen
ilgili kurum bilgilendirilir.
- Bilgilendirme yazısında; Gümrük Yönetmeliğinin 181.maddesinin 10 uncu fıkrasının (c) ve (ç)
bentlerine ilişkin açıklamalara yer verilerek denetime ve/veya kontrole ilişkin
olumlu ya da olumsuz sonucun 3 ay içerisinde bildirilmesi gerektiği, aksi
takdirde verilen sürenin bitimini müteakip eşyaya ilişkin denetimin ve/veya
kontrolün olumsuz sonuçlandığı kabul edilerek Gümrük Kanununun 235 inci
maddesinin 1 inci fıkrasının (c) bendine
göre işlem tesis edileceği ifade edilir. İlgili Kuruma verilecek olan 3 aylık
süre, bilgilendirme yazısının Kurumun kayıtlarına giriş tarihinden itibaren
başlar ve talep edilmesi halinde en çok 6 aya kadar uzatılabilir.
-
Denetimin ve/veya kontrolün olumsuz sonuçlandığının bildirilmesi ya da verilen
sürenin sona ermesine rağmen ilgili Kurumdan herhangi bir geri dönüş
sağlanmaması halinde, Gümrük Kanununun 235 inci maddesinin 1 inci fıkrasının
(c) bendi çerçevesinde işlem tesis edilir.
Ayrıca, yine aynı maddenin 4 üncü fıkrasına göre; eşyaya el konularak
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir ve eşya Gümrük Kanunun 177 ilâ
180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulur.
Ancak, yukarıda bahsedilen denetimler ve/veya
kontroller esnasında, yükümlü
tarafından gerçeğe aykırı bilgi ve belge ibraz edilmesi veya eşyanın
denetlendiğine dair belge veya referans numarası alınmadığı halde alınmış gibi
gösterilmesi halinde,
bilgilendirme veya yönlendirme yapılmaksızın Gümrük Kanununun 235 inci
maddesinin 1 inci fıkrasının (c) bendi çerçevesinde işlem tesis edilir…] hususları yer almaktadır.
Söz konusu Genelge; Gümrük Kanunu’nun 235
maddesinin uygulanması için gerekli şartları, 235 maddeye uygun olarak
belirlemiş olup, konuya ilişkin ceza uygulaması gerek genelgeye, gerekse Gümrük
Kanunu hükümlerine uymadığından mevcut hukuki düzenlemelere aykırı olup,
235.maddeye göre ceza uygulanmaması gerekir.
7- Gümrük Kanunu’nun 235’inci Maddesi İlgili Fıkraları:
Gümrük Kanunu’nun
235/ Maddesi 1’inci Fıkrası (C) Bendine Göre; “1. Serbest dolaşıma giriş
rejimine tabi tutulan eşyaya ilişkin olarak, yapılan beyan ile muayene ve
denetleme veya teslimden sonra kontrol sonucunda;…
c) Eşyanın ithali, belli kuruluşların vereceği ve gümrük
idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya
bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen, eşya belge veya bilgiye
tabi değilmiş ya da belge veya bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespit
edilmesi hâlinde, varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra,
gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir…”
6’ıncı Fıkrasına Göre; “Birinci ve ikinci fıkralarda
belirtilen aykırılıkların gümrük idaresi tarafından tespit edilmesinden önce
beyan sahibi tarafından bildirilmesi durumunda bu fıkralara göre hesaplanan
cezalar yüzde on oranında uygulanır.”
8- Danıştay 7.Dairesinin 2015/6801 Esas, 2018/2897 Karar ve
22.05.2018
Tarihli Kararı:
Mezkur Danıştay kararında aynen; “Davacı adına tescilli 06.08.2013 gün
ve 36957 sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamesi muhteviyatı eşya için
gözetim belgesi ibrazı zorunluluğu bulunduğu halde ibraz edilmediğinden bahisle
4458 sayılı Gümrük Kanununun 235.maddesinin 1.fıkrasının
(c) bendi uyarınca alınan para cezası kararına vaki itirazın zımnen reddine
dair işlemi; Gümrük Kanununun 235`inci maddesinin 1`inci fıkrasının (c)
bendi uyarınca para cezası kesilebilmesi için, serbest dolaşıma giriş rejimine
tabi tutulan eşyaya ilişkin olarak yapılan kontrol sonucunda eşyanın ithalinin,
lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya
yeterlilik belgesine tabi olduğu halde uygunluk ve yeterlilik belgesine tabi
değilmiş veya belge alınmış gibi beyan edildiğinin tespit edilmesi gerektiği,
maddede sayılan fiillerin, gümrük idaresinin yanıltılması sonucunu doğuran
fiiller olup, cezanın kesilmesine neden olan fiilin, anılan madde kapsamına
girmediği anlaşıldığından, tesis edilen işlemde
hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptal eden Mersin İkinci Vergi
Mahkemesinin 23.10.2015 gün ve E:2014/986; K2015/1583 sayılı kararının; ithal
olunan eşya için gözetim belgesi ibrazı zorunlu olduğundan, tesis edilen
işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.
Tetkik Hakimi Muhammed Said DUMANLI`nın Düşüncesi:
Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577
sayılı Kanunun 49`uncu maddesinin 1`inci fıkrasında sayılan bozma nedenlerine
uymadığından, temyiz istemi reddedilerek kararın onanması gerektiği
düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Yedinci Dairesince işin gereği
görüşüldü: Dayandığı hukuki ve kanuni nedenlerle gerekçesi yukarıda
açıklanmış bulunan mahkeme kararı, aynı gerekçe ve nedenlerle Dairemizce de
uygun görülmüş olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, sözü geçen
kararın bozulmasını sağlayacak durumda bulunmadığından, temyiz isteminin
reddine; kararın onanmasına, kararın tebliğ tarihini izleyen on beş (15)
gün içinde Danıştay nezdinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 22.05.2018 gününde oybirliği ile karar
verildi.” Hükmü verilmiştir.
Not: Bu konu başta olmak üzere, YYS Yıllık Faaliyet Raporu Hazırlanması, YYS
Yıllık Zorunlu Eğitimlerinin Verilmesi, YYS Revizyonları, Ön İzleme, Yeni YYS
Belgesi Hazırlıkları ve YYS Belgesi Alım Süreci, YYS Başvuru Formlarının
Doldurulması, YYS Danışmanlığı, vb. Tüm YYS Süreçleri hakkında daha fazla ayrıntılı bilgiyi, Gümrük ve Dış Ticaret
Mevzuatı konularında gerekli Hukuki ve Mevzuat Desteğini, İdari ve Adli İtiraz
Süreçleri, Dava Açılması, Dava Aşamalarının Takibi, İlgili Mevzuat Ve Hukuki
Açılardan Gerekli İtiraz Ve Savunmaların Yapılarak Dava Sonucunun Olumlu
Sonuçlandırılması, Sonradan Kontrol/
Firma İncelemesi Yaptırılması, Antrepo Açma, Antrepo Genişletme, AN6, AN7, AN8
Raporlarının düzenlenmesi, … vb, işlemleri, Sürekli/ Düzenli, Aylık, Yıllık
Gümrük ve Dış Ticaret Danışmanlığı, Olay (Konu) Başı Gümrük ve Dış Ticaret
Danışmanlığı, Gümrük ve Dış Ticaret Mevzuatı Eğitimleri, … vb. konularında
yardım, destek, danışmanlık ve benzeri hizmetleri -İsterseniz- Firmalarımız
“Çoban Gümrük Dış Ticaret Denetim, Danışmanlık ve Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği A. Ş.”den veya “Çözüm Denetim Gümrük Dış Ticaret Ve Danışmanlık A.
Ş.”den alabilirsiniz.
III- DEĞERLENDİRME VE SONUÇ:
1- Yukarıda tam metni verilen, Danıştay 7 Dairesinin 2015/6801 Esas,
2018/2897 Karar ve 22.05.2018 Tarihli Kararında da belirtildiği üzere;
“4458 sayılı Gümrük Kanununun 235`inci maddesinin 1`inci
fıkrasının (c) bendi uyarınca alınan para cezası kararına vaki itirazın
zımnen reddine dair işlemi; Gümrük Kanununun 235`inci maddesinin 1`inci fıkrasının
(c) bendi uyarınca para cezası kesilebilmesi için, serbest dolaşıma giriş
rejimine tabi tutulan eşyaya ilişkin olarak yapılan kontrol sonucunda eşyanın
ithalinin, lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği
uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olduğu halde uygunluk ve yeterlilik
belgesine tabi değilmiş veya belge alınmış gibi beyan edildiğinin tespit
edilmesi gerektiği, maddede sayılan fiillerin, gümrük idaresinin yanıltılması
sonucunu doğuran fiiller olup, cezanın kesilmesine neden olan fiilin, anılan
madde kapsamına girmediği anlaşıldığından…” söz konusu kayıt belgelerinin
Gümrük Kanunu’nun 235`inci maddesinin 1`inci fıkrasının (c) bendi kapsamına girmediği…” hükmü yer almaktadır.
Bu hükümlere göre, ceza uygulaması hukuksuz olduğundan ceza kararına
Gümrük Kanunu’nun 242 maddesine göre itiraz edilmesi itirazın red edilmesi
halinde ise, süresi içinde dava açılması gerekir.
2- Her ne kadar, İstanbul
Tekstil Ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği’nin Muratbey
Gümrük Müdürlüğü’ne Yönelik yazısında; “Bu itibarla, ithalatçı firmalar adına
düzenlenen kayıt belgesinin kullanılacağı eşya ve gümrük beyanname tescil
numarası bilgisi kayıt merkezlerinde yer almamakta olup geçmişe yönelik kayıt
belgesi düzenlenememektedir.” Denilmekte ise de,
(TPS-Kayıt Belgesi) konulu Gümrükler Genel Müdürlüğünün
16.03.2020 tarihli 53168949 sayılı yazısında bahsi geçen, İthalat Genel
Müdürlüğü'nün Ekli 05.11.2019 Tarihli, 49036975 Sayılı Yazısında aynen: “… Gümrük beyannamesinin
tescilinde kayıt belgesi ile uyumlu kıymet ve miktar üzerinden ilgili
vergilerinin ödenmesini müteakip geri verme başvurusunda bulunulması, bu
başvurunun idarece reddi işlemine karşı dava açılması ve davanın idare aleyhine
sonuçlanması durumunda oluşan yeni kıymete uygun olacak şekilde yeni bir kayıt
belgesi sunulması gerekmektedir…” yorumundan da görüleceği üzere, Gümrük
İdareleri kendi lehine olan hususlarda, sonradan kayıt belgesi
düzenlenebileceğini kabul etmektedir.
Öte yandan, İstanbul Tekstil Ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterliği’nin söz konusu yazısında; “…
Bu itibarla, ithalatçı firmalar adına düzenlenen kayıt belgesinin
kullanılacağı eşya ve gümrük beyanname tescil numarası bilgisi kayıt
merkezlerinde yer almamakta olup geçmişe
yönelik kayıt belgesi düzenlenememektedir…” yazısında başvuruların geçişe
yönelik gümrük beyannameleriyle
ilişkilendirilmediği belirtilmekte ve bu bağlamda zımnen sonradan alınan
kayıt belgelerinin geçmişe yönelik olarak verilip verilmediğinin kendileri
tarafından takip edilmediği, başka bir ifade ile sehven verilebileceği
değerlendirilmektedir.
3- Kayıt belgesinin dayanağını oluşturan yukarıda
belirtilen “1- Kayda alma Uygulamasının Dayanakları” başlıklı mevzuat hükümlerinin
incelenmesinden de görüleceği üzere; kayıt belgesinin sonradan verilemeyeceğine ilişkin bir
hüküm bulunmamaktadır. Gümrük İdareleri
ve İstanbul Tekstil Ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği
yorum yoluyla ve varsayımla, kayıt belgelerinin sonradan verilmeyeceğini
değerlendirmektedirler.
4- Kayıt belgesinin dayanağını oluşturan ve yukarıda belirtilen “1- Kayda alma Uygulamasının
Dayanakları” başlıklı mevzuat hükümlerinin ayrıntılı olarak incelenmesinden de
görüleceği üzere;
İlgili mevzuat uyarınca bir eşyanın İthalatın tümünde
değil, belirli bir CİF değerin altında ve belirli miktarların özerinde ithal
edilmek istenmesi halinde gözetim uygulamasına tabi tutulduğu görülmektedir.
- Eşyanın yüksek miktarda ve düşük kıymet ile ithalatının
ciddi bir artış trendine girmesi halinde, bu eşyaların ithalatının
izlenebilmesi amacıyla gözetim belgesi ya da kayıt belgesi alma
zorunluluğunun getirilmesi söz konusudur. Bu tarz ithalatın zaman içinde
ekonominin geneli ve özellikle yerli üretici üzerinde olumsuz bir etki oluşturma
ihtimaline binaen ithalatın izlenebilmesi ve bu açıdan İstatistiki bilgiler
elde edilmesi amacıyla bazı eşyalar için gözetim uygulaması kararları
alınmaktadır. Bu kararlar resen alınabileceği gibi üreticilerin başvurusu
üzerine yapılan inceleme sonucu da alınabilmektedir (08.06.2004 t. 25486 s. R.G
İthalatta Korunma Önlemleri Yönetmeliği Md.3, 7).
İthalatta Korunma Önlemleri Yönetmeliğinin 9 ve 10
maddelerinde de belirtildiği üzere; Gözetim uygulamasının hedefi, ithalatın
gelişiminin, ithalat şartlarının, yerli üreticiler üzerindeki etkisinin
izlenmesi ve ithalattan kaynaklanan vergi kayıplarının önlenmesi amacıyla,
gümrük vergisinde artış yapılması, ek mali mükellefiyet getirilmesi,
miktar/değer kısıtlaması, tarife kontenjanı uygulaması veya bunların birlikte uygulanması şeklinde Korunma Önlemi ya da
Geçici Koruma önlemi uygulaması şeklinde olabilir.
Gözetim belgesi ya da kayıt belgesi koruma önlemi ya da
geçici önlem alınıp alınmayacağının değerlendirilebilmesi için “İstatistik Bilgi Havuzu” oluşturulmasından
ibarettir.
Bu nedenle, kayıt belgesi veya gözetim belgesi alınmamış
ise, bundan Devletin bir zararı söz konusu olmadığı gibi, eşyanın serbest
dolaşıma girişinden sonra da bu belgelerin düzenlenmesinde ve eşya ithalinin “İstatistik
Bilgi Havuzu”na eklenmesi, bir malın benzer veya doğrudan rakip mallar
üreten yerli üreticiler üzerinde ciddi zarar veya ciddi zarar tehdidi
oluşturacak şekilde artan miktar ve şartlarda ithal edilip edilmeyeceğinin
takibini düzenleyen, gözetim ve koruma önlemlerine ilişkin gerek uluslararası
gerekse ulusal mevzuatımıza uygun olduğundan, geriye doğru kayıt belgesi ve gözetim
belgesi verilmesi ve istatistiki bilgi havuzuna eklenmesinin ilgili mevzuatının
lafsına ve ruhuna uygun olduğu değerlendirilmektedir.
5- Gümrük idaresi tarafından yükümlüye yazı ile yanlış izahat verilmiş
olması hâlinde, bu Kısım hükümlerine göre idari para cezası ve faiz
uygulanmaz. Yazıda belirtilen, 01.11.2016 tarihinde 4051 rejim kodu ile
firmanın DİİB kapsamındaki ikincil işlem görmüş ürünler için kayıt belgesi
alınması konusunda da yukarıda ki açıklamalar geçerlidir.
Bunun yanında, İkincil İşlem Görmüş Ürünlerde Kayıt
Belgesi hakkındaki Gümrükler Genel Müdürlüğünün 26.10.2017 tarihli 28960530
sayılı tasarruflu yazısında; “Dahilde işleme rejimi kapsamında elde edilen
ikincil işlem görmüş ürünlerin serbest dolaşıma girişinde "2010/1 sayılı
İthalatta Gözetim Uygulamasına İlişkin Tebliğ" uyarınca düzenlenecek kayıt
belgesinin gümrük idarelerince aranması gerektiği hususuna ilişkin Ekonomi
Bakanlığından alınan 18.10.2017 tarihli ve 112034 sayılı yazı ilişikte
gönderilmektedir.” Hususları belirtilmektedir.
Kayıt belgesi uygulanıp uygulanmayacağı söz konusu yazı
tarihi olan 26.10.2017 tarihinden sonra ve üstelik Ekonomi Bakanlığına
sorularak belli olduğundan, Gümrük İdaresinin bu yazı tarihinden önceki tarihli
ithalat beyannameleri için Gümrük Kanunu’nun 235 inci maddesi uyarınca Ceza
Uygulaması, hukuka aykırıdır.
6- Kayda bağlı eşyanın kayıt
belgesindeki kıymeti ile beyan edilen kıymette fark olması halinde Gümrük
Kanunu’nun 197.maddesine göre üç yıllık zamanaşımı içerisinde vergiler Gümrük
İdaresince istenebilir. Ancak Gümrük Kanunu’nun 234 üncü maddesine göre ceza
uygulanmaz.
7- Gümrük idaresinin yanlış yorumla
Gümrük Kanunu’nun 235 inci maddesine göre ceza uygulaması halinde vergi farkı
doğmadığından, zaman aşımı Kabahatler Kanununa göre 8 yıla çıkmaktadır.
8- Konuya ilişkin, VDDGK: 2020/1 Esas, 2020/1 Karar ve
19.02.2020 Tarihli İçtihadı Birleştirme Kararında
da belirtildiği üzere; “… Ticaret Bakanlığınca yerli üreticilerin talebi üzerine veya re`sen,
belli bir malın ithalatının, o malın yerli üreticileri ve ülke ekonomisi üzerinde
olumsuz sonuçlar doğurup doğurmadığının tespit edilmesi amacıyla incelemeye
başlanılarak inceleme sonucunda gözetim uygulaması öngörülebilmektedir.
Gözetim uygulaması başlatılması durumunda, herhangi bir
korunma tedbirinden söz edilemez. Yani bu aşamada, o malın ithalatında herhangi
bir kısıtlama, vergi oranında artış, eşik kıymet belirlenmesi veya ek mali
yükümlülük uygulaması söz konusu olmamaktadır. Sadece bir malın ithalatında,
yerli üreticilerin zarar görmesine sebebiyet verebilecek miktarda artış olup
olmadığının belirlenebilmesi için o malın ithal seyrinin izlenmesi amaçlanmakta
ve bu amacın gerçekleştirilebilmesi için o malın ithalatında İthalat Genel
Müdürlüğünce düzenlenen bir gözetim belgesi ibrazı zorunluluğu getirilmektedir.
Gözetim belgesinin İbraz zorunluluğu, o malın belli bir
değerin altında kıymetle ithal edilmek istenmesi durumuna münhasır olup gözetim
önlemi uygulanmasına karar verilen eşyanın, belirlenen bir kıymetin altında
ithal edilmek istenilmesi halinde sadece "gözetim belgesi" ibrazı
zorunluluğu getirildiğinden bu zorunluluğa uyulmaması. Gümrük Kanunu
hükümlerine göre ek tahakkuk yapılmasını gerektirir bir durum değildir.
Öte yandan, İthalatta
Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğlerde belirtilen birim kıymet, eşyanın Gümrük
Kanunu hükümlerine göre belirlenmiş gerçek satış bedeli, gerçek gümrük kıymeti
değildir.
Bu nedenle, gözetim önlemlerinin hukuka
aykırı uygulanması suretiyle fazladan ödenen vergilerin Gümrük Kanunu’nun 211.
maddesi kapsamında iadesi istemiyle yapılan başvurunun reddine dair karara vaki
itirazın reddi yolunda tesis edilen işlemlerde hukuka uygunluk bulunmamaktadır…”
her ne kadar söz konusu karar gözetim belgesine ilişkin ise de kayıt belgesi
ile gözetim belgesinin amacı ve kaynak mevzuatı aynı olduğundan kanaatimizce söz konusu karar Kayıt
Belgesini de kapsamaktadır. Bu nedenle kayıt belgelerinde belirtilen
kıymetlerin iadesi ile bu konuda uygulanan cezaların geri alınabileceği bir
tarafa, kıymetten kaynaklı vergi ödenmemesi halinde herhangi bir ceza
uygulanamayacağı değerlendirilmektedir.
Sonuç olarak; Firmalar tarafından, bu konuda düzenlenen ceza kararlarına itiraz edilmesi, gerek itirazda gerekse itirazın red kararı ile sonuçlanması halinde vergi mahkemesinde açılacak davada, yukarıda belirtilen emsal Danıştay 7.Dairesinin 2015/6801 Esas, 2018/2897 Karar ve 22.05.2018 Tarihli Kararı ile bulunacak benzer emsal kararlar ve lehe olan ilgili diğer bilgi ve belgelerin kullanılması gerektiği değerlendirilmektedir.
Kerim ÇOBAN
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
Görüş ve Önerileriniz Hakkında Devamı için tıklayın...