"Bir Devlet ki! Gümrük işlerini, vergilerini, ülkenin ve milletin ihtiyaçlarına göre düzenlemekten alı konulmuştur. Böyle bir devlete elbette bağımsız devlet denemez."

Onaylanmış Kişi Statü Belgesi (OK1) Raporları Hususunda Bazı Değerlendirmeler

Tarih: 15.12.2023 13:40:00 - Görüntülenme: 1352

I.             Giriş

Onaylanmış Kişi statüsü, gümrük yükümlülüklerini yerine getiren, ticari kayıtlarını genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine uygun olarak tutan, mali yeterliliği bulunan, belli sayıda kişi istihdam eden ve belli bir dış ticaret performansına sahip firmalara, gümrük işlemlerinde birtakım kolaylıklar tanıyan gümrük statüsü olarak tanımlanmaktadır.

Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik ve en az iki yıldır fiilen faaliyette bulunan, gümrük ve dış ticaret mevzuatını ciddi ölçülerde ihlal etmemiş olan, ciddi mali suçlara ve ülke güvenliğini tehdit eden suçlara karışmamış olan, kesinleşmiş vergi borcu, sigorta prim borcu ve gümrük cezası borcu bulunmayan, yıllık olarak en az bir milyon FOB/ABD doları tutarında fiili ihracat veya toplam en az asgari altı milyon ABD doları tutarında ihracat + ithalat yapan, bir yılda ortalama en az 30 sigortalı çalışanı bulunan gerçek ve tüzel kişiler, yönetmelik ve tebliğle belirlenmiş kriterleri sağlamaları halinde Onaylanmış Kişi Statü Belgesine sahip olabilirler.

Yazımızda Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurularıyla ilgili bazı Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerinde son zamanlarda karşılaşılan sorunlara ve güncellenmesinin faydalı olabileceğini düşündüğümüz bazı hususları serdetmeye gayret edeceğiz. 

 

Anahtar Kelimeler & Kısaltmalar:

Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM), Yeminli Mali Müşavir (YMM), Bakanlık (Ticaret Bakanlığı), Gümrük Kanunu (GK), Gümrük Yönetmeliği (GY), Onaylanmış Kişi Statüsüne İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Sıra No: 1), Onaylanmış Kişi Statü Belgesi (OKSB), Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü, Transit Ticaret.

 

II.            Güncellenmesinin ve/veya Bölge Müdürlüklerinin Yeknesak Uygulama Yapmalarının Faydalı Olacağını Düşündüğümüz Bazı Hususlar:

A-B-C Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgelerinde Sınıf Farkı Kaldırılmış Olmasına Rağmen “C” Sınıfı seçilmeden sözleşme ihdas edilememektedir.

Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (07.10.2016 t. 29850 s. R.G.) ile Onaylanmış kişi statü belgelerinde uygulanmakta olan A-B-C sınıfı 15/8/2017 tarihi itibariyle kaldırılmış olmasına rağmen Yetkilendirmiş Gümrük Müşavirleri (YGM) sistem üzerinden sözleşme yaparken “C” sınıfını seçmeden sözleşme oluşturamamaktadır. Sistemin yeni mevzuata göre güncellenmesinin faydalı olacağı mütalaa edilmektedir.

Ticaret Sicil Kayıt Bilgileri Formunun Devam Formu Tebliğden kaldırılmış olmasına karşın bazı bölge müdürlükleri kaldırılmış olan formları istemeye devam etmektedirler.

Onaylanmış Kişi Statüsüne İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 4) (23.11.2016 t. 29897 s. R.G.) ile EK-2 formu güncellenmiş (tek sayfaya indirgenmiş) olmasına karşın; devam formu (2.sayfa) talep edilmeye devam edilmektedir. Bununla birlikte bazı ticaret sicil müdürlükleri söz konusu talebi karşılayabiliyorken; bazıları ise tebliğe uygun olmaması münasebetiyle devam formunu verememektedir. Konuyla ilgili olarak ya tebliğin 2 nolu ekine eskiden olduğu gibi devam formunun derç edilmesi veya bölge müdürlüklerinin devam formunu istememesi şeklinde yeknesak bir uygulama yapması gerektiği düşünülmektedir. 

Başka kurum ve kuruluşların hazırlayıp onayladığı belgelerde yer alan ve esasa ilişkin olmayan ifade ve/veya şekli farklılıklarının tek başına YGM Raporunu reddetme gerekçesi olarak görülmemelidir.

Örneğin mali yapıya ilişkin YMM Raporunun “6. SONUÇ” bölümünde; şirketin muhasebe kayıt ve belgelerinin mevzuata uygun olduğu, borç, ücret, vergi ve sair yükümlülüklerini yerine getirdiği, kâr durumu, ilgili mali bilgi, belge ve verilerin düzenli tutulduğu ve nihayet yapılan tespit ve incelemeler sonucunda bu hususların olumlu olarak sonuca bağlandığı yönünde tereddüde yer bırakmayacak ifadelere yer verilmesine karşın, bu tespitlerin tebliğ formatına bire bir uygun olmaması; hatta bazen madde numaralarının bile farklı olması veya eş anlamlı kelime kullanılması gerekçe gösterilerek YMM Raporundan hareketle Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) raporu da İncelemeyi yapan Bölge Müdürlüğü tarafından geçerli sayılmamaktadır. Oysa “olumlu” olarak sonuca bağlanmış YMM raporunun varlığı ortadayken sonucu etkilemeyecek şekli farklılıkların dikkate alınmaması veya YGM raporları reddedilmeden; rapor eki ilgili belgelerin düzeltilmesi yoluna gidilmesinin zaman, enerji ve iş gücünün efektif kullanılması bakımından faydalı olacağı değerlendirilmektedir. Diğer yönden Yeminli Mali Müşavir raporu "olumlu" sonuca bağlanmış olsa dahi rapor içeriğinde gözden kaçan harf yada kelime hatalarından, aynı anlamı farklı kelimelerle ifade eden cümleler münasebetiyle bile rapor reddedilip YGM’ ye ceza uygulandığı somut olaylarla karşılaşılıyor maalesef.

Yine aynı şekilde raporun “olumlu” olarak sonuca bağlanmasını etkilemeyecek hususlardan biri olan makamların yanlış yazılmasını örnek olarak gösterebiliriz. İhtiyari olmasına rağmen; “Borcu yoktur”, “Çalışan Sayısıyla ilgili yazılar”, ve “Adli Sicil Belgeleri” gibi belgelerde kurum isimlerinin zaman zaman yanlış yazıldığına şahit olabiliyoruz. Bölge müdürlüğü yerine bakanlık veya gümrük idaresi yazılabiliyor. Bu belgelerde YGM yanlışlığı fark edip düzeltme veya yeni yazı talep etse de yeni belge temini ön görüldüğü gibi kolay edinilemeyebiliyor. SGK ve Vergi konusunda ayın belli dönemlerinde otomatik borcun sisteme yansıdığı düşünüldüğünde süreci uzattığı vakıa olarak karşımıza çıkabiliyor. 

Gümrük Yönetmeliğinin 23.maddesinde Yönetim kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde on ve fazlasına sahip gerçek kişiler ile gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsil yetkisini haiz çalışanlarının adli sicil belgeleri yeterli görülmelidir.

Yönetmelik (23.md) ve tebliğin (6.md; EK-1/A) ilgili maddeleri incelendiğinde Şirketin yönetim kurulu üyeleri veya şirket müdürlerine ait adli sicil belgeleri, Şirketin sermayesinin % 10 undan fazlasına sahip gerçek kişilere ait adli sicil belgeleri, Şirketi gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsile yetkili gerçek kişilere ait adli sicil belgeleri istendiği; Türkiye'de ikamet tezkeresi olmayan yabancı uyruklu kişiler için ise Taahhütname istendiği görülecektir. Bu açık hükme karşın bazı bölge müdürlüklerinin Şirket İmza Sirküsünde ismi bulunan tüm kişilerin adli sicil belgelerini istedikleri somut olaylarla karşılaşılmaktadır.

6 seri nolu Onaylanmış Kişi Statüsüne İlişkin Gümrük Genel Tebliği (19.06.2021 t.,31516 s. R.G.) ile YGM ’ye ibrazı gereken belgeler arasında sayılan İmza sirkülerinin yürürlükten kaldırıldığı da  göz önünde bulundurulduğunda imza sirkülerini inceleme yükümlülüğü olmayan YGM ‘nin yukarıdaki paragrafta sayılan kişiler dışında adli sicil belgeleri ile varsa taahhütnamelerinin incelenmesinden sorumlu tutulması meri mevzuatın ruhuna aykırı olduğu düşünülmektedir.  Dolayısıyla sayılan kişiler dışında adli sicil belgesi veya taahhütname istenmemesi gerektiği izahtan varestedir. 

Yükümlülerin Statü belgesi başvurularına ilişkin “OK1” tespiti için YGM’ye ibrazı gereken belgeler arasına (Tebliğin 6.maddesine yapılacak ekleme ile) Gümrük İdarelerinden alacakları Gümrük mevzuatı uyarınca kesinleşmiş vergi, ceza borcu bulunmadığına ve Kaçakçılık Bilgi Bankası kaydı olmadığına dair yazıların ilave edilmesi, YGM raporlarının Bölge Müdürlüklerindeki inceleme ve değerlendirme sürecini hızlandıracaktır.

Mer’i Gümrük Yönetmeliğinin 23/1 nci maddesinin (d) bendinde; “Gümrük mevzuatı uyarınca kesinleşmiş vergi ve ceza borcu bulunmaması” hükmü bulunmasına rağmen YGM’ye ibrazı gereken belgeler arasında sayılmamaktadır. Söz konusu belgelerin Ticaretin Kolaylaştırılması Şubelerince (TKŞ) inceleme aşamasında sistemden kontrol edilerek bakıldığından; sorun çıkması durumunda başvuruyu ve sonuçta düzenlenen YGM raporunu sonuçsuz bırakacak şekilde olumsuz etkilemektedir. Mezkur tespit raporu yapılmadan önce yükümlü firma tarafınca Gümrük Genel Tebliğ (Tahsilat İşlemleri Seri No:2) 39/4 ncü maddesi “Yükümlü tarafından borç durumunu gösteren belge talebinde bulunulması halinde bu talep, belge talebinin yapıldığı gümrük idaresince karşılanır.” Hükmü mucibince idareden borcu yoktur yazısı alınması; ayrıca yine yükümlüsünce Gümrük Muhafaza Biriminden mevzuat gereği adli sicil belgesi ibrazı yapılacak şirket yetkililerinin adli veya kaçakçılıkla ilintilerinin bulunmadığına dair yazı alındıktan sonra (Adli Sicil Belgelerindeki Adli Sicil kaydı Kifayet etmiyorsa) raporlama evresine geçilmesinin sürece ivme kazandıracağı gibi mezkur bilgilere haiz olunmadan “Olumlu” olarak rapora bağlanmış YGM Raporlarını da konusuz bırakmayacağı değerlendirilmektedir.

İmalatçıların Aracı İhracatçı Vasıtasıyla yaptığı ihracatların OKSB alımında; imalatçının hanesine sayılmasının imalat sanayinin desteklenmesi bakımından olumlu olacağı düşünülmektedir.

Bilindiği üzere Grup firması, Ana ortaklığın doğrudan kendisi veya diğer grup firmaları veya iştirakleri vasıtasıyla; sermaye ve yönetim ilişkileri çerçevesinde hisseye veya oy hakkına veya yönetim kurulu üyelerini seçme hakkına veya yönetim kurulu üyelerine sahip olduğu veya şirket müdürlerinin aynı olduğu işletmeyi ifade etmektedir. Hali hazırda grup ihracatçısının yaptığı ihracatlar imalatçının nam ve hesabına sayılıyorken; aracı ihracatçılar vasıtasıyla yapılan ihracatlar imalatçının ihracat performansına sayılmamaktadır. Performans ve güvenilirlik belgesiyle rahatlıkla tespiti mümkün olan söz konusu ihracat rakamlarının imalatçı nam ve hesabına sayılması birçok imalatçının OKSB sahibi olmasına vesile olacağı gibi imalat sanayi de dolaylı bir destek unsuruna kavuşmuş olacaktır.

İhracat performansına İhracat rakamları dahil ediliyorken; Transit Ticaret rakamları dahil edilmemektedir.

En genel ifadeyle, yurtdışından, antrepodan veya serbest bölgeden alınan malların gene bu yerlerden birine satılması olarak tanımlayacağımız Transit Ticaretin, döviz kazandırıcı bir faaliyet olarak mevzuatımızda yer almasına karşın OKSB başvurularında yükümlü firmaların transit ticaretle ilgili tutarları ihracat olarak sayılmadığından mütevellit ihracat performanslarına yansımamaktadır. Yapılacak bir düzenlemeyle yükümlü firmaların ihracat performanslarına transit ticaretin de ilave edilmesi OKSB sahibi firma sayılarını artıracağı gibi ülkemiz ekonomisine de pozitif katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.

III.          Yeminli Mali Müşavir (YMM) Raporunda yükümlü firmanın Belli Bir Dönem “Zarar” etmesi halinde YMM Raporunun olumlu olarak sonuca bağlanıp, bağlanamayacağı hususu

Bilindiği üzere Onaylanmış kişi statüsü için gereken genel koşullar arasında Bakanlıkça belirlenecek formata uygun olarak Yeminli Mali Müşavir (YMM) tarafından düzenlenecek raporun olumlu görüşle sonuca bağlanmış olması koşulu da sayılmaktadır. Son zamanlarda bazı Gümrük Ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerinde YMM raporlarının olumlu olarak sonuca bağlanmış olmalarına karşın; bazı dönemlerde yükümlü firmanın zarar ettiği durumların da ticaretin olağan seyri içerisinde doğal olarak bulunacaktır. YMM incelemelerinde anlaşıldığı kadarıyla firmanın kar-zarar etmesinin sonucu olumlu veya olumsuz olarak etkilemesinde tek başına yeterli görülmediği; incelenen dönemler itibariyle firmanın zarar dahi etse mali yükümlülüklerini yerine getirmiş olup olmadığına bakıldığı; söz konusu yükümlülükler yerine getirilmişse zararın rapor sonucunu olumsuza dönüştürmediği (mali mevzuat bakış açısına göre) gözlemlenmektedir.    

Buna mukabil bakanlıkça belirlenen ilgili formatın sonuç bölümündeki dip nottan kaynaklı mütereddit durumlarla karşılaşılmaktadır. Yaşanması muhtemel sorunların bertaraf edilmesi bakımından mezkûr dip notun kaldırılarak; yönetmelik ve diğer ilgili mevzuatın ön gördüğü gibi raporların YMM’nin olumlu görüşle sonuca bağlanıp, bağlanmadığına bakılmasının daha uygun olacağı değerlendirilmektedir.

YMM Raporunun sonuç kısmında bulunan İlgili dip Not şu şekildedir: (*)6.1 de belirtilen tüm hususların uygun olarak tespitinin yapıldığı durumda "olumlu", belirtilen bu hususlardan herhangi birine ilişkin olarak uygun olmadığı tespiti yapıldığı durumda ise "olumsuz" görüş belirtilecektir.

6.1 de belirtilen ilgili husus da şudur: “1.3 Şirketin incelenen mali tablolar itibariyle inceleme döneminde kar edip etmediği,”

Buradan hareketle bölge müdürlüklerinin mütereddit olması doğaldır. Şirketin zarar ettiği hususu tespit edildiğinde sonucun dip nota göre olumlu olması beraberinde tenakusu barındırmaktadır. Geriye dönük iki dönemin incelendiği göz önünde bulundurulduğunda bu bakış açısıyla yükümlünün dönemin birinde kar; birinde zarar etmesi de sonucun olumsuz olmasını değiştirmeyecektir.

Diğer yönden konuyla ilgili olarak YGM perspektifinden mevzuat incelendiğinde bakanlığın YGM ’den beklentinin bu meyanda YMM raporlarının olumlu olarak sonuca bağlanıp, bağlanmadığı hususlarının dikkate alınarak kendi raporlarını ihdas etmeleri yönündedir.  

Durum bu minval üzereyken; raporlarda kar edilip, edilmemesi değil; mali yükümlülüklerin yerine getirilip, getirilmediğinin incelemeye konu edilmesi ticaretin ruhuna daha uygun olacaktır. Bu kapsamda Vergi ve SGK Borcunun olup olmadı ayrı bir bahis konusu olarak YGM ’ler tarafından incelendiği de göz önünde bulundurulduğunda yükümlünün dönemsel zararı diğer mali yükümlülüklerini yerine getirdiği müddetçe Onaylanmış Kişi Statü belgesini almaya engel teşkil etmemesi gerektiği mütalaa edilmektedir.

IV.          Sonuç Ve Değerlendirme,

YGM tespit ve raporlamalarına ilişkin usul ve esasların belirlendiği 2021/26 Sayılı Genelge eki YGM Rehberi ve 2011/42 Sayılı Genelge eki “Onaylanmış Kişi Statü Belgesi Başvurusu Rehberi’nde yer verilen düzenlemeler esas alınarak hazırlanan “OK1” tespit raporlarının sonucu etkilemeyecek şekli farklılıklar münasebetiyle reddedilmesi zaman, enerji ve iş gücü israfına neden olduğu açıktır.

Bununla birlikte tüm tarafları kadrajına almış olan bakanlığımızın büyük resimdeki “olumlu” sonucu değiştirmeyecek şekli farklılıkları ortadan kaldıracak; yeknesak teamül ve uygulamalara yönelik düzenlemeler yapması yaşanması muhtemel sorunları bertaraf edeceğini değerlendiriyoruz.  

 

Haki Demirtaş
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri


Kaynakça:

1-    Gümrük Kanunu- (4458 nolu Kanun) (04.11.1999 tarihli, 23866 sayılı R.G.)

2-    Gümrük Yönetmeliği (07.10.2009 t. 27369 s. R.G.)

3-    Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Tebliği (10.09.2020 t. 31240 s. R.G.)

4-    Onaylanmış Kişi Statüsüne İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Sıra No: 1) (30.12.2011 t. 28158 s. R.G.)

5-    https://cms.gumruktv.com.tr/editor/file/2022/A%C4%9Fustos/01.08.2022/OK1%20Tespit%20%C4%B0%C5%9Flemleri%20Hk_kay%C4%B1tl%C4%B1.pdf.pdf

Son Yüklenen Diğer Haberler