I.
Özet
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM), tebliğde
belirtilen tespit işlemlerini yapan ve sonucunda tespit raporu
düzenleyen, bakanlıkça adına yetki belgesi düzenlenen gerçek kişi veya tüzel
kişi ortağı gümrük müşaviri olarak tanımlanmaktadır. YGM,
yapacağı iş ve işlemleri elektronik ortamda ifa ettiği için tespite ilişkin
raporlamanın sistem üzerinde gümrükle irtibatını sağlayacak alt yapının
kurulması, tespite ilişkin kodun belirlenmesi ve mevzuat ayağının tahkim
edilmesi adına belirlenen tespit kodunun ve tanımlamasının tebliğin
11.maddesine ilave edilmesi gerekmektedir.
Bu yazımızda; YGM tebliğine ilave
edilmesi gereken kodların ihtiyaç hasıl oldukça tek tek devreye alınmasından
ziyade; mali mevzuatta kullanılmakta olan ve ticari hayatın geniş bir alanına
hitap eden “Özel Amaçlı Tespit Raporu” ‘ndan mülhem bir kod numarasının belirlenerek,
YGM sistemine (YGMS’ye) entegre edilmesi
hususundaki görüşlerimizi paylaşmaya gayret edeceğiz.
Anahtar
Kelimeler & Kısaltmalar:
Özel Amaçlı Rapor, YMM (Yeminli Mali Müşavir), YGM
(Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri), GM (Gümrük Müşaviri), GMY (Gümrük Müşavir
Yardımcısı, Bakanlık (Ticaret Bakanlığı, Hazine Ve Maliye Bakanlığı, GK
(Gümrük Kanunu), GY (Gümrük Yönetmeliği), YGMS (Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği Sistemi,
II.
YGM ’nin Mevcut Sistem
Dahilinde Raporladığı İşlemler.
YGM, tebliğ
ile belirlenmiş tespit işlemlerini yapan ve sonucunda tespit raporu
düzenleyen kişi olarak tanımlanması hasebiyle görev tanımının tebliğ ile
sınırlandırılmış olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Danışmanlık Hizmetleri
için vereceği görüş raporu ile YYS Faaliyet Raporu tanzimini ayrı bir kategoride
değerlendirecek olursak hangi tespit işlemlerini yapacağı tebliğin
11.maddesinde hüküm altına alınmıştır. Buna göre YGM tarafından yapılacak
tespit işlemleri şunlardır:
I.
Genel
ve özel antrepolara ilişkin tespit işlemleri;
a. AN1,
antreponun açılmasına ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini,
b. AN2,
antrepoda genişletme, daraltma işlemlerine ilişkin başvuru dosyalarının ön
incelemesini,
c. AN3,
antrepodaki tadilatlara ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini,
d. AN4,
antrepodaki adres değişikliğine ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini,
e. AN5,
Gümrük Yönetmeliğinin 523 üncü maddesi çerçevesinde antreponun devir
işlemlerinin mevzuata uygunluğunun incelenmesini,
f. AN6,
özel antrepoya eşya giriş çıkış işlemlerinin tespiti ile gümrük yükümlülüğü
sona erdikten sonra varsa ilgili kurumlarca yapılacak kontrol sonuçlarına göre
gümrük gözetiminin sonlandırılmasının tespitini,
g. AN7,
antrepoda stok kayıtlarının altışar aylık dönemler itibariyla tespitini,
h. AN8,
genel antrepoya eşya giriş çıkış işlemlerinin tespiti ile gümrük yükümlülüğü
sona erdikten sonra varsa ilgili kurumlarca yapılacak kontrol sonuçlarına göre
gümrük gözetiminin sonlandırılmasının tespitini,
i. AN9,
antrepo rejimine tabi eşyanın elleçleme işlemlerinin tespitini,
kapsar,
II. Geçici ithalat rejimine ilişkin
tespit işlemleri;
a.
GC1, kısmi muafiyet suretiyle geçici ithalat
rejimine konu eşya ile tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimine konu
mesleki teçhizat, ambalaj maddeleri, özel nitelikli eşya ve numunelere ilişkin
süre uzatımı talebinde, eşyanın rejimin öngördüğü şekilde kullanılıp
kullanılmadığının tespitini,
b.
GC2, ithalat vergilerinden tam muafiyet
suretiyle geçici ithalat rejimine konu özel nitelikli eşyanın (kalıp, çizim,
taslak ve benzeri diğer eşya, ölçme, kontrol, test araçları ve benzeri diğer
eşya ile özel alet ve araçlar) kullanımı sonucunda elde edilen ürünlerin
tamamının ya da öngörülen oranda Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edildiğinin
tespitini,
kapsar,
III. Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine ilişkin tespit işlemleri;
a.
GK1, gümrük kontrolü altında işleme rejimi
kapsamında ibra işleminin tespitini,
b.
GK2, gümrük kontrolü altında işleme rejimi
kapsamında ithal edilmiş ürünün nihai ürün içerisindeki miktarına ilişkin
tespitini,
kapsar,
IV. NK1, eşyanın öngörülen süre
dâhilinde nihai kullanıma tahsis edilip edilmediği ve öngörülen amaçlar için
kullanılıp kullanılmadığına ilişkin tespit işlemleri;
V. Dâhilde işleme rejimine ilişkin
tespit işlemleri;
a.
DR1, dâhilde işleme rejimi kapsamındaki eşyaya
verilen izinlerle ilgili süre uzatımlarına esas teşkil edecek işlemlerin
tespitini,
b.
DR2, dâhilde işleme izni kapsamında ithal
edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde kullanılıp
kullanılmadığının teknik, bilimsel veya idareden kaynaklanan bir nedenle tespit
edilememesi halinde yapılacak tespiti,
kapsar,
VI. Menşe mevzuatına ilişkin tespit
işlemleri;
a.
SK1, ibraz edildiği ithalatçı ülkeden sonradan
kontrol talebiyle alınan A.TR Dolaşım Belgeleri, EUR.1/EUR-MED Dolaşım
Belgeleri ile Fatura Beyanları/EUR-MED Fatura Beyanlarının ilgili mevzuatları
çerçevesinde sonradan kontrol işlemlerinin yapılmasını, (A.TR Dolaşım
Belgelerinin sonradan kontrollerinin YGM’lerce yapılacağına ilişkin tebliğdeki
açık hüküm devam etmekle birlikte; üst norma aykırı olarak düzenlenen Genelge
ile bu yetki YGM’ lerden alınmıştır. Bkz. AB ve Dış İlişkiler Genel
Müdürlüğünün 2014/1 sayılı genelgeleri-madde:IV-2)
b.
INF4, ithalatçı ülke gümrük idarelerinden
kontrol talebiyle alınan kısa dönem ve/veya uzun dönem tedarikçi beyanlarının
ilgili mevzuatları çerçevesinde kontrollerinin yapılarak, INF4 Bilgi Formu
düzenlenmesine yönelik işlemlerin yapılmasını,
c.
AT1, Gümrük Kanunu ve dış ticaret mevzuatına
uygun olarak ithal edildikten ve kullanıldıktan sonra ihraç edilmek istenilen
eşya için A.TR Dolaşım Belgesi düzenlenmesinin söz konusu olduğu; ancak bu
eşyanın ithaline ilişkin tevsik edici belgelerin, Gümrük Kanununun 13 üncü
maddesinde yer alan 5 yıllık belge saklama süresinin geçmesi nedeniyle artık
mevcut olmadığı hallerde, ihracatı ve yatırımları teşvik mevzuatı hükümleri ve ithalat
rejiminin mahrecine iade hükümleri saklı kalmak ve eşyanın serbest dolaşımda
olduğunu belirleyen ticari belge ve kayıtları ile eşyanın muhasebe kayıtlarının
bulunduğu envanter defteri kayıtları esas alınarak serbest dolaşım statüsünün
belirlenmesini,
d.
EU2, tercihli ticaret anlaşmaları çerçevesinde
onaylanmış ihracatçı yetkisi başvurusuna konu eşyanın menşe kurallarına
uygunluğunun tespitini,
kapsar,
VII.Onaylanmış kişi statüsüne ilişkin
tespit işlemleri;
VIII.
Çok
zor duruma ilişkin tespit işlemleri;
ZD1, 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi
ve 21/1/2014 tarihli ve 28889 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel
Tebliği (Tahsilat İşlemleri) (Seri No:2)’nin 20 ve 21 inci maddeleri gereğince,
tecil ve taksitlendirme talebinde bulunan yükümlülerin çok zor durumda olup
olmadıklarının tespitini kapsar.
IX. Beyannamenin belirli alanlarında
yapılacak düzeltmeye ilişkin tespit işlemleri;
BD1, Gümrük Kanununun
73 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca beyannamede yapılacak düzeltme
işlemlerinin, rehberde yer alan usul ve esaslar dikkate alınarak ön
incelemesini kapsar.
X. Takas işlemlerinde KKDF muafiyeti
uygulanmasına ilişkin tespit işlemleri;
TK1, Takas kapsamında
yapılan ithalat ve ihracat işlemlerinin farklı gümrük idarelerinden yapılması
halinde KKDF muafiyeti uygulanmasına esas teşkil edecek tespitleri
kapsar.
Yapılacak
iş ve işlemlerin belirlenen kodlar üzerinden olmak üzere kapsamının net olarak
belirlendiği; kapsam dışı iş ve işlemler için rapor ihdas edilemeyeceği
görülmektedir.
III.
Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir ile Yeminli Mali Müşavirler Tarafından Düzenlenen Özel
Amaçlı Tespit Raporları
3568
Sayılı Yasanın 2nci maddesi ile Yeminli Mali Müşavirlerin yapabileceği işler ise
şöyle sıralanmıştır:
a-
Genel kabul
görmüş muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat hükümleri gereğince, defterlerini
tutmak, bilanço, kar-zarar tablosu ve beyannameleri ile diğer belgelerini
düzenlemek ve benzeri işleri yapmak.
b-
Muhasebe
sistemleri kurmak, geliştirmek, işletmecilik, muhasebe, finans, mali mevzuat ve
bunların uygulamaları ile ilgili işlerini düzenlemek veya bu konularda
müşavirlik yapmak,
c-
Yukarıda
yazılı konularda belgelerine dayanılarak inceleme, tahlil, denetim yapmak, mali
tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş vermek, rapor ve
benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik ve benzeri işleri yapmak,
d-
Bu işlerin
yanı sıra Kanunun 12nci maddesine göre çıkartılacak yönetmelik çerçevesinde
tasdik işlerini yapmak.
Tanımlamalardan
hareketle Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ile Yeminli Mali Müşavirler meslek
mensubu sıfatıyla, özet standart raporlar, tasdik raporları, sarfiyat
raporları, yardımcı raporlar ve özel amaçlı raporlar gibi genel tanımlamalarını
verdiğimiz adlar altında çok geniş yelpazeye hitap edecek neviden raporlar
tanzim ettiklerine şahit olunmaktadır.
Söz
konusu meslek mensubu, hizmet verdikleri firmalardan ya da resmi mercilerden
gelen talebe göre; yaptıkları denetimler sonunda özel amaçlı raporlar düzenleme
yetkisine de sahiptirler. Hatta geleceğe matuf çıkartılacak yönetmelikler
çerçevesinde de rapor tanzim edebilmelerine yönelik herhangi bir kısıtlama da
bulunmamaktadır.
YGM ’lerin,
“Gümrük ve Dış Ticaret” alanındaki ehliyet ve liyakatine atfen, bu sahada
yapılması gereken tespit işlemlerinin tamamında gümrük mevzuatı açısından
öncelikli olarak YGM ’lerin göz önünde bulundurulması; sair mevzuatla iç içe
geçmiş bir tespit işlemine gereksinim duyulması halinde; YGM merkeze alınmak
suretiyle diğer meslek mensuplarıyla birlikte; müştereken tespit işlemlerinin
icra edilmesi etkili bir çözüm yolu sunacağı kuşkusuzdur.
IV.
Örnek Bir
Vaka İncelemesi (Gümrükler
Genel Müdürlüğü’nün Alüminyum Cinsi Eşyanın Hurda Olup, Olmadığının YGM Ve YMM
Raporu İle Tevsiki Hususu)
7602.00.90.00.00 GTİP’inde alüminyum hurda olarak beyan edilen eşyanın muayenesi neticesinde, kırılmış, parçalanmış vb. şekilde olmamasından dolayı eşyanın hurda dışında bir tarife pozisyonunda sınıflandırılıp sınıflandırılmayacağı, dolayısıyla eşyanın hurda olarak beyanının kabul edilip edilmeyeceği konusunda gümrük idarelerinde tereddütlerin hasıl olduğu; söz konusu tereddütlerin YGM ve YMM raporlarıyla bertaraf edilebileceğine dair Tüm Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerine muhatap Gümrükler Genel Müdürlüğünün 11.03.2021 tarih ve 62258539 sayılı yazıları yayımlanmıştır. Buna göre; firma tesisinde yapılacak tespit işlemlerinin gümrük mevzuatı açısından Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri raporu, mali mevzuat açısından ise Yeminli Mali Müşavir raporu ile belgelendirilmesi halinde sıhhatli bir GTİP tespitinin yapılabileceği değerlendirilmiştir.
Söz konusu tespitlerin her iki meslek grubu tarafından müştereken gümrük ve mali mevzuat perspektifinde icra edilebileceğine dair gümrük idarenin yeni yaklaşımı makalemizin yazılmasına mesnet teşkil eden konusuna da güzel bir örnek oluşturması bakımından dikkate şayandır. Bu örnekten hareketle YMM tarafında olduğu gibi YGM tarafında da mevzuat dayanağının oluşturulması halinde gümrük idaresi başta olmak üzere resmi mercilerden veya firmalardan gelmekte olan tespit talepleri yasal kaygı güdülmeden karşılanmış olacaktır.
V.
Sonuç Ve Değerlendirme
Yapılan tüm
tespit sözleşmelerine ilişkin bilgiler, YGM tarafından, sözleşmenin yapıldığı
tarihten itibaren en geç yedi iş günü içerisinde sistem vasıtasıyla gönderileceği
yasal zorunluluk olması münasebetiyle, IV. bölümde örneklendirdiğimiz
“Alüminyum Hurda” ithalatlarındaki somut olayda olduğu gibi gümrük idaresinin
talep ettiği, tespit işlemleri veya istikbalde talep edilecek bu neviden tespit
işlemlerinin yasal dayanağı tahkim edilmediği için YGM’ ler tarafından icra
edileme sonucuyla yüzleşilmekte; (Her bir
tespit işlemi için “ha” deyince tespit kodu da eklenemeyeceğinden) gümrük işlemleriyle ilintili bu ve benzeri bir çok raporlama
hizmeti, “Özel Amaçlı Rapor” alanının geniş kapsamından istifade eden YMM'ler eliyle
yürütülmeye devam edilmektedir.
YMM
ve YGM çalışma sistemlerinin benzer hizmet mantığı ile çalışma sahasına (YMM=Hazine Ve Maliye Bakanlığı / YGM=Ticaret Bakanlığı) özgülendiği göz önünde bulundurulduğunda; görev
tanımlamalarındaki “Kapsama Alanları” kıyaslanamayacak şekilde YMM tarafının
avantajına olduğu; hatta gümrük ve dış ticaret iştigal sahasında dahi bir çok
raporlamada YGM’nin esamesi okunmaksızın; YMM marifetiyle işlem tesis edildiği
bilinmektedir. Bununla birlikte YMM ile YGM’nin birbirlerinin yerine rakip
olarak gündeme getirilmesi şöyle dursun hitap ettikleri alanlar bakımından
birbirlerini tamamlayacak türden meslek mensubu olarak görülmesinin ve birçok
alanda (Hurda Alüminyum
İthalatındaki somut olayda olduğu gibi) ortaklaşa görev ifa etmelerinin kamu yararı açısından önemli sonuçlar
doğuracağı değerlendirilmektedir.
Bu
münasebetle, YYM tarafında olduğu gibi YGM tarafında da “Özel Amaçlı Rapor”
enstrümanı ile yasal zeminin tahkim edilerek; YGM sistemine entegrasyonunun
sağlanması, somut olayda (Hurda Alüminyum İthalatında) olduğu gibi gümrük idaresinden ve/veya firmalardan gelecek
tespit taleplerinin özel amaçlı rapor adı altında, “Genelleştirilmiş” bir kod tanımlamasıyla
karşılanabileceği mütalaa edilmektedir. Söz konusu işleyiş, mesleğe yeni bir
dinamizm kazandıracağı gibi aynı dili (mevzuat
dilini) kullanan kurum (idare) ve raportörün (YGM) diğer meslek kuruluşlarına
ve kurumlarına nazaran sorunun tespiti ve çözümü noktasında en etkili ve en verimli
paydaşlık örneğini sergileyeceği değerlendirilmektedir.
Haki Demirtaş
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
Kaynakça:
1- Gümrük
Kanunu- (4458 nolu Kanun) (04.11.1999 tarihli, 23866 sayılı R.G.)
2- Gümrük
Yönetmeliği (07.10.2009 t. 27369 s. R.G.)
3- Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirliği Tebliği (10.09.2020 t. 31240 s. R.G.)
4- Genelge
No: 2016/21 (Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Uygulaması)
5- Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu (3568 nolu Kanun)
(13.6.1989 tarihli, 20194 Sayılı R.G.)
Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirlerce Tutulacak Defter Ve Kayıtlar İle Meslek
Mensuplarının Bildirim Mecburiyeti Hakkında Yönetmelik (15.07.1992 t. 21285 s.R.G.)