I.
Giriş
Elektronik Veri Değişimi, orijinal ismiyle Electronic
Data Interchange (EDI); kağıt belgelerin kullanımı yerine, çeşitli kurum ve
kuruluş arasındaki belge ve bilgilerin elektronik ortamda paylaşılması manasını
ihtiva etmektedir. “Kağıtsız Gümrükler” Uygulamasının hayatımıza girmesiyle
birlikte; “Tek Pencere sistemi (TPS)” nin de katkılarıyla kurumlar arası onay mekanizmasının
elektronik ortama taşınması gümrük işlemlerinin yapılış biçiminin ve
anlayışının da değişmesine sebep olmuştur. Hizmet, ürün, iş geliştirme, eğitim,
sağlık, ticaret, sanat gibi aklınıza gelebilecek birçok alana sirayet eden
dijitalleşme; hayatımızın yeniden tasarlanmasını zorunlu kılmıştır. Hatta fiziksel mesafelerin olabildiğince
elektronik ortama taşındığı “COVID-19”’lu zamanlar teknolojinin her zamankinden
daha fazla hayatımıza nüfus etmesine; işlerin ve iletişimin dijital ortamda
yapılmasına neden olmuştur.
Yaşamımızı kuşatan teknolojinin meslek hayatımızda da neşvünema bulmasıyla birlikte dijital dönüşümün, çalışma kültürünü derinden etkilediğini; gelişmelerinin ucu açık olması hasebiyle etkileşimin teknolojik gelişmelere bağlı olarak güncellenerek sürekli bir biçimde devam edeceğini söyleyebiliriz. Bu yazımızda Dijital Dönüşümün Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği mesleğine yansıtıldığı Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Sistemi (YGMS) üzerinde kelam etmeye gayret edeceğiz.
Anahtar Kelimeler &
Kısaltmalar:
Electronic Data
Interchange (EDI), Gümrük Müşaviri (GM), Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM), Bakanlık
(Ticaret Bakanlığı), Gümrük Kanunu (GK), Gümrük Yönetmeliği GY, (Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirliği Sistemi (YGMS),
II.
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği
Sistemi (YGMS)
Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirleri Sistemini (YGMS’yi), Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirlerinin tebliğle
belirlenen iş ve işlemleri gerçekleştirdikleri; bilgi ve belgelerin elektronik
ortamda paylaşılmasını sağlayan sistem olarak tanımlayabiliriz. YGMS, Ticaret
Bakanlığımızın “e-işlemler” menüsü altında “Dijital Gümrükler“ vizyonuna
projeksiyon tutan onlarca modülünden sadece biridir.
Hali Hazırda YGMS’de
yapılan iş ve işlemleri şu şekilde sıralamak mümkündür.
1-
Sistem Sorgulamaları,
2-
Ceza Takibi,
3-
Personel Bildirimi,
4-
Vekalet Alma-Vekalet Bırakma,
5-
Tespit Sözleşmesi Oluşturma,
6-
Tespit Rapor Girişi,
7-
Gülük Rapor Girişi,
8-
Beyanname Sorgulamaları,
9-
Antrepo ve Beyanname Bazında Stok Dökümü
Alma,
10-
Sayım Tutanaklarına Dair İşlemleri Yapma,
11-Araç
Kaydı Girme,
12-İdarenin
gönderilen verileri, kabul, red, iade, güncelleme işlemleri,
Görüleceği üzere dijital
dönüşüm noktasında YGM’ler yaptıkları tüm işlemleri sistem (YGMS) vasıtasıyla
yapmaktadır. Hal böyleyken sistemde meydana gelebilecek muhtemel arızaların
olması halinde; alternatif çözüm önerileri ve/veya (B) Planı gibi acil durum prosedürlerinin
mevzuatımıza derç edilmesi gerektiğine inanıyoruz.
Dünyamızın içerisinden
geçtiği süreç münasebetiyle, ülkemiz siber saldırılara her zamankinden daha
açık bir durumda olduğu realitedir. Bu nevi saldırı veya sistem sorunlarında
programa yüklenmesi gereken belge ve bilgilerin kâğıt ortamda bir sonraki iş
günü mesai bitimine kadar Gümrük İdaresine sunulması; sistem problemi
giderildikten sonra ise sisteme yüklenmesine yönelik YGM tebliğinde ve YGMS’de düzenleme
yapılması, karşılaşılması muhtemel sorunların ve kaygıların önünü alacağı
mütalaa edilmektedir.
III.
Elektronik Ortamda
Sözleşme Ve Rapor Gönderilme Süreleri
Yapılan tüm tespit
sözleşmelerine ilişkin bilgiler YGM tarafından, sözleşmenin yapıldığı tarihten
itibaren en geç yedi iş günü içinde YGMS vasıtasıyla gönderilmektedir.
Yapılan
sözleşmeler kapsamında, YGM tebliğinin 11. maddesinde belirtilen tespit
işlemleri rapora bağlanmak suretiyle, ekleriyle birlikte (e-imzalı bir şekilde)
YGMS vasıtasıyla aşağıda belirtilen süreler dahilinde gönderilmektedir:
a- AN7
tespit işlemine ilişkin olarak; genel ve özel antrepolar için Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık dönemlerini kapsayacak şekilde, her dönemi takip eden ayın son
gününe (31 Temmuz’a – 31 Ocak’a) kadar,
b- AN6
ve AN8 tespit işlemlerine ilişkin olarak düzenlenen sayım tutanaklarında yer
alan bilgiler sistem vasıtasıyla tespit işleminin yapıldığı gün saat 24.00’e
kadar,
c- AN6
ve AN8 tespit raporları aylık genel bir rapora bağlanarak, ekinde sayım
tutanaklarıyla birlikte takip eden ayın ilk yedi iş günü içerisinde (Eskiden
AN6 ve AN8 tespit raporları günlük olarak yapılır ve aylık rapora bağlanırdı.
Yeni iş sürecinde AN6 ve AN8 tespit raporu yerine günlük rapor kavramı meslek
hayatımıza girdiğinden tebliğin 17/2-b maddesinin Sitemde bir zincir
oluşturacak şekilde; günlük tutanakların, günlük rapora; günlük raporların da
aylık rapora bağlanması daha faydalı veri alınmasına katkı sağlayacağı
değerlendirilmektedir.)
d- SK1 tespit işlemlerine ilişkin olarak
düzenlenmesi gereken tespit raporları, kontrol talebinde bulunan ülkenin talep
yazısı tarihini müteakip en fazla beş ay içerisinde; (INF4
tespit kodu kapsamındaki işlemlerde bu süre üç aydır.)
e- Sayım
tutanakları ve diğer önemli olaylara ilişkin bilgiler esas alınarak
hazırlanacak günlük rapor, tespit işleminin yapıldığı günün sonuna kadar; (Zorunlu
durumlar sebebiyle bu sürede sunulamayan günlük raporun, bu durumun
belgelendirilmesi kaydıyla, en geç tespit işleminin yapıldığı günü takip eden
günün sonuna kadar sunulmasına Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğünce izin
verilebilir.) (Bu
tür durumlar için YGM’nin iradesi dışında gerçekleşen ve tüm YGM’leri
ilgilendiren hususlarda (sistem arızaları gibi) öncelikle YGMS üzerinde
düzenleme yapılması ve her hangi bir mercie başvurmaksızın YGMS üzerinden
işlemlerin tekemmül ettirilmesine yönelik düzenleme yapılması; ayrıca özel durumların çözümünde Bölge
Müdürlüğü yerine ilgili gümrük müdürlüklerinin yetkilendirilmesi işlem hızını
artıracağı değerlendirilmektedir.)
f- OK1
tespit işleminin otuz gün olan sözleşme süresi içerisinde;
g- TK1
tespit işlemlerinde takas işlemlerinin bitirilmesi gereken süre zarfında;
h- AN9
tespit raporu, elleçlemeye ilişkin tutanağın sistem üzerinden gönderildiği
tarihi takip eden ayın ilk yedi iş günü içerisinde;
i- GK2
tespit işlemlerine ilişkin olarak düzenlenmesi gereken tespit raporları, nihai
ürünün serbest dolaşıma girmesinden itibaren bir ay içerisinde hazırlanıp takip
eden ayın en geç 10’una kadar;
j- DR2
tespit işlemlerine ilişkin olarak düzenlenmesi gereken tespit raporları, tespit
raporu düzenlenmesi için gümrük idaresince firmaya tebligatta bulunulmasını
müteakip en geç bir ay içerisinde;
Sistem (YGMS)
vasıtasıyla ilgili mercilere sunulması gerekmektedir.
IV.
Sistemde (YGMS’de) Başka
Hangi Modüller YGM’ye Açılabilir
Gümrük
İşlemlerinde, dijital dönüşümle birlikte eskisiyle kıyaslanamayacak sürede
işlemlerin adeta ışık hızıyla tekemmül ettirildiğine şahit oluyoruz. YGM
sistemine entegre edilecek yeni modüller, söz konusu hıza ayak uydurmak adına
faydalı olacaktır kuşkusuz. Aşağıda bu modüllere örnek olabilecek
tavsiyelerimizi sıralamaya gayret ettik;
a- TIR karnesi - T1 sorgulama
ekranlarının YGM’lerce görüntülenebilmesi
Daha önce de YGM
Sisteminde kullanılan uygulamanın halen mevcut “sekmesi” aktif olmadığından
sorgulama yapılamamaktadır. Söz konusu “sekmenin” yeniden kullanılabilmesi
faydalı olacaktır. Haftalık olarak yapılan sorgulamalarla gerek teslim
edilmeyen TIR Volet parçaları teyit edilebilecek; gerekse sehven eklenen
antrepo kodunun tespiti sağlanabilecektir.
b- T1” ve/veya Antrepo Beyanname
Hatlarının Sistemden görüntülenebilmesi
Varış işleminden
sonra muayene hattının görülebiliyor olması özellikle “kırmızı” hatta işlem
görecek belgelerin zamanında gümrük idaresine teslimini ve süresi içerisinde
kapanmasını sağlayacaktır. Ayrıca özellikle kırmızı hatta işlem gören araçlarla
ilgili (şifai olarak yanlış hat bildirimi nedeniyle) ilgili muayene memurundan
önce mühürlerinin kırılarak, tahliyeye başlama riskini ortadan kaldıracağı
tasavvur edilmektedir.
c- Özet Beyan Dökümü
Parsiyel taşımalar kapsamında
antrepoya varış yapan araçların varış işleminin yapılmasını müteakip özet beyan
dökümünü almak için firmaların gümrük müdürlüğüne gitmek zorunda kaldıkları
bilinmektedir. YGM’ye sistemden özet beyan dökümü alması için yetkilendirme
yapılması bu kapsamdaki işlemleri hızlandıracaktır.
d- YMGS’den
Stok Dökümü Hususu
Antrepo stokları ile
BİLGE stoklarının karşılıklı kontrolü ve mutabakatının sağlanması açısından
hali hazırda bir aylık stok alabilen YGM’ler için söz konusu sürenin (gümrük
kanunundaki zaman aşımı süresi de göz önünde bulundurulmak suretiyle) üç
yıl olacak şekilde yeniden düzenlenmesi faydalı olacaktır.
e- Günlük
Rapor konusunda; Diğer raporlarda olduğu gibi YGMS ile ara yüz programlarının (Mavi,
Evrim, Ulukom veya firma özelinde ihdas edilen programlar gibi)
entegrasyonunun Sağlanması,
Günlük tutanak ve rapor
işlemlerinin ara yüz programları vasıtasıyla yapıldıktan sonra; söz konusu
kayıtların ayrıca YGMS’ ye tekrar manuel olarak aktarmak zorunda kalınması önemli
zaman kayıplarına sebebiyet vermektedir. YGMS ile ara
yüz programlarının entegrasyonunun sağlanması manuel giriş esnasında
yapılacak olası hataların önünü alacağı gibi zamandan tasarruf yapılmasına da
zemin teşkil edecektir.
f- Gümrük
İdaresi ile YGM Arasında “Kırmızı Hat” Modülünün Eklemlenmesi
Gümrük İdaresi ile
Antrepolar arasında kilometrelerce olan fiziki uzaklık, YGMS sayesinde bir tık
mesafesine indirgenmiş durumdadır. Mevcut alt yapıya eklemlenecek yeni modüller
sayesinde hayal gibi görünen birçok gümrük işlemlerinin elektronik ortamda
yapıldığına şahit oluyoruz. Bu modüllere öneri mahiyetinde, üst düzey askeri ve
siyasi yetkililerin kritik durumlarda bir çatışmaya girilmesinden önce doğrudan
görüşmesi için düşünülen “Kırmızı Hat” telefonlar misali, YGM ile Gümrük
İdaresi arasında sistem üzerinde bir iletişim kanalının kurulması faydalı
sonuçlar doğruracaktır.
V.
YGM Raporlarının Sistemde Uzun Süre
“GÖNDERİLMİŞ” Statüde Bekletilmesi Meselesi
YGM’ler düzenledikleri
raporları elektronik ortamda ilgili gümrük müdürlüğüne sunduktan sonra, bir
nüshasını da sistem vasıtasıyla ilgili gümrük müdürlüğüne ibraz etmektedirler.
Yükümlünün rapora ilişkin İşlemleri sonuçlandırılmakla birlikte, elektronik
ortamda sunulan raporların çoğunlukla “GÖNDERİM TAMAMLANMIŞ” statüde bekletilmesi
ve/veya işlemlerin yükümlünün ibraz ettiği kâğıt ortamdaki belgeler üzerinden
sonuçlandırması nedeniyle, YGM’ler tarafından düzenlenen bir çok rapor
üzerinden yıllar geçse de “Gönderilmiş” statüde bekletilmektedir.
İlgili rapor konusu
prosedürlerin öncelikle elektronik ortamda sonuçlandırılması, raporun “kabul
edilmiş” statüye getirilmesi akabinde rapor konusu mükellef işlemlerinin
sonuçlandırılması bu nevi sorunların önünü alacağı değerlendirilmektedir. YGM
işlemi sistem üzerinden onayladıktan sonra (“Gönderilmiş” statüye getirildikten
sonra) rapor reddedilmeden & iade edilmeden veya iptal edilmeden YGM’nin sisteme
müdahale etme olanağı olmadığı halde bazı denetimlerde bu işin sorumlusu YGM ’ymiş
gibi tenkitlerle karşı karşıya kalınmaktadır. Sorunun çözümü için YGM’ler
tarafından düzenlenen raporların öncelikle elektronik ortamda incelenmesi,
sonuçlandırılması ve sonucun sistem üzerinde gösterilmesi akabinde mükellef
işlemlerinin tamamlanması gerektiği düşünülmektedir. Ayrıca zikredilen prosedürlerin
elektronik ortamda tamamlanması için azami bir süre belirlenmesi, sisteme bu
süre dolmadan ilgili memurların uyarı-ikaz mesajlarıyla yine sistem üzerinden
bilgilendirilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.
VI.
Sonuç Ve
Değerlendirme
Dijital dönüşümü,
başarıya ulaştıracak önemli etkenlerin başında, kurumun dijital dönüşümü
sahiplenmesi ve bir vizyon ortaya koyarak; bu vizyona uygun adımlar atmasından
geçtiği malumdur. Bu anlamda Ticaret Bakanlığımız, ortaya koyduğu “Dijital
Gümrükler” hedefi ve vizyonu kendisi ile iş yapan tüm paydaşları “Lokomotif”
mesabesinde arkasından çekmektedir. Geldiğimiz noktada hızlı bir güncelleme
ivmesiyle devam eden dijital uygulama modülleri; hem firmaların, hem GM’lerin,
hem YGM’lerin hem de idarenin işlerini kolaylaştırmakta, izlenebilirliği
artırmakta, gümrük işlemlerinin en doğru ve en hızlı şekilde tekemmül
ettirilmesini mümkün hale getirmektedir.
Bakanlığımızın bilişim
altyapısının kurulumu, bakımı, ikmali, geliştirilmesi ve güncellenmesi ile
ilgili işleri yürüten Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığının işlerini kolaylaştırmak
adına GM ve YGM’lerin sahadaki tecrübelerini; çözüm odaklı görüş ve önerilerini
paylaşmaları geleceğe matuf faydalar sağlayacağı mütalaa edilmektedir.
“Bağcıyı dövmek yerine üzüm
yemek” gayesiyle yapılan görüş ve önerilerin; YGM Sisteminden maksimum oranda
fayda sağlanmasına katkı yapacağı gibi; nimetinden tüm paydaşların istifade etmesini
de beraberinde getirecektir.
Haki Demirtaş
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
Kaynakça:
1- Gümrük
Kanunu- (4458 nolu Kanun) (04.11.1999 tarihli, 23866 sayılı R.G.)
2- Gümrük
Yönetmeliği (07.10.2009 t. 27369 s. R.G.)
3- Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirliği Tebliği (10.09.2020 t. 31240 s. R.G.)
4- Genelge
No: 2016/21 (Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Uygulaması)